Kleven op de motor=> hoe dom kan je zijn

Autoreply

MF veteraan
22 okt 2006
14.295
2
Oegstgeest
Ik zat vanmorgen hier op een tweebaansweg met een betonnen middenberm. Links kwam me een motor voorbij. Alhoewel dat verboden is (over de doorgetrokken streep) is het iets waar de meeste blikkers geen enkel probleem mee hebben, zo ook ik. De beste man wilde de vrachtwagen voor mij inhalen. Dat paste van geen kanten en dat had hij na een kilometer ook door. Hij bleef echter op een krappe meter achter de vrachtwagen zitten, zonder zicht naar voren met een snelheid varierend tussen de 30 en 50 km/h.

Als je bovenstaande leest denk je waarschijnlijk "big deal".

Denk echter 's na. Een remlicht heeft een paar tienden van een seconde nodig om op te lichten en zelfs met goede reflexen kost het je 4 a 5 tienden om te beginnen met remmen. Zelfs bij 30 km/h raak je je voorligger als hij vol in de remmen gaat, nog voor het remlicht uberhaupt is opgelicht!

De absoluut minimale afstand bij (bijvoorbeeld) 50 km/h is 12 meter. Dat is de afstand waarbij je een redelijke kans maakt om met hele goede reflexen de auto voor je net niet te raken. Ben je niet overtuigd, kijk dan de Blik op de Weg aflevering van vorige week dinsdag nog maar 's en daar gaat het over ervaren coureurs.

Bovenstaand stukje is geen moralistisch gezeik, maar de gehoopte aanzet om er 's over na te denken. Ik zie het veel motorrijders doen en ook ik maak me er wel 's schuldig aan. Als je voorligger (die je uberhaupt niet ziet) in de remmen gaat knal je er hoe dan ook in om vervolgens plat te worden gereden door degene achter je, gecondoleerd...
 
grotendeels mee eens :Y ik maak me er zelf onbewust ook af en toe schuldig aan en dan laat ik me weer afzakken.

maareh een paar tienden voor een lampje gaat branden :? vinkheellangvooreenlampje.......
 
Kleven op de motor vind ik not done, in de auto doe je het automatisch...
 
Achter een vrachtwagen hangen op een dikke meter afstand is idd erg stom...
Achter een gewone auto gebeurd wel eens, maar dan rijdt ik altijd op een lijn die naast de auto eindigt, zodat ik in geval van nood meteen weg kan sturen... maar slim is't niet... ;)
 
Laatst bewerkt:
ach als het een keer vout :P gaat leer je het wel af. slim is het zeker niet ..
 
Laatst bewerkt:
grotendeels mee eens :Y ik maak me er zelf onbewust ook af en toe schuldig aan en dan laat ik me weer afzakken.

maareh een paar tienden voor een lampje gaat branden :? vinkheellangvooreenlampje.......
Ik weet dat het zo is (behalve leds), maar nog geen concrete bron gevonden behalve deze:

LEDs also offer a significant safety performance benefit when employed in brake lights, for when power is applied they rise to full intensity approximately 200 milliseconds (0.2 seconds) faster than incandescent bulbs
Bron
 
Één voordeel, erg hard zal je er in ieder geval niet opknallen met 1 meter afstand :P



Maar idd, handig is het niet.
Doe er zelf ook niet aan mee, nu vraagt mijn remmerij er ook wel om dat ik met voldoende reserve rondrij maar ook in het blik houdt ik liever afstand. Het rijdt toch relaxter want je ziet veel meer.

(nee ik rijdt nauwelijks snelweg en weet dat als je er daar niet aan mee doet er anderen zijn die hem er tussen blijven gooien, stierlijk vervelend maar het is niet anders.)
 
Heel stom. Maar goed, behalve remmen kan je misschien er ook nog om heen. Niet dat je hierdoor lekker mag gaan kleven ofzo. Ik heb zelf wel een kleefsyndroom. Meestal omdat ik 9 van de 10 keer te snel rijdt en die slome mij er niet langs willen laten. Dan zitten we geplakt totdat ik er rechts of links langs kan.

Daarnaast is 200 rijden ook dom. Helaas heb ik soms wel eens de neiging om lekker door te trekken.

Geen water drinken voordat je gaat maffen nadat je veel gezopen hebt is ook dom. Vaak genoeg opgestaan met het gevoel alsof m'n keel net zo droog is als de Sahara.

En tussen de files doorrijden is ook levensgevaarlijk. Helaas moet ik dit bijna dagelijks doen


Als ik dit zo lees ben ik niet eens zo'n slim persoon. :N


Maar lol hebben we wel. :+


Edit**

Achter een vrachtwagen hangen op een dikke meter afstand is idd erg stom...
Achter een gewone auto gebeurd wel eens, maar dan rijdt ik altijd op een lijn die naast de auto eindigt, zodat ik in geval van nood meteen weg kan sturen... maar slim is't niet... ;)

Die clown had mij enigszins al verwoord. En inderdaad, achter een vrachtwaggel zit ik niet zo snel te kleven. Dat zit er ook zo eng uit van achteren. Bij een auto ben ik wat sneller geneigd.
 
Laatst bewerkt:
Er moet maar eens iets op de baan liggen, een grote steen of een diepe put in het wegdek. Die zie je dan niet komen en de kans dat je dan onderuit gaat is erg groot. Kleven op de motor is vragen om problemen
 
Één voordeel, erg hard zal je er in ieder geval niet opknallen met 1 meter afstand :P
Ja, met dat onzin-argument proberen veel motorrijders een excuus te verzinnen, je gaat er vol in en als je je nek niet breekt wordt je platgereden door de auto achter je, ook bij 30 km/h. Denk ff aan die open achterkant en draaiende wielen :X
full


Heel stom. Maar goed, behalve remmen kan je misschien er ook nog om heen. Niet dat je hierdoor lekker mag gaan kleven ofzo. Ik heb zelf wel een kleefsyndroom. Meestal omdat ik 9 van de 10 keer te snel rijdt en die slome mij er niet langs willen laten. Dan zitten we geplakt totdat ik er rechts of links langs kan.
Je gaat er never nooit meer langs kunnen sturen als je er dicht opzit. Zoals Clown aangeeft, als je er rechtdoor langs zou schieten (dat doe ik ook vaak genoeg) is kleven niet gruwelijk gevaarlijk. Het idee dat je nog een bochtje kan maken om uit te wijken is een illusie, zoals ik al vermeldde, zelfs als je er 5 meter achter zit op de snelweg zit je in de auto voor zijn remlicht uberhaupt oplicht...

Het verschil met 200 rijden is overigens dat je bij kleven aan iemand anders overgeleverd bent. Hoe goed blikkers rijden weten de meesten hier maar al te goed :X
 
Laatst bewerkt:
Een lampje kan best een FRACTIE van een seconde nodig hebben om te gaan branden... Het remsysteem grijpt daarentegen nog niet eens aan wanneer de remlichten al gaan branden...

Non-argument dus ;)
 
Een lampje kan best een FRACTIE van een seconde nodig hebben om te gaan branden... Het remsysteem grijpt daarentegen nog niet eens aan wanneer de remlichten al gaan branden...

Non-argument dus ;)
volgens mij is er een verschil tussen absoluut remmen en je rempedaal aanraken om opdringerigen af te schrikken. Ik gebruik zelf ok best vaak effe mn achterrem om aan te geven dat ze weer eens de achterlichten proberen aan te raken. je remt eigenlijk niet maar het lijkt wel zo.
Dat wil niet zeggen dat als die meneer voor je echt ineens remt (een konijntje ofzo...) je idd geen tijdwinning meer hebt tussen daadwerkelijk remmen en oplichten maarre...zitten we hier nou uitvluchten te zoeken in de fractie van een seconde????

Ik heb 2,5 jaar geleden geen schijn van kans gehad en geloof me er zat minstens 30 meter tussen en de snelheid was net aan 60...het busje stond binnen een fractie van die afstand stil en ik ging er lachen vol in...motor afgeschreven en ik mn sleutelbeen gebroken
 
Ja, met dat onzin-argument proberen veel motorrijders een excuus te verzinnen, je gaat er vol in en als je je nek niet breekt wordt je platgereden door de auto achter je, ook bij 30 km/h. Denk ff aan die open achterkant en draaiende wielen :X

:Y
 
dit leren ze in BE als je praktijklessen hebt (en we hebben maar 6u)

leren ze dit niet in NL dan want kleven bij iemand op de motor (zeker een camion/tractor) is het achterlijkste wat je kan doen

tenzij je natuurlijk gelooft in reïncarnatie
 
Ja, met dat onzin-argument proberen veel motorrijders een excuus te verzinnen, je gaat er vol in en als je je nek niet breekt wordt je platgereden door de auto achter je, ook bij 30 km/h. Denk ff aan die open achterkant en draaiende wielen :X
[afbeelding]
Prima topic. 8-)
Alleen is de foto hier misplaatst.

Deze situatie had niets met kleven te maken. ;)
 
Een lampje kan best een FRACTIE van een seconde nodig hebben om te gaan branden... Het remsysteem grijpt daarentegen nog niet eens aan wanneer de remlichten al gaan branden...

Non-argument dus ;)
Je snapt 'm niet. Als ik vol op de rem ga staan moet die lamp nog aangaan. Als ik de rem in een milliseconde vol inknijp/tram moet die lamp nog steeds aangaan en dat duurt 0,2 of 0,3 seconden. Maar ik wil best ff vriendelijk komen zwaaien als je 'm in een auto parkeert hoor ;)


Prima topic. 8-)
Alleen is de foto hier misplaatst.

Deze situatie had niets met kleven te maken. ;)
Maar wel hoe het er na 30 km/h uitziet..
 
Je snapt 'm niet. Als ik vol op de rem ga staan moet die lamp nog aangaan. Als ik de rem in een milliseconde vol inknijp/tram moet die lamp nog steeds aangaan en dat duurt 0,2 of 0,3 seconden. Maar ik wil best ff vriendelijk komen zwaaien als je 'm in een auto parkeert hoor ;)Maar wel hoe het er na 30 km/h uitziet..

Ik snap het wel...

In een milliseconde een rem vol intrappen/knijpen? Nog niet misschien! Daarbij komt dat je dan altijd nog last hebt van je onderstel/voorvork/massatraagheid voordat je daadwerkelijk gaat remmen.

Maar voor de goede orde, ik heb net even getest hoeveel vertraging er zit tussen het activeren van de schakelaar en het branden van je remlicht. Zo goed als niets en het verschil tussen zo goed als niets en 0,2 a 0,3 seconden zie ik toch echt. Helaas heb ik niet de apparatuur om het uit te drukken in een tijdseenheid maar het is voor mij duidelijk ;)

Methode van testen: schakelaartje bij de remhendel lostrekken en doorverbinden. Heel raar, ze gaan direct branden ;). Getest op een Ducati Monster 900 (gloeilamp) en een Ducati 848 (ik gok op ledverlichting).

Wat ik bedoelde met mijn eerdere post is dat het remlicht-gaat-branden-schakelaartje altijd geactiveerd wordt voordat je remblokken er ook maar aan denken om wat te gaan doen.
 
Één voordeel, erg hard zal je er in ieder geval niet opknallen met 1 meter afstand :P



Maar idd, handig is het niet.
Doe er zelf ook niet aan mee, nu vraagt mijn remmerij er ook wel om dat ik met voldoende reserve rondrij maar ook in het blik houdt ik liever afstand. Het rijdt toch relaxter want je ziet veel meer.

(nee ik rijdt nauwelijks snelweg en weet dat als je er daar niet aan mee doet er anderen zijn die hem er tussen blijven gooien, stierlijk vervelend maar het is niet anders.)


Je kunt er beter nog wat dichter op rijden, dan is bij een rem-actie het onderlinge snelheidsverschil klein.

En een vrachtwaggel remt lekker langzaam af, dus gaat het geleidelijk en zonder problemen.

O-)
 
Één voordeel, erg hard zal je er in ieder geval niet opknallen met 1 meter afstand :P
Ligt eraan hoe leeg de vrachtwagen is. Als hij leeg is, zal het je nog verbazen hoe goed de remmen werken. Kan je lelijk op knallen hoor.
 
Maar voor de goede orde, ik heb net even getest hoeveel vertraging er zit tussen het activeren van de schakelaar en het branden van je remlicht. Zo goed als niets en het verschil tussen zo goed als niets en 0,2 a 0,3 seconden zie ik toch echt. Helaas heb ik niet de apparatuur om het uit te drukken in een tijdseenheid maar het is voor mij duidelijk ;)
Dat verbaast me lichtelijk. Ik weet van verschillende oudere auto's dat ze dat hebben en led werd niet voor niets gemarketeert als "licht veel sneller op", maargoed, het kan natuurlijk heel goed dat dat bij modernere gloeilampen is opgelost.
Nevertheless, je leven moet je niet in andersmans verlichting of handen leggen vind ik :)
 
Laatst bewerkt:
Ligt eraan hoe leeg de vrachtwagen is. Als hij leeg is, zal het je nog verbazen hoe goed de remmen werken. Kan je lelijk op knallen hoor.
Als hij vol is ook, dus daarop vertrouwen lijkt me sowieso zeer onverstandig. Da's in diverse autoprogramma's getest en ook een volle truck staat net zo snel stil als een auto of motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan