Klepseals lekken olie

Jasper2takt

MF'er
22 feb 2020
204
52
Beste lezers
Het gaat hier om een 125cc 4 takt motorblok met 2 kleppen een 26mm carburateur en gekocht bij **** motoren.
Nu na even blauwe rook uit mijn motor te krijgen heb ik beslist om het probleem te zoeken. Wanneer ik de uitlaat gedemonteerd had zag ik dit(zie foto) dus mijn klepseals lekken olie en er komt dus olie op mijn klep. Nu is mij verteld dat dit kan komen doordat de motor te warm wordt. Kan het hier door komen of is dit onzin en moet er gewoon een nieuwe klepseal in.
Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20201226_145934.jpg
    20201226_145934.jpg
    120,3 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt door een moderator:
Begrijp ik het goed dat de olieschraapveer niet in de cilinder op klemkracht kan blijven hangen? Dan is deze zeker heel erg versleten.

Zoals andere reageerders al aangeven, is de slotspeling van de compressieveren ook teveel voor zo'n klein cilindertje. Bedenk je hierbij dat de tweede compressieveer ook een belangrijke extra functie heeft als olieschraapveer. Vaak heeft deze daarvoor een puntige vorm. Dat is op pagina 5 in onderstaand bericht ook al door @Speed2Win aangegeven met een mooi voorbeeld:





Het komt vaker voor dat de motor pas olie gaat gebruiken als je hem belast. Als een motorblok goed warm is, dan zie je weinig olieverbruik al veel moeilijker. Toch geef je zelf cijfers van het olieverbruik op die er niet om liegen.
Het roken bij het op de motor remmen, komt doordat er dan een hoog vacuum in de cilinder en het inlaatkanaal ontstaat. Dit kan dus langs de zuigerveren komen en langs de klepseals.

Je gaf aan in een eerder bericht dat je graag met dit blok door wil gaan om er van te leren. Hier volgt je eerste les:

Ga precies meten!

Je geeft nu al voor de tweede keer aan dat je niet precies hebt gemeten. Zo blijft het gissen. Gissen = missen, meten = weten.

Veel succes met het project.
beste
van de olieschraper is het volgens mij wel zo, dit zal ik morgen waarschijnlijk bevestigen, want toen ik de zuiger terug monteerde moest ik enkel op de zuigerveren duwen niet op de olieschraper.
 
beste
van de olieschraper is het volgens mij wel zo, dit zal ik morgen waarschijnlijk bevestigen, want toen ik de zuiger terug monteerde moest ik enkel op de zuigerveren duwen niet op de olieschraper.

Online les 2: assumption is the mother of all fuckups. Dit volgt direct op "meten is weten en gissen is missen".

Zoals je het beschreef, kwam het over alsof je de olieschraapveer werkelijk door de cilinder hebt zien vallen. Wat je nu beschrijft, klinkt minder dramatisch. Aan de onderkant van de cilinder zit altijd een schuine zoekrand. Dit vergemakkelijkt het monteren van de zuiger met zuigerveren. De compressieveren hebben over het algemeen meer spanning dan de olieschraapveer. Mijn ervaring is dat ik de compressieveren moeilijker voorbij de schuine zoekrand krijg dan de schraapveer.

Dus eigenlijk weet je nog steeds niets totdat je correct gemeten hebt. Bekijk hiervoor aandacht het filmpje dat eerder gepost is op pagina 5.

Veel plezier met de lessen 🥸😄
 
beste
ik heb vandaag de nieuwe klepseals gestoken en tot nu toe lijkt het er op dat jullie er meer gelijk mee beginnen te krijgen. waarschijnlijk is de cilinder versleten. ik heb nog maar een half uurtje gereden en hij rookt zeer veel en nu vanaf je gas geeft niet meer enkel wanneer ik op de motor rem. morgen zal ik nog even kort rijden(tussen mijn online lessen) en als hij blijft roken begin ik aan het preciezer meten van de zuigerveerspeling. ik weet niet hoeveel speling er tussen de zuiger en de cilinder mag zijn maar als ik de veren er af haal(behalve de olieschraper) dan zit er wel redelijk veel speling op. dit zal ik waarschijnlijk morgen meten en jullie weten te vertellen.
wil je ook de slijtage van de klepgeleiders nacontroleren..
Dus je eerste les geleerd meten is weten..
 
Kijk eens op google hoe je dingen meet en voor de zuiger en cylinder kan bij een revisie bedrijf terecht. de klep geleiders meten kan met een schuifmaat, google maar weer eens.
Het schiet niet echt op zo...... alleen met meten kom je ergens nu blijft het allemaal maar voort sudderen..
Een revisiebedrijf doet exact het zelfde zij meten allen onderdelen om te kijken of het binnen de specificatie is.
Als net zo als jou te werk gaan met gokken dan word het niet wat.
 
beste ik heb even alle zuigerveren+olieveer nagemeten en kom op slechte waarden uit. de bovenste veer heeft een slotspeling van 0,9mm. de 2 de veer heeft een slotspeling van 1,75mm(dit is serieus). van de olieschraper heb ik de 2 veren appart gemeten en zoals ik zij valle ze bijna gewoon door de cilinder. ze bleven wel zitten maar als ik er op blaasde vielen ze naar beneden. de Bovenste ring van de schraper heeft een slotspeling van 1,18mm en de 2 de heeft een slotspeling van 1,3mm. de speeling tussen de zuiger en cilinder bedraagd 0,55mm. volgens mij zijn dit waarden die aantonen dat er iets versleten is.
 
beste ik heb even alle zuigerveren+olieveer nagemeten en kom op slechte waarden uit. de bovenste veer heeft een slotspeling van 0,9mm. de 2 de veer heeft een slotspeling van 1,75mm(dit is serieus). van de olieschraper heb ik de 2 veren appart gemeten en zoals ik zij valle ze bijna gewoon door de cilinder. ze bleven wel zitten maar als ik er op blaasde vielen ze naar beneden. de Bovenste ring van de schraper heeft een slotspeling van 1,18mm en de 2 de heeft een slotspeling van 1,3mm. de speeling tussen de zuiger en cilinder bedraagd 0,55mm. volgens mij zijn dit waarden die aantonen dat er iets versleten is.
De speling van de zuiger klopt niet volledig de onderkant van de zuiger is iets groter dan de bovenkant de bovenkant heef teen speling van 0,55 de onderkant heeft een speling waarbij ik er geen plaatje van 0,04mm kan tussenkrijgen
 
Als ik jou was zou ik opzoek aan naar een goed Honda blokje,kost meer maar blijft ook heel.
Die Chinese blokken zijn wegwerp dingen waar je geld in kan blijven pompen en het word dan nog steeds niks,
materiaal is van peperkoek gemaakt en blijft snel slijten.
 
Als ik jou was zou ik opzoek aan naar een goed Honda blokje,kost meer maar blijft ook heel.
Die Chinese blokken zijn wegwerp dingen waar je geld in kan blijven pompen en het word dan nog steeds niks,
materiaal is van peperkoek gemaakt en blijft snel slijten.
ja dat kan zijn maar hoe komt het dan dat ik een chinees blok heb die al 5 jaar oud is waar ik nog niets van problemen mee gehad heb? het heeft gewoon met geluk te maken waarschijnlijk heb ik gewoon terwijl deze inliep te veel toeren gemaakt en zijn de zuigerveren te veel afgesleten geweest.
 
ja dat kan zijn maar hoe komt het dan dat ik een chinees blok heb die al 5 jaar oud is waar ik nog niets van problemen mee gehad heb? het heeft gewoon met geluk te maken waarschijnlijk heb ik gewoon terwijl deze inliep te veel toeren gemaakt en zijn de zuigerveren te veel afgesleten geweest.
Er zijn ook een aantal Chinese merken die deze blokjes maken,sommige zullen best redelijk zijn ,maar er zit ook troep tussen.
Die KDX dingen koop je als complete Quad voor een paar honderd euro,vergelijk dat eens met bv een Skyteam, dan weet je dat
het KDX spul nooit goede kwaliteit zal zijn,dat kan gewoon niet voor dat geld,ook niet in China.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RR.
ja dat kan zijn maar hoe komt het dan dat ik een chinees blok heb die al 5 jaar oud is waar ik nog niets van problemen mee gehad heb? het heeft gewoon met geluk te maken waarschijnlijk heb ik gewoon terwijl deze inliep te veel toeren gemaakt en zijn de zuigerveren te veel afgesleten geweest.
Wacht even je gaat hier weer even mank je slot speling is veel te groot maar dat wil niet zeggen dat deze versleten is , je hebt niet de maat van de cylinder kunnen meten.....
 
ja dat kan zijn maar hoe komt het dan dat ik een chinees blok heb die al 5 jaar oud is waar ik nog niets van problemen mee gehad heb? het heeft gewoon met geluk te maken waarschijnlijk heb ik gewoon terwijl deze inliep te veel toeren gemaakt en zijn de zuigerveren te veel afgesleten geweest.
Het is ook gewoon rommel china chipping blijf er vanaf
 
Wacht even je gaat hier weer even mank je slot speling is veel te groot maar dat wil niet zeggen dat deze versleten is , je hebt niet de maat van de cylinder kunnen meten.....
de maat van de cilinder heb ik gemeten en deze is hetzelfde als hij zou moetten zijn alleen kan ik niet diepper dan dat mijn schuifmaat kan meten. de cilinder lijkt mij ook niet echt versleten want als ik de zuiger er in doe gaat hij er niet zomaar in ("hij heeft wat weerstand") alleen lijkt het mij niet normaal dat de bovenkant van mijn zuiger 51,5mm is en de onderkant 52,2 of is dat normaal da er een verschil tussen boven en onderkant zit?
 
de maat van de cilinder heb ik gemeten en deze is hetzelfde als hij zou moetten zijn alleen kan ik niet diepper dan dat mijn schuifmaat kan meten. de cilinder lijkt mij ook niet echt versleten want als ik de zuiger er in doe gaat hij er niet zomaar in ("hij heeft wat weerstand") alleen lijkt het mij niet normaal dat de bovenkant van mijn zuiger 51,5mm is en de onderkant 52,2 of is dat normaal da er een verschil tussen boven en onderkant zit?
Een zuiger hoort koud inderdaad conisch te zijn. Hij warmt namelijk aan de bovenkant sterker op dan aan de onderkant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan