Klepspeling verschillen?

Robust2

Die hard MF'er
24 mei 2008
304
0
Gent, Belgie
Hey allen,

Ik heb daarnet eens m'n klepspeling nagekeken van m'n GS500, omdat deze net over de 10.000km is gegaan. Nu raar genoeg zaten alle kleppen binnen de toleranties voor zover ik kan meten (m'n voelermaatjes gaan niet precies genoeg om binnen 0.03-0.08 veel te meten, 0.05 ging er in ieder geval niet tussen) BEHALVE m'n linker uitlaat klep? Die had 0.15mm te veel speling.
Hoe kan dit eigenlijk komen dat die kleppen assymetrisch zijn afgesleten? En dat op nog maar 10.000km?
Alvast bedankt!
 
Jep, 2 keer nagemeten voor de zekerheid. De andere 3 met de streepjes nokkenassen naar elkaar gericht en RT punt juist voor vliegwiel. Die ene met de nokkenassen naar buiten.
De shims zijn ook aan allebei de uitlaten dezelfde dikte volgens het cijfer op de plaatjes (die 2e hebbek niet zelf nagemeten)
 
meet eens de klepspeling met de nok loodrecht omhoog op de klepsteel.
dus bij iedere klep apart de nokkenas draaien tot de nok omhoog staat.


Jij meet dus de speling van het lobcentre, maar meestal gaat dat niet helemaal op omdat de nokprofielen zo zijn gemaakt dat ze ook het sluiten van de klep regelen.
Een klep mag ook niet gaan stuiteren in de zitting.
Op het lobcentre meet je vaak meer speling .
 
Jij meet dus de speling van het lobcentre, maar meestal gaat dat niet helemaal op omdat de nokprofielen zo zijn gemaakt dat ze ook het sluiten van de klep regelen.
Een klep mag ook niet gaan stuiteren in de zitting.
Op het lobcentre meet je vaak meer speling .


je bedoelt een op en afloopflank om de kleppen geleidelijk te openen en te sluiten?
het is eigenlijk niet de manier idd, maar ik kan van hieraf niet inschatten of de TS voldoende kundig is om het op de juiste manier te doen.
op deze manier kun je wel uitsluiten dat er kleppen onderling op verschillende manieren gemeten worden.
en als je de resultaten vergelijkt met de eerdere meting kun je misschien zien of er echt verschil is of dat er een fout gemaakt word met het meten.
 
Laatst bewerkt:
Jij meet dus de speling van het lobcentre, maar meestal gaat dat niet helemaal op omdat de nokprofielen zo zijn gemaakt dat ze ook het sluiten van de klep regelen.
Een klep mag ook niet gaan stuiteren in de zitting.
Op het lobcentre meet je vaak meer speling .

Ehhhh, het lobecenter is het hoogste punt v/d nok, als je dán nog speling meet, dan zit er volgens mij geheel geen klep/veren/stoter/stelplaat meer in :+
En nogmaals, stel de kleppen op de VOORGESCHREVEN manier, niet anders.
 
Ik heb de kleppen via de uitleg Haynes manual gedaan, en heb al genoeg ervaring om zo dingen te doen zonder fouten te maken hoor. :)
En aangezien ik niet de eerste eigenaar ben van de motor, en hij in totaal nog maar 10k km heeft, kan ik niet echt vergelijken met eerdere metingen.
 
Vraagje ...

Heb je nog de originele uitlaat er op?
Zit het originele lucht filter er nog in?

Zo niet. Heb je de brandstof voorzienig aangepast?

Zoniet dan heb je je oplossing.

Door een armer mengsel verbranden/slijten de kleppen sneller.

Zitten de originele spulletjes er nog op.
Loopt een cilinder wel goed mee ?

Is alles ok. dan moet je het zoeken in een meet fout. Hoe ervaren je ook bent.

Dat een klep sneller slijt heeft een oorzaak.
Maar dan hebben we wel ietsje meer gegevens nodig om je te kunnen helpen.
 
Laatst bewerkt:
Alles is origineel, maar hij heeft wel wat met een belabberde afstelling gelopen, dus dat zou de oorzaak kunnen zijn. Na het stellen gaat hij nog eens binnen om de carbs te doen, want daat heb ik zelf geen ervaring mee.
 
Hey allen,

Ik heb daarnet eens m'n klepspeling nagekeken van m'n GS500, omdat deze net over de 10.000km is gegaan. Nu raar genoeg zaten alle kleppen binnen de toleranties voor zover ik kan meten (m'n voelermaatjes gaan niet precies genoeg om binnen 0.03-0.08 veel te meten, 0.05 ging er in ieder geval niet tussen) BEHALVE m'n linker uitlaat klep? Die had 0.15mm te veel speling.
Hoe kan dit eigenlijk komen dat die kleppen assymetrisch zijn afgesleten? En dat op nog maar 10.000km?
Alvast bedankt!

Was al niet goed afgesteld.?
 
Als een klep slijt komt hij "hoger" te zitten. Daardoor wordt de klepspeling kleiner.
Slijtage is dus geen voor de hand liggende oorzaak.
Lijkt mij dus ofwel een meetfout of er is aan de afstelling van de kleppen gerommeld.
 
Is het niet een idee, om de kop eraf te halen en die betreffende kleppen eens te controleren op afwijkingen. Dat duurt wel heel wat langer. Dan heb je wel zekerheid.
Hierna zou je ze gewoon bij kunnen stellen.

?
 
Ik ben er best zeker van dat klepspelingen niet kleiner, maar groter worden naarmate er meer kilometers gedaan worden hoor...

O ? Nou, daar ben ik het niet gauw mee eens. De kleppen kunnen zich in de kop "vreten" naarmate de km's. Dus ik neem aan kleiner. Dat weet ik ook uit eigen ervaring. Ik heb laatst ook kleppen gesteld. Bij mij zat alles toch wel tamelijk strakker, ook alles precies volgens het boekje gedaan. Alles verwisseld, met ideale waardes.
Erna heb ik ze weer nagemeten, en ze vielen allemaal in die waardes die ik wilde hebben, alles ook met momentsleutel aangedraaid. En erna rondgedraaid.

Dat je zegt dat ze groter worden, geloof ik wanneer het bij de uitlaten aankomt, want door de uitlaatgassen, kan het best zijn dat je aanslag krijgt op de aansluitrand van je uitlkleppen. En dat dat daardoor groter wordt.

groetjes
 
Ik ben er best zeker van dat klepspelingen niet kleiner, maar groter worden naarmate er meer kilometers gedaan worden hoor...

De klep slijt op het contactvlak met de klepzitting. Die zitting slijt ook.
De klep wordt dus dunner en de klepsteel komt zodoende hoger te zitten.
Daarom wordt de klepspeling door slijtage van de onderdelen kleiner.

Vervuiling op de klep of zitting, bijv door te rijke afstelling, heeft het tegengestelde effekt.
Bovendien zal in dat geval de afdichting vaak minder goed worden. Dit geeft compressieverlies en de hierdoor weglekkende verbrandingsgassen zijn tevens een oorzaak van verbrande (uitlaat)kleppen.
De kleppen worden namelijk ook gekoeld door hun contact met de zitting, als dat niet goed meer is kan een klep zijn warmte niet meer kwijt en zal al snel beschadigd raken.
 
Hey allen,

Ik heb daarnet eens m'n klepspeling nagekeken van m'n GS500, omdat deze net over de 10.000km is gegaan. Nu raar genoeg zaten alle kleppen binnen de toleranties voor zover ik kan meten (m'n voelermaatjes gaan niet precies genoeg om binnen 0.03-0.08 veel te meten, 0.05 ging er in ieder geval niet tussen) BEHALVE m'n linker uitlaat klep? Die had 0.15mm te veel speling.
Hoe kan dit eigenlijk komen dat die kleppen assymetrisch zijn afgesleten? En dat op nog maar 10.000km?
Alvast bedankt!
ik snap niet helemaal wat je nou bedoelt..
Ze staan binnen de tolerantie maar 0,05 kan er niet tussen zeg je??
Als ie goed staat zal er toch meer tussen moeten kunnen als 0,05..???

En die linker uitlaatklep.. daar zal wel iets tussen zitten, aanslag of zo.. keer engine cleaner in je blok, rijden, (ff goed warm rijden en flink doorrijden...) en nog eens proberen.. lijkt me te riskant om die nu veel krapper te stellen!

ps werkt een GS met shims of met een schroefconstructie?
 
Is het niet een idee, om de kop eraf te halen en die betreffende kleppen eens te controleren op afwijkingen. Dat duurt wel heel wat langer. Dan heb je wel zekerheid.
Hierna zou je ze gewoon bij kunnen stellen.

?
De kop lichten om zo'n klein issue?? Dat lijkt me een beetje overkill.. kop moet je er IMHO niet meer afhalen als echt noodzakelijk...

Ik ben er best zeker van dat klepspelingen niet kleiner, maar groter worden naarmate er meer kilometers gedaan worden hoor...
Dat is, zoals reeds gezegd, maar ter ondersteuning, in de meeste gevallen echt niet waar..!!
 
Laatst bewerkt:
Bij een conventioneel systeem wordt de SPELING op de afstelling kleiner, nooit groter. (SPELING is afstand bij vulplaatje of stelschoeg die je met voelermaat moet meten).

Ik zou zeggen:
- haal er iemand bij en doe het samen, zodat je zeker weet dat je geen denkgout maakt. Inlaat en uitlaatklep verwisseld??? (heb ik wel eens gehad, net optijd gemerkt)
- Opnieuw afstellen
- carbs afstellen op mengsel en syncen
- jaar rijden
- open maken en controle uitvoeren.

Wim
 
Hmm ok, bedankt voor alle tips. GS werkt met shims voor degene die het zich afvroeg. Ik zal deze week eens opzoek gaan naar gevoeligere voelmaatjes (tussen 0.03 en 0.08 is al fameus precies als je daar nog tussenstappen wil...) en dan nog eens alles goed opnieuw nameten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan