klepstellen dubbel nokkenas

exhi

MF veteraan
19 mrt 2003
12.280
57
Almere
Facebook
Ik ben bezig om de kleppen van mijn honda bol dór te stellen.
Nu is dat misschien voor een doorgewinterde motorfreak geen punt,maar
voor mij is het toch wel even achter mijn oor krabben.
Vroeger heb ik vaak de kleppen gesteld van een enkele nokkenas,dit vindt ik
geen enkel probleem.
Ben wel al zover dat ik de klepspelingen nu weet[van de 16 kleppen],maar hoe ik de shims eruit moet krijgen???? Ik weet dat er een speciaal gereedschap voor te
krijgen is,maar dit is behoorlijk duur en volgens de dealer ook te doen met een schroevendraaier????
Ook heeft iemand mij het advies gegeven om de nokkenassen eruit te lichten,en de stand van de tandwielen en ketting te noteren om daarna de shims te veranderen.
Misschien dat iemand hier nog iets aan kan toevoegen
GRAAG!!
groetjes ron.
 
Ik heb wel eens gehoord dat je dat kunt omzeilen door een haaksleutel (zoals bij je vering) iets aan te passen. Dat zou vrij netjes moeten werken. Maar ik heb het nooit geprobeerd, dus wees voorzichtig!!! Beter een echte sleutel kopen dan achteraf spijt door beschadigingen in je kop (cylinderkop dus, niet je eigen ;) )
 
Hai thunderswoop,zo'n speciaal gereedschapje heb ik laten bestellen maar de afspraak over de prijs was niet correct viel zo'n 25 euro duurder uit als ze mij toegezegt hadden en koste 85euro!!
Dit heb ik dus niet gedaan,maar heb het wel gezien is niet meer dan een kromgebogen schroevendraaier en een pennetje waar wat hoeken aan geslepen waren
Maar ik wil inderdaad hier wel voorzichtig mee wezen want anders kost het wel meer dan 85euro })
 
Zo'n stuk gereedschap heb ik geslepen uit 8 mm plaatstaal, daarmee duw je de nokvolgers naar beneden, vervolgens de platen eruit pakken met eerst opwippen met een smalle dunnen schroevedraaier en uitpakken met een pincet, en dan meten, en nieuwe bestellen
 
hai, is zo'n stuk gereedschap universeel of is dit voor iedere motor verschillend? want ik vond hetgeen ik bestelt had er wel wat vreemd uitzien
in een werplaatshandboek staat het afgebeeld als een soort lepeltje.
 
Het si niet universeeel, kan iewat verschillen per fiets maar niet veel, maar dat maak je zo, ik heb geen bol do'r, maar herkende hetzelfe, want mijn GSX 1100 werk met eenzelfde klepmechanisme, en door moet je die dingen ook uitpeuteren, maar dat is d emoeilijkheidsgraad niet, de kunst is die nokvolger goed naar beneden te duwen, en daarvoor heb ik die geslepen, er makkelijk, heb ook nog een ander iets gemaakt maar dat was achteraf minder makkelijk, iets met een beugel.
 
ik heb vorige week de klepstelplaatjes van m'n CB750kz vervangen, door de haaksleutel te gebruiken (die voor je achtervering af te stellen is). Van die haaksleutel vijl je het opstaande haakje af.
Verdraai de krukas, zodat de af te stellen kleppen open staan, haak er tussen (even opletten dat alleen de klephouder naar beneden blijft staan en het klepplaatje vrij komt), krukas wat verder draaien, en het klepplaatje komt vrij. Oude klepplaatje eruit wippen met een fittingschroevendraaier en nieuwe plaatje er weer in. Draai de krukas nog een paar keer rond (zonder de haak) en meet de klepspeling opnieuw.
 
Je moet ervan uit gaan dat de bestaande stelplaten zijn ingesleten, met die platen erin kan het dus onbetrouwbaar meten zijn, en nokkenas hoef je er heel niet uit te halen, als je dat ding er wel uit haalt, kun je net zo goed een nieuwe nokkenas ketting erdoor trekken, kost maar 45 euro, en is maar 20% werk meer, immers als je de nokkenas verwijderd, moet je de timing ook weer stellen
 
Hallo Dutchgixxer,ik heb heb wel interesse in het stukje gereedschap,mits het orgineel voor de bol dór 900F is.
Het lijkt mij het veiligste werken
Ik hoor wel hoe en wat we kunnen afspreken.
vr gr.ron.
 
Stuur jij even een email adres? dan kunnen offlist de zaak afhandelen.
Ik heb een origineel honda klepstel gereedschap geschikt voor CB 750/900 16V
Het is een "lepel" waarmee je de nok volger naar beneden kunt duwen om de stelplaat te kunnen wisselen. Gr.
 
Laatst bewerkt:
ik heb vorige week de klepstelplaatjes van m'n CB750kz vervangen, door de haaksleutel te gebruiken (die voor je achtervering af te stellen is). Van die haaksleutel vijl je het opstaande haakje af.
Verdraai de krukas, zodat de af te stellen kleppen open staan, haak er tussen (even opletten dat alleen de klephouder naar beneden blijft staan en het klepplaatje vrij komt), krukas wat verder draaien, en het klepplaatje komt vrij. Oude klepplaatje eruit wippen met een fittingschroevendraaier en nieuwe plaatje er weer in. Draai de krukas nog een paar keer rond (zonder de haak) en meet de klepspeling opnieuw.

Zo doe ik het normaal ook, gewoon een stukje staalplaat op maat zagen en ombuigen in de werkbank (staat zelfs in mijn WPH).
 
mijn email is ron57esther69@hotmail.com
Om eerlijk te zijn ben ik nog een beetje aan het twijfelen
want 45 euro is best pittig,ook omdat er veel zelf gemaakt wordt[haken enz.]
Aan de andere kant het is er wel voor gemaakt!
Je hoort zo snel mogelijk van me
Met vriendelijke groet ron.
 
Heb vroeger als helper op de sprint wel eens gewerkt aan een CXB 6 cylinder en die had het systeem met de afstandsplaatjes onder de nokvolger. Speciaal voor dit werk omgebouwd
Voordeel was dat de vulplaatjes er nooit uit gedrukt konden worden, niet bij overtoeren of een wildere nokkenas. Maar voor het wijzigen van de klepspeling MOESTEN de nokkenassen er wel even uit. Geeft niet als je maar zorgvuldig te werk gaat en weet wat je doet.

EgbertO
Nooit de nokkenassen eruit halen, want je moet meten met de nokkenas erop, dan heb je dubbel werk
 
mijn email is ron57esther69@hotmail.com
Om eerlijk te zijn ben ik nog een beetje aan het twijfelen
want 45 euro is best pittig,ook omdat er veel zelf gemaakt wordt[haken enz.]
Aan de andere kant het is er wel voor gemaakt!
Je hoort zo snel mogelijk van me
Met vriendelijke groet ron.
Beter laat als nooit,
Dit speciaal gereedschap van Honda voor 15 euro (nagemaakt aan de hand van het origineel en gehard)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan