klik in balhoofd?

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.744
572
Vroeg me af of dit altijd wijst op versleten lagers?

Had een klikje in het balhoofd bij laatste stukje remmen tot daadwerkelijk stilstand. Tevens bij het in stilstand lomp in en uit veren van de voorwork hoorde ik de tik. Ging er zelf vanuit dat het balhoofd te los stond. Heb dit dus van de week aangedraaid. Vreemde vond ik wel dat als het lager perfect stond, ik de bovenste bout van de bovenste sierplaat (waar stuur opzit) flink aandraaide, dat het stuur dan veeeeeel te zwaar bewoog. Gekozen voor de gouden middenweg waarbij het wel iets zwaar stuurde maar geen klik meer.


Vandaag nieuw bandje achter erop gelegd en aan de leverancier zijn mening eens gevraagd omtrend mn balhoofd. Hij vond het veelste strak staan en samen met hem het beter "afgesteld" . Sturen ging daarna stukken beter, absoluut nog geen speling ofzo ondanks dat de ring een kwart slag losser staat maar heb dat verotte klikje of tikje weer terug...

Heb tevens een strak/dood punt in het lager waarbij die in het midden eigenlijk beetje stil blijft staan.

Bvd.
 

fikser

MF veteraan
24 aug 2003
1.959
1
Nieuw-Vennep
www.specpro.nl
Voorwiel los van de grond en het stuur effe heen en weer bewegen. Bij onregelmatigheden (dood punt zware en minderzware punten)is dat een indicatie dat de lagers aan vervanging toe zijn. Aan de hand van de info die je geeft valt eigenlijk ook al te concluderen dat een paar nieuwe lagertjes best een goed idee zijn.
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.744
572
dank u allen voor de reacties!

was zelf ook wel redelijk zeker van het feit dat ze versleten waren maar volgens een kennis kon het ook ergens anders vandaan komen?

kan zelf de motor niet opbokken voor dus besteed het ff uit aan die kennis van me maar gaat mij enkel om die klik/tik. laat ze zeker vervangen maar niet om van dat dooie puntje af te zijn maar wil niks horen tikken als ik de rem intrek.

Mijn vraag is dus eigenlijk: zou dat tikken ook een andere oorzaak kunnen hebben dan het balhoofd?

Nee toch? ;)
 

Neonlampje

MF veteraan
16 okt 2002
2.443
0
34
Groningen
Zou kunnen dat je remklauwen teveel speling hebben...
Maar ik zet mijn geld toch in op je balhoofd ;)

Je kunt het ook wel voelen als je stil staat.. voorrem in, en ff je motor vooruit drukken, dan hoor je geen speling te voelen op je voorvork.
 

gixfighter

MF'er
8 feb 2004
198
0
36
Steenbergen
het kan zijn dat je lagers los in je balhoofdbuis van je frame zitten, dit kan komen door hard neerkomen bij wheelies of door scheef slaan tijdens monteren.
Als dat zo is dan heb je een aardig groot probleem, maar er zijn bedrijven die dat kunnen verhelpen, tegen een flinke vergoeding uiteraard.
 

Den The Man

MF veteraan
18 jul 2003
12.845
21
Bezoek site
Jij hebt waarschijnlijk een versleten balhoofdlager :(

Ik heb ook een klik ergens in m'n voorpartij.
Het komt alleen voor bij heel hard remmen en tijdens het uitveren van m'n voorpoten :?
Balhoofd heb ik gecontroleerd (voorwiel los-methode) en daar zat nix geen speling en/of dode punten in :z
Ik hou het er maar op dat het bij mij m'n veren zijn :)
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.744
572
de klik is bij mij absoluut niet van de schijven aangezien het balhoofd geluidsloos was toen ik m te strak had aangedraaid. zit m dus wel ergens in het balhoofd, ging zelf direct uit van de lagers maar volgens die kennis van me kon het dus ook "iets" anders zijn...

hier niet op in gegaan maar vroeg me later wel af wat ie dan zou bedoelen.

de combinatie met iets een strak stukje in het lager en het klikken wijst normaal gesproken dus op het lager begrijp ik, betreft tevens een 15 jaar oude fiets dus dan kan het een keer aan vervanging toe zijn :)
 

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.556
114
49
Tilburg
ik heb ook een tik in mijn voorpartij, maar die zit in mijn voorpoten. bij hard remmen tikt de binnenste buis tegen de buitenste buis aan. mijn binnenste keerringen zijn dus versleten.
ik vind het niet erg. ik rijd er al 15000 mee en mijn voorganger had het ook al. dus het valt wel mee
 

Asteroid9

MF veteraan
14 feb 2004
5.572
0
39
Rijnsburg
www.force1.nl
Yep, same here...
Ook een klik bij diep inveren ondanks nieuwe lagers en strakke afstelling.

Dat lullige Tracs zal bij mij ook niet mee helpen.
Binnenveren en olie zijn 2.5 jaar oud, zal de boel van de winter wel eens demonteren.
Voorlopig kan ik het heeeel goed negeren :+
 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
2
Is absoluut een versleten lager. Dat dode punt is link...... het gaat een keer gebeuren dat ie bij het sturen daarop hapert..... Rap vervangen dus.
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.744
572
Is absoluut een versleten lager. Dat dode punt is link...... het gaat een keer gebeuren dat ie bij het sturen daarop hapert..... Rap vervangen dus.
je hebt gelijk hoor, dode puntje is echter nog heel minimaal maar wordt wel voor volgend seizoen vervangen.
 

Daedalus

Die hard MF'er
16 jan 2003
536
0
38
Moordrecht
Heb precies hetzelfde gehad. Dat dooie punt midden in de stuuruitslag wordt alleen maar erger, rijdt echt irritant. Zeker bij het uitacceleren van een bocht heb je er last van, net als bij het insturen. Heb mn balhoofdlagers laten vervangen en heb nu nergens meer last van.
 

Neonlampje

MF veteraan
16 okt 2002
2.443
0
34
Groningen
het kan zijn dat je lagers los in je balhoofdbuis van je frame zitten, dit kan komen door hard neerkomen bij wheelies of door scheef slaan tijdens monteren.
Als dat zo is dan heb je een aardig groot probleem, maar er zijn bedrijven die dat kunnen verhelpen, tegen een flinke vergoeding uiteraard.
Jij bent wel een enorme doemdenker zeg :)
Gewoon versleten, anders had hij wel andere symptomen gehad.. wielen die in bochten rechtdoor gaan enzo...
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.744
572
:^

levensgevaarlijk als je het niet vervangt ;(
Zou dat echt zo ernstig zijn?

Nu ik namelijk terug denk heb ik het al veel langer. Probeerde er met remmen wat rekening mee te houden door laatste stukje tot stilstand niet overdreven hard te remmen. Dit enkel voor het minimale klikje dat ik dan hoorde ergens in de voorkant. Kwam er dus achter nadat ik het lager flink vast had aangedraaid en toen niks hoorde. Een kennis wees me erop dat er een strak stukje inzat maar dat was zo minimaal dat het me pas opviel toen hij me erop wees en voel je ook eigenlijk alleen op de middenbok met voorwiel de lucht in en dan heel rustig draaien en goed voelen. In mijn ogen dus te verwaarlozen, rij er ook anderhalf jaar al mee en qua sturen verder niet merkbaar.

Wil nu stalen remleidingen aan de voorkant en dan moet die klik bij het balhoofd weg zijn. Lager kan best 15 jaar oud zijn en 60.000 km dus vervangen zou wat dat betreft geen kwaad kunnen ;)

Mocht ik dan ook een soepeler balhoofd hebben, vloeiender kunnen sturen en enorme verbetering merken dan is dat mooi meegenomen maar gaat me eigenlijk enkel om dat minimale klikje dat ik straks niet telkens wil horen als ik de rem aanraak :)
 

Daedalus

Die hard MF'er
16 jan 2003
536
0
38
Moordrecht
Lijkt me ook niet dat het levensgevaarlijk is, alleen erg irritant. Heb er ook een paar weken mee doorgereden. Behalve dat het steeds erger werd sloeg ie niet vast ofzo.

Uiteraard wel laten vervangen, valt geen normale bocht mee te maken.
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.744
572
euvel verholpen!

conische lagers zaten er standaard al in maar het bovenste lager had wat roestvorming; te vochtig geworden of te weinig vet vermoed ik. nieuw lager erin en stuurt weer super!

op naar de stalen remleidingen ;)