Klepspeling regelen Honda NX 250

Bamidrone

Die hard MF'er
8 okt 2017
349
156
Wezep
Op het moment ben ik bezig met het stellen van de kleppen van een NX 250. Dit heb ik nog nooit eerder gedaan dus het is nog een beetje uitzoeken hoe alles werkt.

Ik heb een tweetal vragen voor jullie. De eerste gaat over de juiste dikte van de shim ringen die ik nodig heb, en een tegenstrijdigheid in de service manual.

De gemeten klepspeling:

Uit linksvoor 0,18mm shim 165
Uit rechtsvoor 0,23mm shim 165 (correcte klepspeling)
In linksvoor 0,18mm shim 162
in rechtsvoor 0,18mm shim 162

In de service manual staat op een paar plekken dat de klepspeling voor zowel de ingaande als uitgaande kant 0.23mm moet zijn, deze mag 0,03mm afwijken zowel naar boven als onderen. Nu staat er een mooie tabel in de manual, maar die geeft aan dat je bij klepspeling tussen 0,15 en 0,19mm niks hoeft te stellen. :? Laten 3 van de 4 kleppen hier nou ook net invallen.... Dit is gek want overal staat in de handleiding dat 0,23mm de correcte waarde is voor de klepspeling.Komt erop neer dat ik niks heb aan de tabel, want de rij waar mijn metingen invallen is leeg dus kan niet zien welke dikte shim ik nodig heb.

Gelukkig staat In het handboek staat welke berekening je moet maken om de nieuwe shim dikte te berekenen. Hier kom ik uit bij mijn tweede vraag. Als ik de berekening maak voor de inlaat kleppen kom ik uit op een shim dikte die zover ik kan vinden niet bestaat, namelijk 157. Nu denk ik dat ik dan 165 nodig heb. Met deze berekening: 1,650 (nieuwe shim) - 1,6220 (oude shim) + 0,23 (gewenste speling) kom ik uit op 0,26mm speling. Dit is de bovenste grens die je mag hebben volgens de manual. Graag hoor ik of deze berekening klopt.

Graag hoor ik wat jullie hiervan denken. Het is niet bepaald spannend, maar ik heb graag dat er wat ervaren mensen meekijken, voordat ik wat mol :')
 

Bijlagen

  • IMG_20230121_180039.jpg
    IMG_20230121_180039.jpg
    151,3 KB · Weergaven: 9
  • IMG_20230121_1738101.jpg
    IMG_20230121_1738101.jpg
    283,8 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20230121_192234.jpg
    IMG_20230121_192234.jpg
    117,1 KB · Weergaven: 12
Oplossing
165 staat naar mijn weten gewoon voor 1,65mm. Dus als je nu 0,18mm meet en het moet 0,23 worden heb je dus een 0,05 dunnere shim nodig om op 0,23 te komen 1,65-0,05=1,60 Shim 160 dus.

Die shims 162 zijn waarschijnlijk de originele uit de fabriek nog. Je kunt ze niet per 100ste kopen. Vaak alleen per 0,05 soms ook nog de 0,025 tussenmaten.
Probeer het eens te visualiseren. Je hoeft er geen berekening op los te laten.
Je moet weten hoe dik de shims zijn die er nu in zitten, en je moet weten wat je huidige speling is.
Bij voorkeur stel je je kleppen naar de ruime kant, dus rond de 0,25 mm.
Je meet nu 0,18 speling dus de ruimte is te krap. Je wil naar 0,25 dus moet er een shim in die 0,07 mm dunner is dan de huidige.
 
165 staat naar mijn weten gewoon voor 1,65mm. Dus als je nu 0,18mm meet en het moet 0,23 worden heb je dus een 0,05 dunnere shim nodig om op 0,23 te komen 1,65-0,05=1,60 Shim 160 dus.

Die shims 162 zijn waarschijnlijk de originele uit de fabriek nog. Je kunt ze niet per 100ste kopen. Vaak alleen per 0,05 soms ook nog de 0,025 tussenmaten.
 
Oplossing
Bedankt voor jullie reacties! Top, ik zat te lastig te denken.... Het is best wel logisch dat wanneer je er een dunnere shim in doet je speling dan omhoog gaat 😁. Ik ga de shims maar bestellen, dan kan alles weer in elkaar gezet worden :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan