Klepseals lekken olie

Jasper2takt

MF'er
22 feb 2020
204
52
Beste lezers
Het gaat hier om een 125cc 4 takt motorblok met 2 kleppen een 26mm carburateur en gekocht bij **** motoren.
Nu na even blauwe rook uit mijn motor te krijgen heb ik beslist om het probleem te zoeken. Wanneer ik de uitlaat gedemonteerd had zag ik dit(zie foto) dus mijn klepseals lekken olie en er komt dus olie op mijn klep. Nu is mij verteld dat dit kan komen doordat de motor te warm wordt. Kan het hier door komen of is dit onzin en moet er gewoon een nieuwe klepseal in.
Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20201226_145934.jpg
    20201226_145934.jpg
    120,3 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt door een moderator:
Monteer de olieveer los van de zuiger in de cilinder en meet de speling tussen de veer uiteinden.
Filmpje is wel een automotor maar het principe is het zelfde,
Nog meer info,
Beste
Ik heb de video bekeken en het artikel bekeken en ben aan de slag gegaan om eerst de ringgap te berekenen en kom voor de top ring uit op 0.20 cm. Zou dit in het eerste geval kunnen kloppen mijn bore is 5.1cm. Als ik toen zoals op de video de gap meette kwam ik op een waarde boven de 0.80mm uit mijn voellermaten gaan maar tot 0,80mm ik ga nu even meten wat het is de gap ertussen . De olie ring heb ok nog gedaan dat zal voor een dere keer zijn
 
Laatst bewerkt:
Beste
Ik heb de video bekeken en het artikel bekeken en ben aan de slag gegaan om eerst de ringgap te berekenen en kom voor de top ring uit op 0.20 cm. Zou dit in het eerste geval kunnen kloppen mijn bore is 5.1cm. Als ik toen zoals op de video de gap meettechniek kwam ik op een waarde boven de 0.80cm uit mijn voellermaten gaan maar tot 0.80 volgens mij is dat dqn veel te ruim. Denkt u ook niet?
2 en 8 mm?
 
Jou zuiger veer dien je ong op 2 a3 cm van de boven kant in de cylinder te steken kan je weer met de zuigerkop doen zo staat deze dan mooi recht in de cylinder.
Hierna kan je met de voelermaten de speling meten kom je te kort dan plaats je een dunnere voelermaat erbij bv 0.8 + 0.1 = 0.9 dan heb je die maat dus ook
 
De veren kloppen denk ik wel ik heb het waarschijnlijk verkeerd gemeten of berekend. Ik zou het denk ik toch meer in de kop verwachten want in het begin rookte hij een klein beetje en daarna wanneer ik de kop had open gedaan en de seals had vervangen rookte hij zoveel als op de video. Ik zal eerst kihken naar de kop als dat niets is kom ik terug op de veren
 
Jou zuiger veer dien je ong op 2 a3 cm van de boven kant in de cylinder te steken kan je weer met de zuigerkop doen zo staat deze dan mooi recht in de cylinder.
Hierna kan je met de voelermaten de speling meten kom je te kort dan plaats je een dunnere voelermaat erbij bv 0.8 + 0.1 = 0.9 dan heb je die maat dus ook
ja dit heb ik gedaan met de zuiger zoals in de video ik heb ook een platte zuiger zoals daar.
 
De veren kloppen denk ik wel ik heb het waarschijnlijk verkeerd gemeten of berekend. Ik zou het denk ik toch meer in de kop verwachten want in het begin rookte hij een klein beetje en daarna wanneer ik de kop had open gedaan en de seals had vervangen rookte hij zoveel als op de video. Ik zal eerst kihken naar de kop als dat niets is kom ik terug op de veren
Nog even voor de duidelijkheid hoeveel speling heb je op de 2 zuigerveren en olie schraapveer gemeten in de cylinder .
 
beste ik heb de zuiger er af gehaald en gekeken naar de letters op de veren e er staan geen letters op. helemaal niets. de bovenste en 2 de veer zien er het zelfde uit enkel vanbinnen zie je dat de onderste veer een soort partoon heeft alsof je horizontaal met een schuurpapiertje er hebt in geschuurd( het ziet er niet kapot uit, het lijkt alsof het met opzet is gedaan)en de bovenste is gewoon een veer met niets speciaal. is er nog een andere manier om te zien hoe ze gemonteerd moeten worden?
Tja, dan kan ik je ook niet helpen en dan is het was het is: Chinese meuk. Normaliter hebben zuigerveren een boven- en een onderkant, en dan ook nog eens een verschillende vorm voor wat betreft de doorsnede zoals op de tekening die ik meestuurde. Alleen de olieschraapveer die uit 3 delen bestaat daarvan maakt het vaak niet uit hoe je ze monteert.
Heb de de bovenste twee zuigerveren ondersteboven of niet op de verkeerde plek zitten dan doen ze hun werk dus niet goed. Tja, en als het gewoon rechte ringen zijn zonder enige vorm, afschuining of bolling er in dan is het wederom wat het is: Rechttoe-rechtaan opvulling waarvan je een mooie rookpluim krijgt na een tijdje..
 
Beste
Ik heb de video bekeken en het artikel bekeken en ben aan de slag gegaan om eerst de ringgap te berekenen en kom voor de top ring uit op 0.20 cm. Zou dit in het eerste geval kunnen kloppen mijn bore is 5.1cm. Als ik toen zoals op de video de gap meette kwam ik op een waarde boven de 0.80mm uit mijn voellermaten gaan maar tot 0,80mm ik ga nu even meten wat het is de gap ertussen . De olie ring heb ok nog gedaan dat zal voor een dere keer zijn
0,8 of hoger is sowieso te veel,
Nog meer info,
 
Laatst bewerkt:
Nog even voor de duidelijkheid hoeveel speling heb je op de 2 zuigerveren en olie schraapveer gemeten in de cylinder .
de 2 zuigerveren hebben minder dan 1 mm speling. een plaatje van 1 mm kon er niet tussen en 1 van 0,8 kon er wel in. van de olieschraper heb ik het niet gemeten omdat die veer er hoogstwaarschijnljk gewoon doorvald. als ik de 2 bovenste zuigerveren demonteer dan kan ik de zuiger er gewoon door laten gaan zonder enig probleem van de schraper.
 
Die speling is al veel te groot zoek maar eens op google

als vuist regel word gesteld 0.05 speling per centimeter zuigerdiameter.
Veel te groot dus maar dan heb je de vraag wat is nu veel te groot.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar als de speling van de veren of schraper te veel zou zijn zou hij toch volgens mij constant rooken.nu rookt hij enkel als ik zo in de video gas geef als ik gewoon rij of stationair laat draaien rookt hij compleet niks tot dat ik op de motor rem dan komt er wel een pluimpje uit anders niets. Dat meten van die slotspeling heb ik ook niet supper precies gedaan hoor het kan ook zijn dat ze niet goed zaten en daarom groter meten.
 
... van de olieschraper heb ik het niet gemeten omdat die veer er hoogstwaarschijnljk gewoon doorvald...

Begrijp ik het goed dat de olieschraapveer niet in de cilinder op klemkracht kan blijven hangen? Dan is deze zeker heel erg versleten.

Zoals andere reageerders al aangeven, is de slotspeling van de compressieveren ook teveel voor zo'n klein cilindertje. Bedenk je hierbij dat de tweede compressieveer ook een belangrijke extra functie heeft als olieschraapveer. Vaak heeft deze daarvoor een puntige vorm. Dat is op pagina 5 in onderstaand bericht ook al door @Speed2Win aangegeven met een mooi voorbeeld:

Ik denk dat je de veren niet goed gemonteerd hebt zitten, en dat de veren pompen in plaats van schrapen.

Bekijk bijlage 1582862Zuigerring vervangen (hondafitjazz.com)

Monteer de bovenste zuigerveer en de tweede zuigerveer zoals afgebeeld. De bovenste ring (A) draagt het merkteken R1 en de tweede ring (B) draagt het merkteken R. De merktekens (C) moeten naar boven wijzen

Zuigerveren monteren - 4taktwinkel.nl

Ja maar als de speling van de veren of schraper te veel zou zijn zou hij toch volgens mij constant rooken.nu rookt hij enkel als ik zo in de video gas geef als ik gewoon rij of stationair laat draaien rookt hij compleet niks tot dat ik op de motor rem dan komt er wel een pluimpje uit anders niets. Dat meten van die slotspeling heb ik ook niet supper precies gedaan hoor het kan ook zijn dat ze niet goed zaten en daarom groter meten.

Het komt vaker voor dat de motor pas olie gaat gebruiken als je hem belast. Als een motorblok goed warm is, dan zie je weinig olieverbruik al veel moeilijker. Toch geef je zelf cijfers van het olieverbruik op die er niet om liegen.
Het roken bij het op de motor remmen, komt doordat er dan een hoog vacuum in de cilinder en het inlaatkanaal ontstaat. Dit kan dus langs de zuigerveren komen en langs de klepseals.

Je gaf aan in een eerder bericht dat je graag met dit blok door wil gaan om er van te leren. Hier volgt je eerste les:

Ga precies meten!

Je geeft nu al voor de tweede keer aan dat je niet precies hebt gemeten. Zo blijft het gissen. Gissen = missen, meten = weten.

Veel succes met het project.
 
beste ik heb de zuiger er af gehaald en gekeken naar de letters op de veren e er staan geen letters op. helemaal niets. de bovenste en 2 de veer zien er het zelfde uit enkel vanbinnen zie je dat de onderste veer een soort partoon heeft alsof je horizontaal met een schuurpapiertje er hebt in geschuurd( het ziet er niet kapot uit, het lijkt alsof het met opzet is gedaan)en de bovenste is gewoon een veer met niets speciaal. is er nog een andere manier om te zien hoe ze gemonteerd moeten worden?
Iets wat er goed uitziet hoeft niet goed te zijn, en ik heb ook gezien dat iets dat versleten lijkt het nog prima doet.
 
Ja maar als de speling van de veren of schraper te veel zou zijn zou hij toch volgens mij constant rooken.nu rookt hij enkel als ik zo in de video gas geef als ik gewoon rij of stationair laat draaien rookt hij compleet niks tot dat ik op de motor rem dan komt er wel een pluimpje uit anders niets. Dat meten van die slotspeling heb ik ook niet supper precies gedaan hoor het kan ook zijn dat ze niet goed zaten en daarom groter meten.
je gaat een beetje de mist in wat jij denkt en wat oorzaken zijn .
Google nog maar eens verder op slijtage zuigerveren en olie schraapveren wat de oorzaken zijn bij jou spelingen.
 
olie zuipen, bekijk de zuiger, zuigerbodem rand schoon, duidt op versleten zuigerveren.(of cilinder)
ps. jouw zuiger bevat gewone (compressie) blokveren, maakt niet uit hoe die er in komen,
het is een algemene goedkope veer.
 
Ja maar als de speling van de veren of schraper te veel zou zijn zou hij toch volgens mij constant rooken.nu rookt hij enkel als ik zo in de video gas geef als ik gewoon rij of stationair laat draaien rookt hij compleet niks tot dat ik op de motor rem dan komt er wel een pluimpje uit anders niets. Dat meten van die slotspeling heb ik ook niet supper precies gedaan hoor het kan ook zijn dat ze niet goed zaten en daarom groter meten.
Dat is typisch voor versleten klep geleiders,of kapotte klep rubbers.
 
Begrijp ik het goed dat de olieschraapveer niet in de cilinder op klemkracht kan blijven hangen? Dan is deze zeker heel erg versleten.

Zoals andere reageerders al aangeven, is de slotspeling van de compressieveren ook teveel voor zo'n klein cilindertje. Bedenk je hierbij dat de tweede compressieveer ook een belangrijke extra functie heeft als olieschraapveer. Vaak heeft deze daarvoor een puntige vorm. Dat is op pagina 5 in onderstaand bericht ook al door @Speed2Win aangegeven met een mooi voorbeeld:





Het komt vaker voor dat de motor pas olie gaat gebruiken als je hem belast. Als een motorblok goed warm is, dan zie je weinig olieverbruik al veel moeilijker. Toch geef je zelf cijfers van het olieverbruik op die er niet om liegen.
Het roken bij het op de motor remmen, komt doordat er dan een hoog vacuum in de cilinder en het inlaatkanaal ontstaat. Dit kan dus langs de zuigerveren komen en langs de klepseals.

Je gaf aan in een eerder bericht dat je graag met dit blok door wil gaan om er van te leren. Hier volgt je eerste les:

Ga precies meten!

Je geeft nu al voor de tweede keer aan dat je niet precies hebt gemeten. Zo blijft het gissen. Gissen = missen, meten = weten.

Veel succes met het project.
tja hoe vaak moet je het nog zeggen.....
 
Begrijp ik het goed dat de olieschraapveer niet in de cilinder op klemkracht kan blijven hangen? Dan is deze zeker heel erg versleten.

Zoals andere reageerders al aangeven, is de slotspeling van de compressieveren ook teveel voor zo'n klein cilindertje. Bedenk je hierbij dat de tweede compressieveer ook een belangrijke extra functie heeft als olieschraapveer. Vaak heeft deze daarvoor een puntige vorm. Dat is op pagina 5 in onderstaand bericht ook al door @Speed2Win aangegeven met een mooi voorbeeld:





Het komt vaker voor dat de motor pas olie gaat gebruiken als je hem belast. Als een motorblok goed warm is, dan zie je weinig olieverbruik al veel moeilijker. Toch geef je zelf cijfers van het olieverbruik op die er niet om liegen.
Het roken bij het op de motor remmen, komt doordat er dan een hoog vacuum in de cilinder en het inlaatkanaal ontstaat. Dit kan dus langs de zuigerveren komen en langs de klepseals.

Je gaf aan in een eerder bericht dat je graag met dit blok door wil gaan om er van te leren. Hier volgt je eerste les:

Ga precies meten!

Je geeft nu al voor de tweede keer aan dat je niet precies hebt gemeten. Zo blijft het gissen. Gissen = missen, meten = weten.

Veel succes met het project.
beste
ik heb vandaag de nieuwe klepseals gestoken en tot nu toe lijkt het er op dat jullie er meer gelijk mee beginnen te krijgen. waarschijnlijk is de cilinder versleten. ik heb nog maar een half uurtje gereden en hij rookt zeer veel en nu vanaf je gas geeft niet meer enkel wanneer ik op de motor rem. morgen zal ik nog even kort rijden(tussen mijn online lessen) en als hij blijft roken begin ik aan het preciezer meten van de zuigerveerspeling. ik weet niet hoeveel speling er tussen de zuiger en de cilinder mag zijn maar als ik de veren er af haal(behalve de olieschraper) dan zit er wel redelijk veel speling op. dit zal ik waarschijnlijk morgen meten en jullie weten te vertellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan