Klepspeling bepalen

K0s

MF'er
4 aug 2010
30
0
Bonjourno!

Ik ben op dit moment bezig met het bepalen van de kleppenspeling van mijn 35000km oude CBR 600FS uit 2002.

Ik zit met het volgende wat ik graag met jullie zou willen bespreken.
De opgegeven kleppenspeling op de inlaatkleppen is 0,20mm en de tollerantie daarop is +-0,03mm. De gemeten klepspeling ligt tussen de 0,10mm (bij 6 kleppen) en 0,15mm (bij 2 kleppen).
De opgegeven kleppenspeling voor de uitlaatklppen is 0,28mm en de tollerantie daarop is +-0,03mm. De gemeten kleppenspeling op de uitlaatkleppen ligt tussen de 0,30mm (bij 6 kleppen) en 0,25mm (bij 2 kleppen).

Wat mij ten eerste verbaasde is dus dat alle inlaatkleppen bijgesteld moeten worden en geen 1 van uitlaatkleppen. Toen bedacht ik mij dat ik op de voelermaat aan de uitlaatzijde meer kracht kon uitoefenen dan op de inlaatzijde. Dit komt omdat de voelermaat voor de uitlaatzijde dikker en dus stijver is. Daarnaast schuif ik de voelermaat aan de uitlaatzijde in vergelijking met de inlaatzijde onder een flauwer hoek tussen nokkenas en klepstoter. Dit komt omdat het gasklephuis een tikkeltje in de weg zit.
Mijn vraag is dus, moet de voelermaat eenvoudig onder de nokkenas door kunnen schuiven? Gebruiken jullie speciale voelermaatjes? Wat vinden jullie ervan dat alle inlaatkleppen gesteld moeten worden en geen 1 uitlaatklep?


Alvast bedankt voor jullie reactie
 
Als je schuifmaat een nauwkeurigheid heeft van 0,10mm hoe kan je dan een voelermaat opmeten van 0,05mm?
Je kan dan een meetfout hebben van 200%

:^

En dan kan men wel over een mooie micrometer beschikken maar guess what!
Om de dikte van een voelermaatje te meten moet je óók weer een bepaalde weerstand voelen tussen voelerblaadje en micrometer, en die is weer ánders dan de weerstand tussen een voelerblaadje en klepstelplaatje/nok.

i.a.w, als je een voelerblaadje van 0.05 gaat meten met een micrometer d.m.v. de knop knettertjevast aandraaien krijg je een verkeerde meting.
 
:^

En dan kan men wel over een mooie micrometer beschikken maar guess what!
Om de dikte van een voelermaatje te meten moet je óók weer een bepaalde weerstand voelen tussen voelerblaadje en micrometer, en die is weer ánders dan de weerstand tussen een voelerblaadje en klepstelplaatje/nok.

i.a.w, als je een voelerblaadje van 0.05 gaat meten met een micrometer d.m.v. de knop knettertjevast aandraaien krijg je een verkeerde meting.
Daarom zit er op iedere goede beugelschroefmaat een knopje dat bij een bepaalde kracht gaat slippen om te vast draaien te voorkomen
 
Zat afgelopen weekend nog even kleppen te stellen van een GS500e.
Ik heb een setje stelplaatjes, en van ongeveer de helft is niet meer te lezen wat de dikte is.
Wel blijkt dat er plaatjes zijn waarop staat 265+ terwijl er ook plaatjes zijn met 265.
Het blijkt dat de + plaatjes ongeveer 0,02mm dikker zijn, dus tussen de 265 en 270 in zitten.
Heb het gemeten met een micrometer.

Je zou de dikte ook kunnen bepalen door een 270 en dunner plaatje naast elkaar in de schuifmaat te steken.
Als er nog een voelermaat van 0.10 tussen het dunnere plaatje past, is heeft deze de dikte 260.
 
Terug
Bovenaan Onderaan