Bonjourno!
Ik ben op dit moment bezig met het bepalen van de kleppenspeling van mijn 35000km oude CBR 600FS uit 2002.
Ik zit met het volgende wat ik graag met jullie zou willen bespreken.
De opgegeven kleppenspeling op de inlaatkleppen is 0,20mm en de tollerantie daarop is +-0,03mm. De gemeten klepspeling ligt tussen de 0,10mm (bij 6 kleppen) en 0,15mm (bij 2 kleppen).
De opgegeven kleppenspeling voor de uitlaatklppen is 0,28mm en de tollerantie daarop is +-0,03mm. De gemeten kleppenspeling op de uitlaatkleppen ligt tussen de 0,30mm (bij 6 kleppen) en 0,25mm (bij 2 kleppen).
Wat mij ten eerste verbaasde is dus dat alle inlaatkleppen bijgesteld moeten worden en geen 1 van uitlaatkleppen. Toen bedacht ik mij dat ik op de voelermaat aan de uitlaatzijde meer kracht kon uitoefenen dan op de inlaatzijde. Dit komt omdat de voelermaat voor de uitlaatzijde dikker en dus stijver is. Daarnaast schuif ik de voelermaat aan de uitlaatzijde in vergelijking met de inlaatzijde onder een flauwer hoek tussen nokkenas en klepstoter. Dit komt omdat het gasklephuis een tikkeltje in de weg zit.
Mijn vraag is dus, moet de voelermaat eenvoudig onder de nokkenas door kunnen schuiven? Gebruiken jullie speciale voelermaatjes? Wat vinden jullie ervan dat alle inlaatkleppen gesteld moeten worden en geen 1 uitlaatklep?
Alvast bedankt voor jullie reactie
Ik ben op dit moment bezig met het bepalen van de kleppenspeling van mijn 35000km oude CBR 600FS uit 2002.
Ik zit met het volgende wat ik graag met jullie zou willen bespreken.
De opgegeven kleppenspeling op de inlaatkleppen is 0,20mm en de tollerantie daarop is +-0,03mm. De gemeten klepspeling ligt tussen de 0,10mm (bij 6 kleppen) en 0,15mm (bij 2 kleppen).
De opgegeven kleppenspeling voor de uitlaatklppen is 0,28mm en de tollerantie daarop is +-0,03mm. De gemeten kleppenspeling op de uitlaatkleppen ligt tussen de 0,30mm (bij 6 kleppen) en 0,25mm (bij 2 kleppen).
Wat mij ten eerste verbaasde is dus dat alle inlaatkleppen bijgesteld moeten worden en geen 1 van uitlaatkleppen. Toen bedacht ik mij dat ik op de voelermaat aan de uitlaatzijde meer kracht kon uitoefenen dan op de inlaatzijde. Dit komt omdat de voelermaat voor de uitlaatzijde dikker en dus stijver is. Daarnaast schuif ik de voelermaat aan de uitlaatzijde in vergelijking met de inlaatzijde onder een flauwer hoek tussen nokkenas en klepstoter. Dit komt omdat het gasklephuis een tikkeltje in de weg zit.
Mijn vraag is dus, moet de voelermaat eenvoudig onder de nokkenas door kunnen schuiven? Gebruiken jullie speciale voelermaatjes? Wat vinden jullie ervan dat alle inlaatkleppen gesteld moeten worden en geen 1 uitlaatklep?
Alvast bedankt voor jullie reactie