Kleuren bedrading

Gerrit_125

MF'er
3 mei 2004
187
0
Graag wist 'k wat de kleuren van de bedrading voor de verlichting betekenen. Heeft iemand hiervan een gedacht of kleurenschema ? OK, rood is gevaarlijk en zwart is neutraal maar wat met geel/groen etc ... ???

Oh ja, het machientje betreft een oude CB 125 van '73 inclusief "course cirquit" :(
 
rood is gevaarlijk? dat is gewoon de plus hoor en groengeel is vaak de massa
zwart zou ook massa kunnen zijn de rest zijn schakeldraden die naar verschillende opjecten lopen maar dat is verschillend per motorfiets moet je ff in je schema kijken.

qua verlichting zou het kunnen zijn dat de rode draad van je lichtschakelaar afkomt en dat is de spanningsvoerende draad(+12Volt) naar je lamp de groengele zou de massa(is min van je accu) kunnen zijn.De zwarte draad groot licht?
Je hebt een schema en dan is het makkelijk om de boel te volgen.
Pak een multimeter en ga lekker meten en als je het niet weet kan je er misschien beter vanaf blijven.Je moet toch wel enige elektrotechnische achtergrond hebben.

Succes
 
Ik zou dat boek over electriciteitsleer om te beginen in de vuilnisbak gooien.
Je hebt het over gelijkstroom en niet over wisselstroom (tenzij het om de dynamo gaat)

Het betreft hier een installatie op 6 of 12 volt.
Die heeft niks te maken met de draden in je lichtnet buizen.

Neem als massa een punt op het frame wat blank is, of op het motorblok.
Ten opzichte van dit punt ga je meten.

Bij motoren wordt groen vaak als massa gekozen.
lichtblauw als linkse richtingaanwijzers, oranje voor de rechtse.

Overige kleuren zijn niet echt gedefinieerd.
(geel wordt bij verlichting vaak gebruikt)
(dynamo heeft meestal witte draden)
 
Ok, intussen al iets verder geraakt. Voorlicht aan de praat gekregen (zegt intussen al pap, papa, klootzak :+ ) maar 't achterlicht houd de lippen stevig dicht.

Heeft iemand een schema van de bedrading van Honda ?
 
Over het algemeen is het zo, dat

Rood = Voeding
Zwart = Schakeldraad, dus deze zit na de schakelaar
Geel/groen = aardedraad

Maar ik kan niet met zekerheid zeggen of dit bij motoren ook zo is.
 
Over het algemeen is het zo, dat

Rood = Voeding
Zwart = Schakeldraad, dus deze zit na de schakelaar
Geel/groen = aardedraad
Tegenwoordig is blauw en bruin, rood en groen is al een hele tijd geleden.

En je kan een huis installatie echt niet vergelijken met een motor.
Het ligt gewoon aan de kronkel die in de draadboom ontwerper zijn hoofd zit hoe die draadboom eruit komt te zien.
 
Shit, het werkt niet, weet iemand met te zeggen hoe 'k kan antwoorden onder de vorm van zo 'n Quote ? Ok, wil ik iemand antwoorden moet 'k een copy/paste van
de initiële boodschap doen :( maar had graag de 'normale' manier van handelen gekend ...
(daarvoor moet je dan informaticus zijn :( :( :(
 
Shit, het werkt niet, weet iemand met te zeggen hoe 'k kan antwoorden onder de vorm van zo 'n Quote ? Ok, wil ik iemand antwoorden moet 'k een copy/paste van
de initiële boodschap doen :( maar had graag de 'normale' manier van handelen gekend ...
(daarvoor moet je dan informaticus zijn :( :( :(
Klik eens op dit
quote.gif
knopje rechtsboven in het bericht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan