Klepspeling gemeten, jullie mening?

siep wokkel

MF veteraan
2 jan 2005
2.020
0
hallum
Hallo,


Ben bezig met een grote beurt.

Ik heb een fireblade uit 2002 een 954. Heeft nu 42000 gedraaid. Heb verder geen onderhoudsboekjes oid.


Nu ben ik bezig met kleppen stellen. Ik heb ze gecontroleerd en kom op het volgende uit:


EX: 0.26/0.26/0.23/0.25/0.27/0.24/0.25/0.24
IN: 0.13/0.14/0.13/0.13/0.14/0.12/0.15/0.13


IN moet 0.16 zijn en mag 0.03 afwijken
EX moet 0.27 zijn en mag ook 0.03 afwijken

Er staat dus 1 uitlaat en 1 inlaat klep 0.01 te krap. Er is gemeten bij 14 graden celcius ongeveer.



Bij de 41000 km is hij op de testbank geweest met pc3 en laser works. Verder prima in orde. Als je ze stelt heeft dat ook invloed op de afstellingen?



Wat zouden jullie doen? Stellen of zo door rijden? Heb er iemand bij gehad die in de motoren zit en die zegt dat het wel mee valt. Hij zou het zo laten.
 
tja, als er een paar onder de minimale maat zitten moet je die gewoon stellen.
en als je dan toch bezig bent, kun je gelijk de andere kleppen die bijna onder de minimale maat zitten, op de ideale maat zetten.


edit: lees net dat je automonteur bent.
dan zou je zo'n vraag helemaal niet moeten stellen.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger was ik automonteur ja. :P En dat was wel ff wat simpeler als dit.


Maar goed. Het is niet zomaar even klaar. Wel veel gedoe om die nokken enzo er uit te klauwen.

Als het warmer is word de klepspeling toch groter?
 
wat wordt warmer, je kleppen. wat wordt minder, je speling. Was vroeger ook al :+

Wat zijn de specificaties van...tot?
 
Laatst bewerkt:
er zijn er 2 buiten limiet, die moet je dus stellen. het maakt helemaal niet uit of hij kleiner wordt als hij warm is. de fabrikant heeft bepaald welke speling en welk interval goed zijn. daar hoef je niet meer over na te denken.
kleppen stellen die binnen de limiet zijn is ook onzin, om dezelfde reden.
 
Vroeger was ik automonteur ja. :P En dat was wel ff wat simpeler als dit.


Maar goed. Het is niet zomaar even klaar. Wel veel gedoe om die nokken enzo er uit te klauwen.

Als het warmer is word de klepspeling toch groter?
Die speling is ook gebaseerd op een koude motor want op bedrijfstemperatuur verbrand je je klauwen en zo snel kan ook niemand werken dat hij op bedrijfstemperatuur blijft tot hij goed is.
En wat is meer werk... nu meteen bijstellen terwijl hij toch al grotendeels uit elkaar ligt of straks nieuwe kleppen en klepzittingen monteren omdat de boel verbrand is?
Hebben we het nog niet eens over het prijsverschil 8-)
 
Heb gehoord dat als hij warm is alumininium van de kop meer uitzet dat daarom de klepspeling groter word.


Verder zal ik ze dan toch maar even moeten stellen. Gelijk alles doen of alleen de 2 die er onder zitten?
 
je geeft geld uit aan een testbank, pc3 en laser works.
en bij een paar extra plaatjes vraag je je af wat je moet doen.
gewoon alles stellen, als de nokkenassen voor die 2 kleppen die onder de maat zitten los zijn, is het erg eenvoudig om de rest ook te doen.
zo'n ding loopt nu eenmaal het best als alles perfect staat.
laat nu niets aan het einde van de stelmogelijkheid zitten, maar doe het goed.
 
Dat verhaal over grotere klepspeling bij warm blok klopt dus niet.........

Normaal worden klepspelingen kleiner bij warm blok.
Kleppen zijn incl. steel vrij lang en en ook nog veel heter dan de kop zelf. De klep zet dus meer uit dan de kop.
 
Laatst bewerkt:
Net mark van madracing gebeld en die zegt ook dat ie er niks aan zou doen. Na 24000 weer eens kijken zegt hij. Die dingen verlopen bijna niet bij zo'n honda.

In de racerij zetten ze die dingen op 0.18 en dat gaat ook goed.
 
Dammit, wat ben je eigenwijs man... Dat ze bijna niet verlopen zou kunnen kloppen, maar als het fout gaat ben je flink de klos. Je bent toch geen koekiebakker met dit soort klussen?

Ik begrijp überhaupt niet waarom je om onze mening vraagt als je al min of meer hebt besloten om ze niet te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Net mark van madracing gebeld en die zegt ook dat ie er niks aan zou doen. Na 24000 weer eens kijken zegt hij. Die dingen verlopen bijna niet bij zo'n honda.

In de racerij zetten ze die dingen op 0.18 en dat gaat ook goed.
0.18 in of uit?
Ik denk in. Die schijnt men nog wel eens ruimer te zetten in de racerij.
Jij hebt 1 inlaatklep te strak, zal fractioneel minder vermogen geven.
Je hebt ook 1 uitlaatklep onder de maat, deze maakt het meeste kans op verbranden.

Mijn mening..te strakke uitlaatkleppen zijn het engst. de rest kan leien.
 
Laatst bewerkt:
@mooiezomeraugurk: daar dacht ik ook aan... maar goed, dat zegt niet alles want ik kom er ook "weg"

een ding is gewoon logisch... als je de boel open hebt liggen kun je kleppen net zo goed stellen
 
Terug
Bovenaan Onderaan