Klepzittingen opknappen

Davin

Die hard MF'er
26 mrt 2009
295
1
oud beijerland
Hallo,

Ik ben bezig met een fzr 1000 blok op te knappen voor onder mijn YZF 750 streetfighter.
Nou zijn de kleppen behoorlijk ingeslagen en de zittingen vertonen pitjes.
Is er misschien iemand of weet iemand iemand, die de klepzittingen weer netjes kan opsnijden?
(Ik heb het niet over kleppen inslijpen op de zitting).
En dan natuurlijk tegen een schappelijke vergoeding. ;)

Ik weet dat er klepzittinghandfreesjes op de markt zijn, maar die vind ik iets te prijzig (500,- euro) om aan te schaffen voor 1 cilinderkop.
Ik heb ook al gezocht om te kijken of er een bedrijf is die zulke setjes verhuurd, maar dan kom ik ook op niks uit.


Wat ik met de kleppen ga doen ben ik ook nog niet uit.
Het liefst vervang ik ze gewoon voor nieuwe.
Maar dat zou dan ongeveer 20 x 30,- = 600,- zijn.
Ik weet ook niet of ze al te ver heen zijn om ze opnieuw te laten slijpen, dat zou ik dan even aan iemand moeten vragen die ze evt. ook kan slijpen.
Die heeft daar waarschijnlijk meer ervaring mee?

Nu maar hopen dat er een handige hobbyist reageerd? :+
 
Fresen en dan oude kleppen terug zetten is meestal geen mooie oplossing, en nieuwe kleppen in ingesleten zittingen ook niet. En hoe zijn de (net zo belangrijke) klep geleiders er aan toe?

Andere kop zoeken, of goed doen ;)
 
Vanmorgen de kop van mijn YZF750 (circuit/race projectje in aanbouw) getrokken.
Ook zo goed als alle kleppen ingeslagen...

Nog de vraag wat ik ga doen
 
Laatst bewerkt:
Gewoon nieuwsgierig, hoe ziet een ingeslagen klep eruit?
foto van het net

290085
 
Die heb ik wel eens eerder voorbij zien komen maar ik weet niet waar ik naar moet kijken? Als een klep uit een kop zou halen en hij ziet er zo uit dan denk ik daar verder niks bij. Is het de kool aanslag? Randje klopt niet? Wat is het :P
Blauwe stukje.
Daar komt de klep telkens op de zitting. Dat slijt in.

e_valve1.gif


Nieuwe kleppen:
Auto-Engine-Valves1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klepzittingen frezen en kleppen slijpen is niet altijd mogelijk.
Het uiteinde van de klepsteel moet wel voldoende boven de veerschotel uitsteken en dat is niet altijd het geval.
En je moet meestal ook iets van het uiteinde afslijpen, omdat de klep dieper in de kop zakt, waardoor je niet meer uitkomt met de klepstelplaatjes. En als je gaat frezen dan moeten de klepgeleiders ook nog goed genoeg zijn. Het overigens niet echt een klus voor een hobbyist. handfrezen doen soms meer kwaad dan goed.
 
Dus heb je t over een complete revisie waarbij behalve de onderdelen ook het nabewerken nogal wat kost.
Denk hierbij aan de klepgeleider moet op maat geruimd worden voor de nieuwe klep, en dan moet nog de klepzitting in " lijn" geruimd worden zodat de klep er precies invalt en na dit alles ook nog ff inslijpen zodat ook alles goed afdicht, de zgn lektest.
1000 euro moet je niet van schrikken.
:-(
 
is een gebruikte kop niet goedkoper?

Ik heb inmiddels al drie koppen liggen en ze vertonen alle drie hetzelfde probleem.
Het is natuurlijk allemaal oud spul wat er nog van te koop is, dus eigenlijk durf ik het niet aan om weer een andere cilinderkop aan te schaffen. Ik ben bang dat dat weer weggegooid geld is?
 
T blok liep opzich wel goed :+

Had ik dat 1000 blok nou van jou gehad?
Ik betwijfel toch wel of dat opzich wel goed liep?
Er zat 1 gebroken klep in, er was een stuk uit de cilinderwand en in het carter lagen de koppelingsplaten in stukjes.
Maar maakt niet uit, hij was tenslotte gratis, dus mij hoor je niet klagen ;)
Ik heb inmiddels nog een 1000 blok erbij gekocht.
Ik denk dat ik van die van jou maar een bijzettafeltje maak. _O-
 
Dus heb je t over een complete revisie waarbij behalve de onderdelen ook het nabewerken nogal wat kost.
Denk hierbij aan de klepgeleider moet op maat geruimd worden voor de nieuwe klep, en dan moet nog de klepzitting in " lijn" geruimd worden zodat de klep er precies invalt en na dit alles ook nog ff inslijpen zodat ook alles goed afdicht, de zgn lektest.
1000 euro moet je niet van schrikken.
:-(

Ik weet dat alles vervangen de beste optie is.
Maar ik hoop toch stiekem op een wonderdokter :+
 
Het is normale slijtage en de oplossing is een revisie, helaas is het niet anders.
Die van mij heeft er 50.000km opzitten. Dat is toch wel erg rap :X Als TS ook nog drie koppen heeft liggen met hetzelfde euvel. In de originele Yamaha kleppen heb ik dan ook niet gek veel vertrouwen meer.

Revisie gaat meer kosten dan de aankoopprijs van de motor _O-
 
Laatst bewerkt:
Motorfietsen leveren enorme prestaties vergeleken met de meeste automotoren en het is niet vreemd dat de slijtage ook groter is.

Een Mercedes 200 dieseltje loopt fluitend een miljoen kilometers, maar doet minstens een minuut over 0>100 km/u.

Het hangt er ook van af hoe ermee gereden wordt en bij motoren wordt het vermogen nogal eens flink aangesproken.
 
Dan ga ik de gok niet nemen om willekeurig wat blokken op marktplaats te kopen.
Eens even kijken naar een revisiebedrijf in de buurt, of hun nog een oplossing weten.
En anders nieuwe kleppen en zitting laten frezen. Moet de klep ook worden ingekort? Omdat de zitting opnieuw gefreesd wordt komt de klep dieper in de kop te liggen. Of is dit verschil zo minimaal dat het met klepstelplaatjes op te vangen is?
 
Dan ga ik de gok niet nemen om willekeurig wat blokken op marktplaats te kopen.
Eens even kijken naar een revisiebedrijf in de buurt, of hun nog een oplossing weten.
En anders nieuwe kleppen en zitting laten frezen. Moet de klep ook worden ingekort? Omdat de zitting opnieuw gefreesd wordt komt de klep dieper in de kop te liggen. Of is dit verschil zo minimaal dat het met klepstelplaatjes op te vangen is?

Het ligt er denk ik aan hoe diep de klep ingeslagen is?
Dit kan je misschien beter aan het revisiebedrijf vragen?
Dat was ik ook van plan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan