klepspeling / kleppen stellen CBF1000

bartstra

Rookie
12 okt 2009
3
0
Hallo,

Heeft iemand met een CBF1000 ervaring met kleppen stellen?
En was dat ook echt nodig bij 24 dkm zoals Honda voorschrijft?
Vaak is een controle voldoende en is het dus een hoop werk 'voor niks'.
Ik zit nu op 31 dkm en wil de controle eigenlijk nog even uitstellen.

Ik had ooit een VFR die bij 60 dkm nog op de juiste speling zat.

alvast bedankt

grt
Friso
 
verkeerde zuinigheid is dit.
lijkt mij dat die 24dkm grens er niet voor niet is.
natuurlijk kan het erg lang goed gaan, maar het ook fout gaan.
dus gewoon even de klepspeling controleren.
en als je niets hoeft te stellen is dat niet voor niets, want je kunt er dan weer 24dkm tegenaan.
 
dan krijg je een reactie die je niet had kunnen bedenken.


Je hebt helemaal gelijk en je hebt zeker na 31.000km 100% zekerheid dat de kleppen goed staan.
Geen zorgen maken want bij honda kunnen ze eigenlijk de kleppendeksel gewoon dichtlassen.
Ik ken verhalen van een VFR die na 60.000km nog alle kleppen goed stonden.
Zonde van je centen om het op te gaan meten, nergens voor nodig.

Zo zie je maar weer dat er hiet op mf hele slimme gasten zitten die het gewoon helemaal door hebben.
 
verrekt rare vraag eigenlijk , als je controleert en ze zijn binnen de tolerantie hoef je niet te stellen. Ook als ie voor mijn part een miljoen k.m. gelopen heeft.
 
Is toch meer:

"Yomanda and the art of motorcycle maintenance".

Gewoon geloven dat ze goed staan, foute klepspeling komt door negatief denken.

Daar tegenover zal dan een groep opstaan die verlopen klepspelingen, vastlopers en uitgelopen big-ends moeiteloos zullen kunnen relateren aan hun problematisch verlopen jeugd.

Techniek is al jaren op zijn retour.
 
ik jou was zou ik ze pas controleren als ze niet meer binnen de tolerantie's zijn! Hoef je niet voor niets dat hele kleppendeksel er af te halen. ?????????

Hoe weet je dan dat ze niet meer binnen de toleraties zijn?

Misschien wanneer je geen compressie meer hebt of een klep tegen de zuiger.

Meten kost wat tijd en evt een pakking.
 
ik jou was zou ik ze pas controleren als ze niet meer binnen de tolerantie's zijn! Hoef je niet voor niets dat hele kleppendeksel er af te halen. ?????????

Hoe weet je dan dat ze niet meer binnen de toleraties zijn?

Misschien wanneer je geen compressie meer hebt of een klep tegen de zuiger.

Meten kost wat tijd en evt een pakking.


:')

Goh, daar hadden we nog niet aan gedacht...
 
En.... die gasten op mf lijken wel bezopen....!
Wat een hoop geouwehoer over een paar kleppen. hahaha....!

Ik vond die reactie over pas stellen als ze buiten de tolerantie liggen wel een mooie! Je ruikt op een gegeven moment natuurlijk dat de kleppen gesteld moeten worden.

Eigenlijk zou je een laptop op je motor moeten kunnen aansluiten en een status kunnen aflezen;
- 150 ml olie bijvullen
- 4 kleppen stellen
- ketting spannen

btw, @kevinblade, was je serieus met je eerste reactie? En weet je dat uit ervaring met een CBF?
 
Laatst bewerkt:
Ja mijn eerste reactie is serieus, maar de latere waren reacties die men wilde horen.
Maar denk wel dat ik een aardig klein beetje ervaring heb met haast alle soorten motoren die je maar kan bedenken.
Dus voor de volgende keer.
Mijn eerste reactie is altijd serieus als het om advies gaat.
En nog gratis ook noem het maar een speciale mf service :W
 
Ja mijn eerste reactie is serieus, maar de latere waren reacties die men wilde horen.
Maar denk wel dat ik een aardig klein beetje ervaring heb met haast alle soorten motoren die je maar kan bedenken.
Dus voor de volgende keer.
Mijn eerste reactie is altijd serieus als het om advies gaat.
En nog gratis ook noem het maar een speciale mf service :W
Dus deze is weer niet serieus :? :+
Kon het even niet laten :X
 
Bij mijn oude cbr 1000rr bij 24 000 stonden er 3 kleppen buiten de tolerantie en had altijd rustig gereden :X . Bij de 48.000 stonden er 10 kleppen buiten tol. dus het lijkt me vrij normaal om en te laten checken niet stellen zijn minder kosten, nog best wat als je het een dealer laat doen, maar je weet wel zeker dat ie goed is! 72.000 net niet gehaald bike tl. Heb een goede beun die mijn bike doet dus beter 1 keer teveel dan te weinig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan