Klimaat

Wat een onzinnige napraterij weer...
Weet je hoeveel voedsel er doorgedraaid wordt iedere dag, weet je hoeveel er verspilt wordt...
Weet je hoeveel beschikbare grond er daadwerkelijk wordt gebruikt voor voedsel
Weet je hoeveel er wordt gebruikt door multinationals die niet rijk genoeg zijn en nog meer moeten verdienen met b.v. sojaplantages
Weet je hoeveel mensen er zijn die het niet zoeken om via werken een bestaan op te bouwen
weet je hoeveel oorlogen er gevoerd worden diemensen weerhouden of beperken om hun energie in leven te steken
Weet je wat er gebeurt als morgen de olie niet meer nodig is en alles via electriciteit zou kunnen
Weet je hoeveel mensen maar rond blijven neuken in de hoop een nakomeling te krijgen die later voor hun kan zorgen...

Het westen heeft het redelijk goed voor elkaar, maar verander de rest maar eens, vertel een bedoine stam maar dat als ze geen nieuwe bomen planten er de volgende keer geen sprokkelhout meer is
Vertel zuid amerikanen maar dat als ze de schepen niet onderhouden na het vissen er de volgende keer geen netten meer zijn om vis te vangen, vertel de arabieren maar dat ze moeten gaan investeren in alternatieve energie, want die van hun raakt een keer op....

je kunt alleen maar veranderen, als ze ook de noodzaak zien, dat hadden wij met de NAVO, met inentingen, met wetten betreffende werk, met wetten betreffende scheiden wet en geloof, is hier ook langzaam gegaan, maar we zijn er gekomen, maar zolang andere denken met geld,geloof en oorlog de dienst uit te kunnen maken, is het een verloren zaak...
net als mensen die denken dat ze 50 mogen rijden op een 80 kmweg....kortzichtig , egoistisch, enniet de regels van fatsoen volgen
Hoe vaak is ze dat al niet verteld ?
Helpt geen zak ,er staat er weer 1 op met meer praatjes en ze luisteren weer
 
  • Leuk
Waarderingen: K@W@
Vraag en aanbod kerel.

Allemaal oplossingen voor het probleem vanwege het feit dat er teveel mensen zijn.

Zijn die mensen er niet dan wordt dat voedsel niet eens gemaakt, dan zijn veel multinationals er niet of veel kleiner, zijn er minder oorlogen, etc. etc.
Zo'n simpele logica.

Er zullen ongetwijfeld andere problemen zijn. Deze in ieder geval niet.

Daarentegen vind ik hen, die met zulke belachelijke oplossingen komen voor randzaken, juist napraters.

Allemaal die milieugekkies aan het naroepen.

Ironisch dat jij het omdraait.

Als je aan mensen hun kinderen komt, kom je aan hen ziel he. I know, maar dat weerhoudt mij er niet van om gewoon het beestje bij de naam te noemen.

Jij begrijpt het echt niet...maar laat het maar zo....toch geen redden aan
 
@KwaSuz van baan wisselen met een snelheidsverschil ten opzichte van het opkomende verkeer is fout. je maakt een manoeuvre (hello neander) en moet ander verkeer voorrang verlenen. eenmaal goed en wel gevestigd op de rijbaan mag je uiteraard vertragen.

@mean-machine de gene welke 60 rijd voor je neus welke je zo druk aan het vervloeken bent (deze je is algemeen, niet aan jouw gericht) heeft misschien wel een andere reden om zo traag te rijden. en dat geld net zo goed voor de hardrijder welke je voorbij vliegt als je je aan de snelheid houd. hoewel deze de wet wel degelijk overtreed kan ook hij een goede reden hebben.
Ik heb ook wel eens in wat oudere vrachtwagens gereden waardoor ik op een bochtige 80 weg met een hoop bomen echt niet aan de 70 kwam en regelmatig terug moest naar 40. ik ging bij 8 auto's zichtbaar in mijn spiegel in de berm/afslag staan zodat men mij voorbij kwam. ik ben dus zeker niet zo'n aso welke iedereen maar moedwillig hindert.

@*Jan* & K@W@ er zijn vele vormen van nachtblindheid en in vele gradaties. zoals @Mit46 al meldt zijn er types/gradaties waarmee prima en volgens alle wetten en artsen gereden kan worden. ze blijven echter wel gehinderd door hun afwijking wat er soms voor kan zorgen dat ze niet aan JOUW verwachtingen kunnen voldoen. je kunt er van alles van vinden maar wederom, de wet bepaald waar we met z'n allen aan moeten voldoen, niet jouw mening.

@Mike Schenk wanneer is 60 rijden op een 80 weg nu hinder? enkel als er niet ingehaald mag worden? in de wet staat namelijk ook duidelijk dat je ten alle tijden je snelheid dient aan te passen aan de omstandigheden. te denken aan mist, dieren langs de weg en ga zo maar door. misschien zie jij al die dingen niet en is de vent/vrouw voor je wel scherp genoeg om die dingen waar te nemen. jij bent misschien wel te druk met je zelf opnaaien over die trage bestuurder voor je...
ook hier weer, deze je is niet aan jou persoonlijk maar een algemene aan elke bestuurder welke zich volgens zijn/haar mening achter een traagrijder bevindt.

ik heb op dit forum mijn rijstijl al eens eerder verdedig. ik rijd namelijk in bepaalde situaties ongetwijfeld te traag volgens sommige. bijvoorbeeld als ik de snelweg op ga s'ochtends vroeg als de dieselmotor nog koud is. ik rijd 1,1km voor de oprit begint en ik ga mijn auto niet verneuken door harder op te trekken omdat die malloot achter mij kennelijk last heeft van het haastsyndroom. op moment van invoegen heeft nog nooit iemand last van me gehad en rijd ik 100-105, ik woon gelukkig in een rustig gebied. de haastbaas kan dan met max toerental lekker gefrustreerd om me heen met zijn hele 10 seconden vertraging...
ook rijd ik op een drukke snelweg sneller dan op een lege. leeg wil ik nog wel eens vrachtwagensnelheden pakken, zeker met de scooter welke maar max 100 kan.... in de drukte druk ik die scooter gewoon naar zijn max omdat soepel inhalen nu eenmaal lastiger is in de drukte.

eigenlijk komt het allemaal neer op inlevingsvermogen en leven en laten leven. want van beide is de laatste jaren weinig te zien.

overigens wil ik nog wel even zeggen dat we met z'n allen de discussie hier best netjes houden. vaak zat verlopen dit soort topics in een aaneenschakeling van persoonlijk gerichte aanvallen enz...
 
@KwaSuz van baan wisselen met een snelheidsverschil ten opzichte van het opkomende verkeer is fout. je maakt een manoeuvre (hello neander) en moet ander verkeer voorrang verlenen. eenmaal goed en wel gevestigd op de rijbaan mag je uiteraard vertragen.

@mean-machine de gene welke 60 rijd voor je neus welke je zo druk aan het vervloeken bent (deze je is algemeen, niet aan jouw gericht) heeft misschien wel een andere reden om zo traag te rijden. en dat geld net zo goed voor de hardrijder welke je voorbij vliegt als je je aan de snelheid houd. hoewel deze de wet wel degelijk overtreed kan ook hij een goede reden hebben.
Ik heb ook wel eens in wat oudere vrachtwagens gereden waardoor ik op een bochtige 80 weg met een hoop bomen echt niet aan de 70 kwam en regelmatig terug moest naar 40. ik ging bij 8 auto's zichtbaar in mijn spiegel in de berm/afslag staan zodat men mij voorbij kwam. ik ben dus zeker niet zo'n aso welke iedereen maar moedwillig hindert.

@*Jan* & K@W@ er zijn vele vormen van nachtblindheid en in vele gradaties. zoals @Mit46 al meldt zijn er types/gradaties waarmee prima en volgens alle wetten en artsen gereden kan worden. ze blijven echter wel gehinderd door hun afwijking wat er soms voor kan zorgen dat ze niet aan JOUW verwachtingen kunnen voldoen. je kunt er van alles van vinden maar wederom, de wet bepaald waar we met z'n allen aan moeten voldoen, niet jouw mening.

@Mike Schenk wanneer is 60 rijden op een 80 weg nu hinder? enkel als er niet ingehaald mag worden? in de wet staat namelijk ook duidelijk dat je ten alle tijden je snelheid dient aan te passen aan de omstandigheden. te denken aan mist, dieren langs de weg en ga zo maar door. misschien zie jij al die dingen niet en is de vent/vrouw voor je wel scherp genoeg om die dingen waar te nemen. jij bent misschien wel te druk met je zelf opnaaien over die trage bestuurder voor je...
ook hier weer, deze je is niet aan jou persoonlijk maar een algemene aan elke bestuurder welke zich volgens zijn/haar mening achter een traagrijder bevindt.

ik heb op dit forum mijn rijstijl al eens eerder verdedig. ik rijd namelijk in bepaalde situaties ongetwijfeld te traag volgens sommige. bijvoorbeeld als ik de snelweg op ga s'ochtends vroeg als de dieselmotor nog koud is. ik rijd 1,1km voor de oprit begint en ik ga mijn auto niet verneuken door harder op te trekken omdat die malloot achter mij kennelijk last heeft van het haastsyndroom. op moment van invoegen heeft nog nooit iemand last van me gehad en rijd ik 100-105, ik woon gelukkig in een rustig gebied. de haastbaas kan dan met max toerental lekker gefrustreerd om me heen met zijn hele 10 seconden vertraging...
ook rijd ik op een drukke snelweg sneller dan op een lege. leeg wil ik nog wel eens vrachtwagensnelheden pakken, zeker met de scooter welke maar max 100 kan.... in de drukte druk ik die scooter gewoon naar zijn max omdat soepel inhalen nu eenmaal lastiger is in de drukte.

eigenlijk komt het allemaal neer op inlevingsvermogen en leven en laten leven. want van beide is de laatste jaren weinig te zien.

overigens wil ik nog wel even zeggen dat we met z'n allen de discussie hier best netjes houden. vaak zat verlopen dit soort topics in een aaneenschakeling van persoonlijk gerichte aanvallen enz...

Zo hartje gelucht....?????
Voor de meeste hier zou je gewoon je rijbewijs in moeten leveren en voortaan met het openbaar vervoer moeten reizen
 
Zo hartje gelucht....?????
Voor de meeste hier zou je gewoon je rijbewijs in moeten leveren en voortaan met het openbaar vervoer moeten reizen
soms moet het eruit :P
maar er staat niets wat niet naar mijn mening geschreven is.

op grond van welk stukje wet moet ik mijn rijbewijs inleveren?
klevers heb ik alleen als het gaat om een aso rijder welke HARD om je heen vliegt als het eigenlijk nog steeds niet kan. ik rijd namelijk vaker 85 dan beneden de 80 op een 80 weg.
mijn medische beperkingen zijn allemaal tot in den treure besproken met de respectievelijke specialisten en ik heb 100% groen licht... dus mijn rijbewijs inleveren, waarom?
 
soms moet het eruit :P
maar er staat niets wat niet naar mijn mening geschreven is.

op grond van welk stukje wet moet ik mijn rijbewijs inleveren?
klevers heb ik alleen als het gaat om een aso rijder welke HARD om je heen vliegt als het eigenlijk nog steeds niet kan. ik rijd namelijk vaker 85 dan beneden de 80 op een 80 weg.
mijn medische beperkingen zijn allemaal tot in den treure besproken met de respectievelijke specialisten en ik heb 100% groen licht... dus mijn rijbewijs inleveren, waarom?

Omdat je nog steeds niet inziet dat 20kmh langzamer rijden b.v. gevaar op kan leveren
 
@Mike Schenk wanneer is 60 rijden op een 80 weg nu hinder? enkel als er niet ingehaald mag worden? in de wet staat namelijk ook duidelijk dat je ten alle tijden je snelheid dient aan te passen aan de omstandigheden. te denken aan mist, dieren langs de weg en ga zo maar door. misschien zie jij al die dingen niet en is de vent/vrouw voor je wel scherp genoeg om die dingen waar te nemen. jij bent misschien wel te druk met je zelf opnaaien over die trage bestuurder voor je...
ook hier weer, deze je is niet aan jou persoonlijk maar een algemene aan elke bestuurder welke zich volgens zijn/haar mening achter een traagrijder bevindt.

Tuurlijk, het is niet zwart/wit. Maar als iemand op bv een autoweg, waar langzaamverkeer dus niet mag rijden, 60 of lager gaat rijden zonder enige aanleiding, de weg ervoor is dus vrij, dan vind ik dat wel in de categorie hinder vallen. De keren dat dat gebeurt is het meestal overduidelijk waarom dat gebeurt, de bestuurder is met zijn telefoon bezig.

In een Blik op de Weg aflevering werden een keer twee tutten in een cabrio van de weg gehaald die met nog geen 30km/h over een rivierdijk reden met een groeiende sliert van tientallen auto's achter zich. Die werden toen van de weg gehaald en verteld dat dit niet kon.

Zelf stoor ik me er zelden aan, als ik veilig kan inhalen doe ik dat (ook als het niet mag). Zo niet, dan ga ik bij de eerste zijweg eraf om een andere route te volgen. Ik heb sowieso de neiging om bij een kruising net die kant op te gaan waar het meeste verkeer niet heengaat.
 
Omdat je nog steeds niet inziet dat 20kmh langzamer rijden b.v. gevaar op kan leveren
alles kan. hier wordt echter keihard gesteld dat langzamer rijden altijd gevaarlijk is, geen uitzondering punt.
ik denk dat 20 echter een te klein verschil is, als je die niet ziet zul je een tractor welke daar ook mag rijden misschien ook wel niet zien, deze rijden zelfs nog langzamer.
ik reageer op het idee wat hier bij sommige heerst dat 20 langzamer gevaarlijk is, zonder de situatie te kennen is dit niet per definitie zo.
Tuurlijk, het is niet zwart/wit. Maar als iemand op bv een autoweg, waar langzaamverkeer dus niet mag rijden, 60 of lager gaat rijden zonder enige aanleiding, de weg ervoor is dus vrij, dan vind ik dat wel in de categorie hinder vallen. De keren dat dat gebeurt is het meestal overduidelijk waarom dat gebeurt, de bestuurder is met zijn telefoon bezig.

In een Blik op de Weg aflevering werden een keer twee tutten in een cabrio van de weg gehaald die met nog geen 30km/h over een rivierdijk reden met een groeiende sliert van tientallen auto's achter zich. Die werden toen van de weg gehaald en verteld dat dit niet kon.

Zelf stoor ik me er zelden aan, als ik veilig kan inhalen doe ik dat (ook als het niet mag). Zo niet, dan ga ik bij de eerste zijweg eraf om een andere route te volgen. Ik heb sowieso de neiging om bij een kruising net die kant op te gaan waar het meeste verkeer niet heengaat.
100% eens met alles wat je hier zegt. dat is inderdaad hinder veroorzaken.
helaas vinden sommige mijn trage optrekken met een koude motor ook al hinder en dat zie ik toch echt anders.
ik heb ook wel eens haast en tref dan iemand die langzamer dan de bedoeling is rijdt. maar na de eerste opwinding kom ik al snel weer tot het besef dat het niet anders is. gelukkig ben ik van mijn 100pk benzine auto af en heb ik nu een 160pk moderne diesel dus ik kan er nu wat vaker omheen *O*
 
alles kan. hier wordt echter keihard gesteld dat langzamer rijden altijd gevaarlijk is, geen uitzondering punt.
ik denk dat 20 echter een te klein verschil is, als je die niet ziet zul je een tractor welke daar ook mag rijden misschien ook wel niet zien, deze rijden zelfs nog langzamer.
ik reageer op het idee wat hier bij sommige heerst dat 20 langzamer gevaarlijk is, zonder de situatie te kennen is dit niet per definitie zo.

gewoon doorgaan joh...wat kan jouw de andere weggebruiker schelen...er is maar een mening, de jouwe,hoe mooi je het ook probeert te verpakken....
 
'T duimpje @Monkey is voor je laatste regel .
Voor de rest stoor ik me ook niet zo snel ergens aan ,ga er gewoon voorbij en :W,
Wat ik wel beroerd vindt ,als ik hier langs het kanaal rijd s morgens is t beredruk en daar zie je echt veel mensen die slecht zien en bang zijn .
Ze rijden vaak al een beetje onzeker varierende snelheden 60/70 , 80 mag . maar als er in t donker tegenliggers aankomen vliegen ze nog net niet vol in de rem :?
Die zijn imo echt een gevaar op de weg en zouden geen rbw meer mogen hebben
 
Als grensbewoner, in het pittoreske Zeeuws Vlaanderen ,, hebben we veel Belgen op bezoek :

Onder te verdelen in meerdere groepen :

- Belgen ( wielertoeristen , de bekende dikbuik contadors .. ) Meestal met, in Nederland verboden volgwagen.
Deze piloten, en de methode's om ze een zure dag te bezorgen is een heel ander verhaal.

- Belgen in auto , meestal leeftijd , alleen te achterhalen met carbon datering , het zijn fossielen.
Zij rijden standaard 20 to 30 onder v-max, keren op N wegen , rijden achteruit op Rotonde's ( oeps, afslag gemist ... ja .. echt )
Tolpoortjes snappen ze gewoon echt niet ( ondanks de knipperende borden / pijlen en bewegwijzering )

- Belgen met jonge kinderen in de auto , rijden meestal alsof ze echt een hekel hebben aan die koters, halen in op punten waar het niet
mag ( en kan ) .. Mensen.. als je d'r dan vanaf wilt.. de Noordzee heeft ruimte zat.
Bumperkleven is geen optie, maar een must ..

- Belgen , drugsrunners , geen last van , doen hun best om niet op te vallen, en rijden gewoon met het verkeer mee.

Samengevat.. een goeie belg in het verkeer .. is een drugrunner!

Ik pleit dus ook voor het uitdelen van gratis drugs aan de grens.
 
gewoon doorgaan joh...wat kan jouw de andere weggebruiker schelen...er is maar een mening, de jouwe,hoe mooi je het ook probeert te verpakken....
Geloof het of niet, je hebt je mening over mij al klaar dus dat wordt de laatste, maar ik heb heel weinig auto's achter me zitten meestal. Dat wil zeggen, als ik niet ook al ergens achter hang dan he...
Op de scooter is een ander verhaal, die gaat gewoon niet zo snel maar is daarin tegen wel erg gemakkelijk in te halen. Ik rijd namelijk bij het zien van een achterop komer uiterst rechts. Ook als ik wel de max of hoger rijdt. Want wie weet heeft hij gewoon een goede reden om haast te hebben.

Ik houd denk ik boven gemiddeld veel rekening met ander verkeer. Ga pas vrachtwagens inhalen als er even niets aankomt of ik trap hem even naar 120 IPV 105. Ik geef een vrachtwagen de ruimte om in te kunnen voegen, of het nu op de snelweg of op een rotonde is (enkel 1 specifieke rotonde, die in Winschoten is een drama). En zo nog veel meer, ruimte geven bij een versmalling als ik geen haast heb, dat soort dingen.

Waar ik dus zo veel op ben, net als @DKP is het veroordeel van mensen. Of het nu gaat om die aso rijder terwijl hij maar 15 over de max zit of de traag rijder omdat hij zichzelf niet catapulteert richting 10 boven de max. Laat een ander eens met rust.
 
alles kan. hier wordt echter keihard gesteld dat langzamer rijden altijd gevaarlijk is, geen uitzondering punt.
ik denk dat 20 echter een te klein verschil is, als je die niet ziet zul je een tractor welke daar ook mag rijden misschien ook wel niet zien, deze rijden zelfs nog langzamer.
ik reageer op het idee wat hier bij sommige heerst dat 20 langzamer gevaarlijk is, zonder de situatie te kennen is dit niet per definitie zo.

100% eens met alles wat je hier zegt. dat is inderdaad hinder veroorzaken.
helaas vinden sommige mijn trage optrekken met een koude motor ook al hinder en dat zie ik toch echt anders.
ik heb ook wel eens haast en tref dan iemand die langzamer dan de bedoeling is rijdt. maar na de eerste opwinding kom ik al snel weer tot het besef dat het niet anders is. gelukkig ben ik van mijn 100pk benzine auto af en heb ik nu een 160pk moderne diesel dus ik kan er nu wat vaker omheen *O*
Je hebt het de hele tijd over het feit dat je niet met een koude motor plankgas de snelweg op wil (volkomen begrijpelijk),
maar met een 160pk diesel kun je ook wat meer gas geven en bij, pak 'm beet, 2000/2250 tpm overschakelen.
Dan vlieg je met dik 130 km/h de snelweg op.

Het feit dat jij met 105 km/h de snelweg opsukkelt is dus een bewuste keuze van je en heeft dus helemaal niets met je koude dieselmotor te maken.
Je trapt gewoon bewust je gaspedaal niet in, terwijl je auto daar niets meer door slijt dan wel gas te geven, zolang je maar op tijd opschakelt.

Hoe de auto's achter je moeten invoegen interesseert je blijkbaar geen zak.
Want even gas bijgeven om ergens tussen te komen kunnen ze niet, want daar hobbel jij met 105 km/h.

En de auto's die met 120/130 km/h komen aanrijden op de rechterbaan moeten maar kijken of ze je kunnen inhalen.
Waardoor ze dus mogelijk van hun gas af moeten, of erger nog, door jou moeten remmen, en dus de auto's achter jou die ook willen invoegen, nog minder gemakkelijk de snelweg op kunnen......

En jij hebt niet in de gaten wat voor chaos je achter je allemaal veroorzaakt, want jij bent lekker met je 160 pk diesel met 105 km/h de snelweg opgehobbelt.

Als ik het zo opschrijf klinkt het best wel asociaal van je.
 
Je hebt het de hele tijd over het feit dat je niet met een koude motor plankgas de snelweg op wil (volkomen begrijpelijk),
maar met een 160pk diesel kun je ook wat meer gas geven en bij, pak 'm beet, 2000/2250 tpm overschakelen.
Dan vlieg je met dik 130 km/h de snelweg op.

Het feit dat jij met 105 km/h de snelweg opsukkelt is dus een bewuste keuze van je en heeft dus helemaal niets met je koude dieselmotor te maken.
Je trapt gewoon bewust je gaspedaal niet in, terwijl je auto daar niets meer door slijt dan wel gas te geven, zolang je maar op tijd opschakelt.

Hoe de auto's achter je moeten invoegen interesseert je blijkbaar geen zak.
Want even gas bijgeven om ergens tussen te komen kunnen ze niet, want daar hobbel jij met 105 km/h.

En de auto's die met 120/130 km/h komen aanrijden op de rechterbaan moeten maar kijken of ze je kunnen inhalen.
Waardoor ze dus mogelijk van hun gas af moeten, of erger nog, door jou moeten remmen, en dus de auto's achter jou die ook willen invoegen, nog minder gemakkelijk de snelweg op kunnen......

En jij hebt niet in de gaten wat voor chaos je achter je allemaal veroorzaakt, want jij bent lekker met je 160 pk diesel met 105 km/h de snelweg opgehobbelt.

Als ik het zo opschrijf klinkt het best wel asociaal van je.
Zoals jij t beschrijft 😳 dan kom ik iig niet in de buurt van t aapje ,visioenen van megakettingbotsingen en andere rampspoed ,
ik denk dat t allemaal ook nog wel een beetje meevalt ,t zal wel ergens in t midden liggen w.s
 
Zoals jij t beschrijft 😳 dan kom ik iig niet in de buurt van t aapje ,visioenen van megakettingbotsingen en andere rampspoed ,
ik denk dat t allemaal ook nog wel een beetje meevalt ,t zal wel ergens in t midden liggen w.s

De "megakettingbotsingen en andere rampspoed" wordt meestal voorkomen door de overige verkeersdeelnemers die moeten anticiperen op de onkunde/onwil van anderen, waardoor het rampscenario wordt voorkomen.
Maar dit soort scenario's zie ik dagelijks.

Alles draait om weten wat er om je heen gebeurt en daarop anticiperen.
Helaas lijkt dat een kunstje, dat maar weinig bestuurders beheersen.
Die kijken niet verder dan de auto voor hun.

Even wat gas bij geven of iets eerder even van je gas gaan, waardoor iemand kan invoegen/inhalen, zonder hinder.
Vast een rijbaan naar links opschuiven (als er ruimte voor is), waardoor de invoeger(s) meer ruimte heeft of die andere ook kan inhalen en niet hoeft te wachten tot jij voorbij bent (bij minimaal 3 rijbanen).
Even je hand opsteken wanneer je iemand over het hoofd gezien hebt, die daardoor een ongeluk heeft voorkomen.

De zogenaamde ongeschreven regels, die het leven op de weg voor iedereen wat aangenamer maakt.
Helaas lijken maar weinig bestuurders te kunnen lezen.
 
De "megakettingbotsingen en andere rampspoed" wordt meestal voorkomen door de overige verkeersdeelnemers die moeten anticiperen op de onkunde/onwil van anderen, waardoor het rampscenario wordt voorkomen.
Maar dit soort scenario's zie ik dagelijks.

Alles draait om weten wat er om je heen gebeurt en daarop anticiperen.
Helaas lijkt dat een kunstje, dat maar weinig bestuurders beheersen.
Die kijken niet verder dan de auto voor hun.

Even wat gas bij geven of iets eerder even van je gas gaan, waardoor iemand kan invoegen/inhalen, zonder hinder.
Vast een rijbaan naar links opschuiven (als er ruimte voor is), waardoor de invoeger(s) meer ruimte heeft of die andere ook kan inhalen en niet hoeft te wachten tot jij voorbij bent (bij minimaal 3 rijbanen).
Even je hand opsteken wanneer je iemand over het hoofd gezien hebt, die daardoor een ongeluk heeft voorkomen.

De zogenaamde ongeschreven regels, die het leven op de weg voor iedereen wat aangenamer maakt.
Helaas lijken maar weinig bestuurders te kunnen lezen.

Ik woon ook 500 mtr van de snelweg, en heb 2 mogelijkheden...
een echt koude auto,dan rijd ik op met een vrachtwaggel, en duik achter hem tot de auto op temp.is
Warme auto...dan rijdt ik al 130 -140op de invoegstrook...
simpeler kan ik het niet maken
 
Je hebt het de hele tijd over het feit dat je niet met een koude motor plankgas de snelweg op wil (volkomen begrijpelijk),
maar met een 160pk diesel kun je ook wat meer gas geven en bij, pak 'm beet, 2000/2250 tpm overschakelen.
Dan vlieg je met dik 130 km/h de snelweg op.

Het feit dat jij met 105 km/h de snelweg opsukkelt is dus een bewuste keuze van je en heeft dus helemaal niets met je koude dieselmotor te maken.
Je trapt gewoon bewust je gaspedaal niet in, terwijl je auto daar niets meer door slijt dan wel gas te geven, zolang je maar op tijd opschakelt.

Hoe de auto's achter je moeten invoegen interesseert je blijkbaar geen zak.
Want even gas bijgeven om ergens tussen te komen kunnen ze niet, want daar hobbel jij met 105 km/h.

En de auto's die met 120/130 km/h komen aanrijden op de rechterbaan moeten maar kijken of ze je kunnen inhalen.
Waardoor ze dus mogelijk van hun gas af moeten, of erger nog, door jou moeten remmen, en dus de auto's achter jou die ook willen invoegen, nog minder gemakkelijk de snelweg op kunnen......

En jij hebt niet in de gaten wat voor chaos je achter je allemaal veroorzaakt, want jij bent lekker met je 160 pk diesel met 105 km/h de snelweg opgehobbelt.

Als ik het zo opschrijf klinkt het best wel asociaal van je.
"mijn" stukje snelweg, vlak langs huis is zelfs tijdens spitsuur zo rustig dat al het verkeer altijd (ja, echt) opschuift naar links als er een auto op de invoegstrook rijdt. mijn oprit is dan ook de eerste in nederland, in duitsland moet dit ruimte maken en die gewoonte word hier nog even voort gezet.

het toerental heeft niets met de belasting van de motor te maken. zeker een moderne diesel heeft de piek qua koppel beneden de 2.000 rpm. daarbij maakt een koude diesel veel meer roet wat weer het dpf in gaat welke weer met nog meer diesel schoon gebrandt moet worden... DAT is waarom ik met koude motor niet veel gas geef. ohja, mijn oprit gaat wat omhoog, helpt ook niet. daar bovenop komt nog dat ik een automaat heb welke niet plakt als hij koud is (sorry, lastig uit te leggen) en waarom ik dus ook rustig aan doe.
ik sukkel de snelweg niet op, er rijd zo weinig verkeer dat ik hiermee echt niemand lastig val. meer dan eens rijd ik al 3km op de snelweg voor de eerste auto mij voorbij rijdt... tot zover de gevaarzetting van mijn actie. en de auto's welke met die snelheid aan komen rijden.
en optijd opschakelen, juist tussen 2.000 en 3.000 toeren spuugt een diesel erg weinig roet uit wat doet lijken alsof de verbranding dan veel beter is.

uit mijn werk zit ik na 7 km op de snelweg en reken maar dat ik dan mijn snelheid exact aanpas aan wat er op dat moment op de rechterbaan zit. de enkele keer dat het thuis ook druk is doe ik dit ook overigens, dan maar wat meer gas op de plank.
die auto's achter mij rijden dus ofwel de even lege snelweg op als ik waardoor van invoegen geen sprake is ofwel mogen hun eigen keuze maken, ik rijd in de drukte vlotter.

Alles draait om weten wat er om je heen gebeurt en daarop anticiperen.
Helaas lijkt dat een kunstje, dat maar weinig bestuurders beheersen.
Die kijken niet verder dan de auto voor hun.

Even wat gas bij geven of iets eerder even van je gas gaan, waardoor iemand kan invoegen/inhalen, zonder hinder.
Vast een rijbaan naar links opschuiven (als er ruimte voor is), waardoor de invoeger(s) meer ruimte heeft of die andere ook kan inhalen en niet hoeft te wachten tot jij voorbij bent (bij minimaal 3 rijbanen).
Even je hand opsteken wanneer je iemand over het hoofd gezien hebt, die daardoor een ongeluk heeft voorkomen.

De zogenaamde ongeschreven regels, die het leven op de weg voor iedereen wat aangenamer maakt.
Helaas lijken maar weinig bestuurders te kunnen lezen.
situational awareness. ik weet gelukkig meer dan alleen hoe ik het moet spellen ;)


overigens, over het naar links gaan om invoegers er tussen te laten... de zwakkeren (busjes, vrachtwaggels) daar gelaten ben ik tegen het ruimte maken. het mag niet eens van de wet, jij moet geen ruimte maken dus je actie is nutteloos en je hindert de linkerbaan indien er verkeer zit.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan