Klepspeling gemeten, jullie mening?

siep wokkel

MF veteraan
2 jan 2005
2.020
0
hallum
Hallo,


Ben bezig met een grote beurt.

Ik heb een fireblade uit 2002 een 954. Heeft nu 42000 gedraaid. Heb verder geen onderhoudsboekjes oid.


Nu ben ik bezig met kleppen stellen. Ik heb ze gecontroleerd en kom op het volgende uit:


EX: 0.26/0.26/0.23/0.25/0.27/0.24/0.25/0.24
IN: 0.13/0.14/0.13/0.13/0.14/0.12/0.15/0.13


IN moet 0.16 zijn en mag 0.03 afwijken
EX moet 0.27 zijn en mag ook 0.03 afwijken

Er staat dus 1 uitlaat en 1 inlaat klep 0.01 te krap. Er is gemeten bij 14 graden celcius ongeveer.



Bij de 41000 km is hij op de testbank geweest met pc3 en laser works. Verder prima in orde. Als je ze stelt heeft dat ook invloed op de afstellingen?



Wat zouden jullie doen? Stellen of zo door rijden? Heb er iemand bij gehad die in de motoren zit en die zegt dat het wel mee valt. Hij zou het zo laten.
 
Ik had ze allemaal precies op voorschrift gezet. Niet ruimer, niet krapper, maar gewoon precies goed (bij normale garagetemp, koud blok). En twee keer nalopen (lekker veel vertrouwen in mezelf :') )


En allemaal gelijk.

Ik had ook de aangetroffen waarden genoteerd (op factuur, of in boekje oid), ter referentie voor de volgende beurt.

Maar ja, dat ben ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog eens gebeld. En hij doeld indd op de exhaust kleppen, die worden in de racerij wel op 0.18 gezet. ipv de minimale norm van 0.24.


Verder om een honderdste moet ik me dus geen zorgen maken. Honda gebeurt bijna nooit wat mee.


Ook nog een andere vent gebeld die zegt ook geen zorgen maken. Doet ook weel in motoren.


Lekker eigenwijs ja. Kijk de volgende winter wel weer. Of ik schop dit topic omhoog om jullie gelijk te geven nadat mn kleppen zijn vastgelopen :P


Groetnis ut fryslan :P
 
Nog eens gebeld. En hij doeld indd op de exhaust kleppen, die worden in de racerij wel op 0.18 gezet. ipv de minimale norm van 0.24.


Verder om een honderdste moet ik me dus geen zorgen maken. Honda gebeurt bijna nooit wat mee.


Ook nog een andere vent gebeld die zegt ook geen zorgen maken. Doet ook weel in motoren.


Lekker eigenwijs ja. Kijk de volgende winter wel weer. Of ik schop dit topic omhoog om jullie gelijk te geven nadat mn kleppen zijn vastgelopen :P


Groetnis ut fryslan :P

Vooral doen, dan heb je dadelijk net zo'n topic als mij, met een motor die niet meer loopt :Y

Groete uit brabant jonge!
 
Laatst bewerkt:
tuurlijk zou het best goed kunnen gaan met de waardes die je gemeten hebt. Ik denk alleen dat de fabriek niet voor niets bepaalde ideale waarden geeft en de tolerantie op deze ideale waarde. Ben je dus buiten de tolerantie, dan ben je te ver van de ideale waarde af en loop je meer risico dat er iets mis gaat (ook / zelfs bij een Honda) of dat je minder vermogen hebt.
Als je de boel toch open hebt en lekker aan het sleutelen bent, is het net zo eenvoudig om ff twee stelplaatjes te vervangen. Is in een half uurtje gepiept.

Dat zou ik doen. Maar ja, ik ben dan ook Utrechtenaar en geen Fries :+
 
Nog eens gebeld. En hij doeld indd op de exhaust kleppen, die worden in de racerij wel op 0.18 gezet. ipv de minimale norm van 0.24.


Verder om een honderdste moet ik me dus geen zorgen maken. Honda gebeurt bijna nooit wat mee.


Ook nog een andere vent gebeld die zegt ook geen zorgen maken. Doet ook weel in motoren.


Lekker eigenwijs ja. Kijk de volgende winter wel weer. Of ik schop dit topic omhoog om jullie gelijk te geven nadat mn kleppen zijn vastgelopen :P


Groetnis ut fryslan :P

Nogmaals, waarom haal je het deksel eraf als je ze toch niet wilt stellen?
 
@siep wokkel: tsja, als jij een jaar lang er prettig bij voelt dat die ene exhaustklep met 0.23 speling de kans loopt zo strak te worden dat hij weleens niet meer dicht gaat en vervolgens verbrandt.... wie ben ik dan om je tegen te houden.

een argument dat ze deze in de racerij wel op 0,18 zetten zegt geen fuck... aan die blokken zal vast het een en ander getweakt zijn en reken er maar op dat die blokken na elke race worden nagekeken,.
 
Laatst bewerkt:
Een raceblok gaat ongeveer 800 kilometer mee, dan zou ik 0.18 ook wel aandurven.. Tuurlijk.
Als je geen zin hebt of gewoonweg niet weet wat je aan het doen bent moet je er af blijven en de motor wegbrengen voor onderhoud.
Je hebt hier gepost, mensen gebeld, met allerlei figuren erover gepraat.. Je had in een fractie van de tijd je hele zooi perfect gesteld kunnen hebben.
Nu is het gewoonweg niet goed en probeer je mensen te vinden die tegen je zeggen dat het prima is wat je aan het doen bent. Het is zo simpel en je maakt het zo moeilijk...
 
weet iemand ook waarom de uitlaat 0.27 is.
Ik vind het nl. nogal veel, zal niet zonder rede zijn.

nu heb ik alleen ervaring met tuimelaars, maar dan praat je over 0.12-0.17 voor de uitlaat.

en idd het argument dat racers de uitlaat 0.1 strakker zetten ''dus dan moet het kunnen'' is natuurlijk heel wat anders dan een straatfiets die langer mee moet gaan dan een paar honderd kilometer.
 
Volgens mij kan je bij de meeste moderne motoren de stelplaatjes er zo tussenuit wurmen en kan je de nokkenassen gewoon laten zitten. Vandaar (onder andere volgens mij) dat er nogal collectieve verbazing is dat de TS daar niet een half uurtje voor neemt.


dat is dus niet zo.
er zijn ook motoren die de stelplaatjes onder de nokvolger hebben.
dan is het onmogelijk om de plaatjes te verwijderen met de nokkenassen ingebouwd.

als je er geen ervaring mee hebt, is nokkenassen weer terugplaatsen, een lastig klusje wat ook nog eens flink mis kan gaan als je het verkeerd doet.
 
Laatst bewerkt:
.
full
 
Hallo,

Ben bezig met een grote beurt.

Ik heb een fireblade uit 2002 een 954. Heeft nu 42000 gedraaid. Heb verder geen onderhoudsboekjes oid.

Nu ben ik bezig met kleppen stellen. Ik heb ze gecontroleerd en kom op het volgende uit:

EX: 0.26/0.26/0.23/0.25/0.27/0.24/0.25/0.24
IN: 0.13/0.14/0.13/0.13/0.14/0.12/0.15/0.13

IN moet 0.16 zijn en mag 0.03 afwijken
EX moet 0.27 zijn en mag ook 0.03 afwijken

Er staat dus 1 uitlaat en 1 inlaat klep 0.01 te krap. Er is gemeten bij 14 graden celcius ongeveer.

Bij de 41000 km is hij op de testbank geweest met pc3 en laser works. Verder prima in orde. Als je ze stelt heeft dat ook invloed op de afstellingen?



Wat zouden jullie doen? Stellen of zo door rijden? Heb er iemand bij gehad die in de motoren zit en die zegt dat het wel mee valt. Hij zou het zo laten.

Kijk ook even watvoor afwijking van 0,03 hij mag hebben. Soms staat er +0,03 dan mag hij alleen 0,03 ruimer zijn. Soms staat er -0,03 dan mag hij alleen 0,03 krapper staan. En soms staat er +-0,03 dan mag hij max. 0,03 krapper of ruimer staan. Zien veel mensen over het hoofd!
 
Kijk ook even watvoor afwijking van 0,03 hij mag hebben. Soms staat er +0,03 dan mag hij alleen 0,03 ruimer zijn. Soms staat er -0,03 dan mag hij alleen 0,03 krapper staan. En soms staat er +-0,03 dan mag hij max. 0,03 krapper of ruimer staan. Zien veel mensen over het hoofd!


Goeie tip! :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan