klepzittingen

Alf

MF veteraan
17 jan 2004
1.231
0
Heeft iemand al eens klepzittingen zelf vervangen?Is dit te doen zonder speciaal gereedschap?
 
Ik zou het frezen/persen laten doen en dan zelf inslijpen en monteren. Kost volgens mij ook niet de hoofdprijs dan...

Als je hem toch verkoopt zou ik dat trouwens helemaal achterwege laten, maar gewoon netjes zeggen dat er nog geen geharde zittingen in zitten.
Kan me niet voorstellen dat de prijs dan erg hard zakt...
 
Ik zou het frezen/persen laten doen en dan zelf inslijpen en monteren. Kost volgens mij ook niet de hoofdprijs dan...

Als je hem toch verkoopt zou ik dat trouwens helemaal achterwege laten, maar gewoon netjes zeggen dat er nog geen geharde zittingen in zitten.
Kan me niet voorstellen dat de prijs dan erg hard zakt...

Ik zou bij de verkoop (als goed gebaar) een zakje met zittingen meegeven :)
 
Ik zou bij de verkoop (als goed gebaar) een zakje met zittingen meegeven :)
Ik heb nog wat ouwe gebruikte liggen.Hell,all the way dan;geef ik er nog 5 liter afgewerkte olie bij ook. :)
 
Ik weet het niet van een HD maar bij een Guzzi kan je het niet zomaar zelf, het zit geperst.......als je dat ff laat doen kun je de rest zelf wel.......maar als het alleen om die loodellende gaat kun je het beter niet doen.

Ik heb nog nooit gehoord dat het bij een oude motor fout ging......
(bij oude auto's wel eens maar ook zeer zelden....)
 
Ik heb begrepen dat loodhoudende benzine eigenlijk bedoeld is voor hoge toeren blokken (Jappen) en dat het bij een HD niet eens nodig is. Ik doe er toch altijd voor de zekerheid wel een beetje loodvervanger bij O-)
 
Ik heb begrepen dat loodhoudende benzine eigenlijk bedoeld is voor hoge toeren blokken (Jappen) en dat het bij een HD niet eens nodig is.
dom lullen is ook een vak.......

vroeger reed alles op loodhoudend, jap ofniet.....sinds 1976 is elke Hadee(en us car)sowieso geschikt voor loodvrij ivm een wet in Californie die toen in ging over schone lucht etc.....

maar elke oude (auto)motor die niet idioot veel compressie heeft kan wel tegen loodvrij, vroeger was alles zo overgeconstrueerd dat het spul de warmte toch wel kwijt kan............tenzij het echt een saltflats racer is ofzo, maar die heeft toch niemand hier :)
 
dom lullen is ook een vak.......

vroeger reed alles op loodhoudend, jap ofniet.....sinds 1976 is elke Hadee(en us car)sowieso geschikt voor loodvrij ivm een wet in Californie die toen in ging over schone lucht etc.....

maar elke oude (auto)motor die niet idioot veel compressie heeft kan wel tegen loodvrij, vroeger was alles zo overgeconstrueerd dat het spul de warmte toch wel kwijt kan............tenzij het echt een saltflats racer is ofzo, maar die heeft toch niemand hier :)
1981 voor hd
 
dom lullen is ook een vak.......

vroeger reed alles op loodhoudend, jap ofniet.....sinds 1976 is elke Hadee(en us car)sowieso geschikt voor loodvrij ivm een wet in Californie die toen in ging over schone lucht etc.....

maar elke oude (auto)motor die niet idioot veel compressie heeft kan wel tegen loodvrij, vroeger was alles zo overgeconstrueerd dat het spul de warmte toch wel kwijt kan............tenzij het echt een saltflats racer is ofzo, maar die heeft toch niemand hier :)

dom lullen is ook een vak, heb je gelijk in

Heel vroeger reed alles op loodvrij. Maar met de komst van blokken met hogere toeren en meer compressie is loodhoudende benzine (wat toentijds alleen werd gebruikt in luchtvaart) ook toegepast op wegverkeer, maar voor veel voertuigen helemaal niet nodig, helemaal niet als je goede benzine het een hoger octaangehalte (98) tankt. Van diverse oldtimer liefhebbers heb ik gehoord dat ze geen loodhoudende benzine tanken, ook al is dat wel voorgeschreven. Bij oud europees en Amerikaans spul is dat helemaal niet nodig. Jappen blokken met hoge toeren wel weer.
 
aangezien die ouwe krengen van binnen vaak helemaal vol zitten met smeer (vooraal op de zuiger) is het risico van pingelen altijd aanwezig, dus hoger octaan ,hoe beter......

Kan iemand mij uitleggen wat dat pingelen nou precies is. Hoe klinkt dat? Wat gebeurt er? eTc. Bedankt.
 
Kan iemand mij uitleggen wat dat pingelen nou precies is. Hoe klinkt dat? Wat gebeurt er? eTc. Bedankt.

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik heb het wel eens met de auto gehad na een tankbeurt in Duitsland (Euro 91) Het motorblok gaat harder trillen op hogere toerentallen. Niet goed voor je blok dus. Misschien weet iemand hier het principe van pingelen? :P Heeft met te laag octaangehalte te maken

 
Laatst bewerkt:
Ahh, kijk:

Kloppen of pingelen, het verschijnsel dat optreed bij benzine met een laag octaangehalte (octaangehalte = klopvastheid) ontstaat doordat het mengsel spontaan ontbrand (door warmteontwikkeling bij de compressie. Volgens de ideale gaswet geldt (ook al is een brandstofmengsel geen ideaal gas, het geeft toch een idee): Tgecomprimeerd/Tongecomprimeerd=Pgecomprimeerd/Pongecomprimeerd, dus de temperatuur in de verbrandingsruimte stijgt alleen al een factor 8.5 (Temperatuur in Kelvin) door de compressie, genoeg voor spontane zelfontbranding. Betekend dat de temperatuur in de verbrandingsruimte alleen als door compressie kan stijgen tot zo'n 2300 graden celcius.
: : Het probleem is nu dat er op twee punten tegelijk ontbranding kan ontstaan (beide door spontane zelfontbranding, of een door zelfontbranding en de andere door de vonk van de bougie), en dat de drukfronten op elkaar klappen, met verstrekkende gevolgen...
: : Meestal is het minder erg, en betekend pingelen gewoon dat het gas al ontbrand (meer dan normaal) voor dat de zuiger het bovenste dode punt bereikt. Gevolg is dan dat de motor zichzelf afremt.

BRON: http://www.eendeei.nl/hoekie/hoekieberichten/545.html
 
Je hoort een geluid alsof er spijkers met een hamer in je cilinders worden geslagen. Echt een pokke herrie
 
Klinkt als een hoog gepingel.Vandaar pingelen.Heeft mijn shovel nogal eens last van.Vandaar dat ik mijn ontsteking altijd een fractie te laat heb staan.Zou een electronische met verschillende vervroegingscurves hiereen oplossing voor kunnen zijn?
 
Klepzittingen bij een bedrijfje laten doen.

Pingelen is het (detoneren) van de brandstof. Normaal moet er vanaf de bougie een vlamfront ontstaan die geleidelijk in korte tijd totaan de zuiger gaat.
Bij pingelen onstaan door te hoge temp spontane ontbrandingen willekeurig en op verschillende plaatsen. Hierdoor onstaan te grote krachten op de zuiger en kan uiteindelijk de motor beschadigen. In het verleden was de stof loodethyl bij de benzine gemengd om de stof een hogere onstekingstemp te geven. Daardoor kon de compressie stijgen en ging ook het vermogen en rendement omhoog.

Benzine ontbrand bij ca. 300gr.celcius de temp boven de zuiger zal dus de 300 gr.celcius nooit mogen overschrijden. Maw de temp stijging door compressie is minder dan 300 gr. celcius.

Gr,
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan