Kleur ring op binnenventiel

hhout

Rookie
29 sep 2018
27
57
Ik heb een lek binnenventiel en dat ga ik uiteraard vervangen. Nu bestaan er types met een rode ring en met een zwarte ring. Ik doel op die korte uitschroefbare ventielen. Weet iemand wat het verschil is tussen de rode en de zwarte?
 
De zwarte zijn standaard binnenventielen,de rode zijn voor hogere belasting applicaties zoals voor vrachtwagens.
Daarnaast heb je nog de korte en lange uitvoering,voor een motorfiets altijd de korte nemen.
 
De zwarte zijn standaard binnenventielen,de rode zijn voor hogere belasting applicaties zoals voor vrachtwagens.
Daarnaast heb je nog de korte en lange uitvoering,voor een motorfiets altijd de korte nemen.
Vertel, waar lees je dit?
Ik zie alleen maar verschillende materialen omdat niet alle afdichtingen tegen alle vloeistoffen of gassen kunnen.
Voor hogere drukken gebruiken ze grotere diameters.
 
Bedankt voor alle informatie. Als ik naar de PDF van 'halflive' kijk is het nog niet zo eenvoudig. Ik zie dat de zwarte (type 8080570047) bedoeld zijn voor airconditioning applicaties en de rode (type 054051000) voor standaard applicaties. De zwarte kunnen een veel hogere druk aan, maar de openingsdruk is lager en het temperatuurbereik is ook kleiner. De rode zijn voor een lagere druk (250PSI, toch nog 17.2bar), hebben een hogere openingsdruk (90PSI, 6.2bar) en een groter temperatuurbereik (-33 tot +149 graden Celcius). Volgens mij zijn de rode dus veel beter geschikt voor een auto- of motorband. Ik zal morgen eens bij mijn bandenboer informeren. Gut, ik wist niet dat er zo'n wetenschap achter een ventieltje zou zitten...…...
 
Je kunt ook problemen maken. Een motorband heeft 3 bar en wordt 100 graden, dat is helemaal niets. Je vult hem met 8 bar, dat is vijf bar verschildruk, ik denk wel dat het open gaat.
 
Je kunt ook problemen maken. Een motorband heeft 3 bar en wordt 100 graden, dat is helemaal niets. Je vult hem met 8 bar, dat is vijf bar verschildruk, ik denk wel dat het open gaat.
Ik weet zeker dat bij het andrukken van de nippel van de pomp het ventiel opengedrukt wordt want als je dat 3 keer toet ben je 0,5 bar kwijt.. En hoe meet je anders je bandenspanning??? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan