klepstoterstangen of distributie ketting?

tweetakt

MF'er
30 mei 2004
38
0
haarlem
Een motor met klepstoter stangen met onder liggende(nok)as
lijkt mij! minder slijtage gevoelig dan een distributie ketting
geen gezeik met stellen of hoorbare ketting bij op leeftijd raken van de bike :]
 
Bij een onderliggende nokkenas is door de grotere bewegende massa niet zo'n hoog toerental mogelijk. Ook is door de extra uitzetting van de stoterstangen een groter klepspeling noodzakelijk.
 
Alleen klopt hij niet helemaal: er zijn genoeg stoterstangblokken die meer dan 10.000 rpm mogen draaien.
Je hebt alleen wel meer bewegende delen,meer massa dus die de nokkenas moet wegdrukken en ja; meer slijtage dus.
Er bestaan ook motoren die beide hebben,denk maar aan de 'nieuwe' boxers van BMW: die hebben een kettingaangedreven nokkenas die ergens onderin de kop zit,de rest wordt overbrugt met stoterstangetjes.
En ook deze blokken mogen toeren draaien ;)
 
je moet nog oppassen met je vragen ook zeg in dit forum anders krijg je dit soort opmerkingen
en waar wil je eigenlijk heen met deze opmerking?


of is het dit keer een ander die wel normaal reageerd ?? ..die eindeloze korte opmerkingen die overgaan in geruzie, niks aan en vooral storend, dus als je een topic opent is het misschien handig om dat met een reden te doen..anders een andere rubriek: algemene praat enzo een beter optie

edit: er verschijnt met regelmaat een onbekend persoon die het leuk vind onmogelijke opmerkingen en onzin te verkopen op dit forum om vervolgens twee/drie maanden later onder een andere naam op te duiken en gewoon opnieuw te beginnen..dit begon er al weer meteen op te lijken, vandaar
 
Alleen klopt hij niet helemaal: er zijn genoeg stoterstangblokken die meer dan 10.000 rpm mogen draaien.
Je hebt alleen wel meer bewegende delen,meer massa dus die de nokkenas moet wegdrukken en ja; meer slijtage dus.
Er bestaan ook motoren die beide hebben,denk maar aan de 'nieuwe' boxers van BMW: die hebben een kettingaangedreven nokkenas die ergens onderin de kop zit,de rest wordt overbrugt met stoterstangetjes.
En ook deze blokken mogen toeren draaien ;)
10.000 toeren :? goh wat veel ;)
 
Er zijn weer autofabrikanten die bezig zijn met stoterstangenblokken. Vooral omdat ze een compactere bouw mogelijk zouden maken.

't Is gewoon een manier om een motor te bouwen en zoals elke manier hangt de keuze samen met het doel :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan