klinken nokkenas ketting

SpeedYveS

MF veteraan
10 jan 2003
2.328
0
Hallo allemaal.
Ik moet binnenkort even de nokkenas ketting vervangen en laat ik nog een stukje losse ketting hebben op de juiste dikte. moet alleen nog geklonken worden (visje lijkt me niet slim O-) ).
Is het veilig om dit te klinken, en waar zou ik dit kunnen laten doen? Het is natuurlijk niet een alledaagse ketting maat...
 
Een nokkenasketting wordt bijna altijd geklonken omdat anders bij de meeste motoren heel het blok uit elkaar zou moeten..............enne een visje? op een distributieketting?
 
Is een secuur werkje, ik doe dat met,

Bovenkant afdekken met doeken zodat niks naar beneden kan vallen
Ketting aan elkaar zetten, klinken middels met twee personen, 1tje met een stratemakers hamer tegen de achterkant ketting duwen (tegenhouden) de ander met een drevel de beide punten van wat onderdeel uitmaakt van de laatste schakel beschadigen (gaatje intikken) en dan met iets plats het geheel een beetje plat slaan, valt erg tegen, is een geduldswerkje, heb op mijn eigen site ergens de juiste beschrijving staan van hoe ik dat gedaan heb (nokkenasketting vervangen)
 
Met stratemakershamer, bedoel ik een "vuistje" maar achterkant van een 4 ponds bankhamer is ook goed.

Nokkenasketting vervangen

Eerst kettingspanner en carburateurs verwijderen bij 4 cyl fiets

Eeerst een stukkie algemeen, het is een ingrijpende operatie;
Soms wordt er zelfs een gewone breekschakel met een "visje" toegepast.
In de meeste motoren zir een monoketting. Hiervoor bestaat een pons die wat kleiner is dan voor een normale aandrijfketting.
Zonder lukt ook wel, met een Dremel weet ik.
Kijk waar de klinkschakel zit, meestal zichtbaar als je de krukasmerktekens bij elkaar zet (kan zijn dat je de krukas 1 slag door moet draaien) Ook de nokkenas(sen) hebben een merkteken(s).
Je kunt de zaak blokkeren m.b.v griptangen anders kunnen de klepveren de zaak verdraaien.
Als de zaak "vast" staat de spaninrichting pas losnemen.
Nu kun je door de nieuwe te verbinden met de oude ketting, en zo de zaak doorrijgen net als bij een achterwiel.
Als het goed is heb je een nieuwe "klinkschakel" en deze kun je eenvoudig weer voorzichtig op een "bereikbare" plaats weer vastklinken met een hamertje.( denk aan tegengewicht anders sla je alles krom)

En pons/breeksetje is mooier, maar soms kun je er niet goed bij omdat de ruimte vaak ontbreekt.
Ik hoef je niet te vertellen dat als de zaak weer in elkaar zit je eerst met de hand voorzichtig de krukas een paar slagen door moet draaien en controleren of de merktekens echt "goed" staan.
De monoketting zijn in principe per meter te koop en er zijn breekschakels (visje)voor, maar als de fabrikant een klinkschakel voorschrijft moet je deze toepassen!
Heeft te maken met de omloopsnelheid en middelpuntviegende krachten = toerental van de motor.
Is gewoon los leverbaar, hebben ze vast wel bij m’n http://www.tenbraake.nl (www.tenbraake.nl)
Een duplexketting ziet eruit als twee kettingen naastelkaar, triplexketting is drienaastelkaar, past niet op een monowiel.

Dus, simpel nokkenasketting vervangen bij een 4 cyl. Is
Kleppendekslen en tank verwijderen
Krukas zetten in de stand dat er geen spanning op de ketting staat, dit voel je vanzelf, dan aan het werk gaan en de kruk niet weer verdraaien
Meestal zit er een DID ketting, deze splitten/breken met 1 ½ mm pons, die kocht ik voor 5 euro bij de fietsemaker
Beide kettingen splitten dus
Dan de oude aan de nieuwe vastmaken met ijzerdraad en doordraaien totdat de beide einden van de nieuwe weer boven zijn, neem heel lange draad en span ze goed weg, ik had ut eens met een touwtje gedaan, toen flikkerde me alles naar beneden, dan moet je heel het ondercarter loshalen en wordt je niet blij van
Dan boven de nieuwe vastmaken aan elkaar, beide uit einden
Dan kleppen stellen enzo je hebt alles toch los, nu is het een makkie
Dan de kettingspanner weer op spaning brengen monteren (slag terug en laten vieren)

Wat je van tevoren moet weten, hoeveel schakels telt de oude en hoeveel de nieuwe, ik had ook eens een ketting die 120 was i.p.v. 116, was er op tijd bij. Maar als je um dan start draai je het blok aan gort
Op de verpakking van nokkenaskettingen staat DID (betekend gesloten ketting) en 120 L (dat getal, 120 = aantal schakels, die moet zelfde zijn dus als de oude)

Met verwijderde nokkenasketting, of losse ketting kun je cyl. Blok vervangen, zuigers vernieuwen, veren vervangen etc. je kan overal bij, bij veren vervangen ook zuigers vervangen en cyl. Laten honen, anders draai je blok aan stront op heel korte termijn
Prijzen, losse imitatie nokkenasketting 30 euro, zuigerveren 32 euro per zuiger = 3 veren, zuigers 40 euro stuk, honen kost 25 euro
Arbeids tijd nokkenasketting vernieuwen, 1 avond werk als er niets mis gaat

Met klinkschakel en visje werkt het meest ideaal, maar de meeste 4 cyl. Zijn hoge toeren motoren, en heb je de pech dat er een DID mono of duplex ketting ligt, had ooit een kawa Z 1300 daar lag een triplex in, op de breedte moet je je ponsapparaat regelen, en ik betaal er 5 euro voor, de originele nokkenaskettingpons kost 150 euro, je kunt um zelf ook maken die pons, ik heb er een tekening van

2 cyl. Motoren hebben meestal geen DID ketting, daar het lage toeren machine’s zijn.
 
Ja, maar dit is copy and paste van mijn eigen forum af, daar staan honderden stukken van 20 jaar sleutelen, en je kan het zo gek niet bedenken of ut zit er wel, moet alleen niet over tupperware en cdi'tjes gaan, verder lukt het aardig daar
 
wow, geweldige uitleg allemaal :)
gelukkig heb ik er niet zoveel werk aan normaal omdat ik gewoon dichte kettingkies kan halen en door de simpele een cylinder alleen de koppeling en het deksel maar los moet halen om het spul te vervangen.
Maar nu ga ik dus met het universele kettingkie aan de slag en ook eens lekker klinken. Makkelijker nog voor mij dat ik het buiten de motor kan klinken alvorens te installeren als ik zou willen.

Just love the big single *D
THNXX all!
 
Nee, zoals boven omschreven kun je niet eerst klinken en dan plaatsen.
Want.

Het gaat om een 4 cyl. met 2 nokkenassen met blok in frame, en het maakt dan weinig uit wat voor motor je hebt.

Het is tank + tupperware wegslopen
Kleppendeksel verwijderen
Carburateurs verwijderen (anders kom je niet bij de spanner)
Met Nokkenaskettingpons ketting breken (dremel wil ook) maar kijk uit dat er niks naar beneden in het blok valt, dan ben je het haasje
De ketting heb je gebroken en de nieuwe was bij aankoop een DID, zo ja, dan heb je die ook gebroken, of het was een per lengte, nou koppel je de nieuwe aan de oude en middels een sleutel draaien aan de krukas draai je de nieuwe ketting erin,nokkenassen moeten meedraaien anders krijg je de kleppen in je zuigers, als ie erin zit bovenaan de ene kant naar het voorwiel wegbinden, en de ander richting buddy, dan nokkenassen lossen, kijk uit dat de bouten niet breken, ik verwarm de de omliggende omgeving met een fohn dan de nieuwe ketting klinken, dus over de nokkenastandwielen heen, zorg dat je een WPH erbij hebt, want zolang je de nokkenassen nog niet weer vast gezet hebt, kun je de nokkenassen/klepbediening/onsteking op tijd zetten, anders lukt het niet
Goed de afstand van de schakels tellen, getal staat in boek.
Nogmaals controleren als de spanner er weer in zit
Dan met sleutel de krukas een keer of 20 in de rondte draaien luisteren of je het goed hebt gedaan (of een klep niet een zuiger raakt)
En als alles goed is, het geheel weer monteren.
Hier nog een paar mailtjes erover;

Ik kan dat idd zelf.
Stuk had ik geschreven tijdens het vernieuwen van een nokkenasketting van GS 550, maar idd alles los, beide nokkenassen demonteren, GS 550 was met skims.
Je hebt een dure ketting, ik betaal daar 30 euro voor bij www.terbraake.nl imitatie heb je dan, maar die gaan ook 50.000 km mee

Dat klinken kun je niet met het eerste beste gereedschap doen, echt ik doe dat heel eenvoudig, doch zeer doeltreffend, met 2 pers, 1 met vuistje tegendruk geven en ikzelf met drevel tikken (beschadigen) daarna iewat platslaan met een plattere drevel, met een kettingbreker wil dat niet, zoveel kracht kan die niet leveren, en kijk uit als er iets in het blok valt, moet je het weer opzoeken, in uiterst geval blok splitten, doe het dus kalm aan

hoi , zal ook wel met de lengte te maken hebben de prijs .

dat van de assen eruit ,staan niet in je verhaal dacht ik vandaar .
als iemand moet leren is dat zijn grote probleem .
dat snap hij niet en gaat draaien en maakt alles kapot ( kleppen ) .


Zal ik er morgen even in verwerken, moet zo naar een feestje, maar zonder de nokkenassen te lossen en de kruk te draaien kun je
1 nooit geen ketting doorvoeren met blok in frame
2 nooit de merktekens van de onst. op tijd krijgen.


daarom moet je dat er bij zetten denk ik .en met twee personen moet je eigenlijk wel zijn ja .
voor de gewone ketting heb ik wel zo'n klinker .best zwaar ding .
maar werkt wel goed .

Ik heb er 4, 2 gekocht en twee zelf gemaakt, de gewone van de gewone 530 of 532 ketting is veel te lomp, met blok in frame, kom je er daar niet bij, je hebt geen ruimte, daarom met gewichten in de vorm van rechthoekige zware hamer en drevel, en 2 pers.


binnenkort moet bij mij de distributie eraan geloven (vervangen ).

Wees wijs, doe het in drie maal, 1e avond motor slopen, 2e avond ketting doorvoeren. vervangen etc. ontsteking etc. 3e avond tank en de hele zoi weer monteren, want het is echt een secuur werkje, bij voorkeur, als je in het weekend vrij bent, ketting vervangen op vrijdagavond of zaterdag, is maar hmm 3 uur werk vervangen en op tijd zetten, mits er niks fout gaat (naar beneden valt of wegspringt)


En gelijk kleppen stellen, makkelijker kun je er nooit bij
 
Hulzie, ik heb je hele verhaal nog niet gelezen hoor.. maar alvast reageren dat het om mijn motor gaat, een een cylinder met enkele nokkenas :D
en geen 4pitter met dubbele nok :)
 
Bij een 1 pitter met nok heb ik het nooit gedaan, maar aangaande het stuk van klinken, neem dat wel serieus, want dat luisterd heel nauw.

Trouwens zo uit mijn hoofd, bij een 1 pitter kun je beter kiezen voor een DID ketting, hoef je ook niet te klinken, want klinken is altijd de zwakste schakel.

Wat voor motor is het? Hoge toeren of lage?
 
Hey allemaal, heb even mijn sluit schakeltje gekeken, maar die bestaat uit 4 delen in plaats van 2. Dus 2 plaatjes en 2 pennetjes. Is het gewoon dat die bij een nokkenas dus aan 2 kanten geponst/beschadigd moeten worden om te houden?
 
Jammer dat er geen U schakeltjes zijn die je maar een een kant hoef te klinken dan.. Dit is ook nog lastig om die pennetjes er in te krijgen, en niet te ver door te duwen ook.
Ik kijk wel of het lukt, anders haal ik een U schakeltje denk ik.
 
Update:
Nou het zit in elkaar hoor :) .. vertrouw het schakeltje alleen nog niet hoor, de pennetjes zijn aan alle 4 kanten een beetje gebarsten zegmaar, dus 25% van de zijkant ongeveer loopt iets meer naar buiten toe met 2 barstjes er om heen.
Is dat sterk genoeg zo?
 
Ik heb er een speciaal ding voor gemaakt, zal ff foto zoeke

Hier ding koop je bij en fietsemaker (wordt gebruikt om fietskettingen mee te breken)

Heb um even laten vreten in de slijpsteen, heb het asje afgedraait tot 1 1/2 mm, en dat is de dikte die je na een punt slaan in de pen zet, dan aandraait en velst ie min of meer goed weg.

Ding kost 5 euro

DSC00034.JPG


Gebruik ik alleen voor nokkenaskettingen bij motor in frame, ding is zo klein kan er altijd bij.
Toen ik "ding" nog niet had, deed ik het zoals omschreven met "vuistje/bankhamer" die methode werkt ook goed en veilig en zonder beschadigingen = gescheurde pennen
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer in elkaar gedaan, hele avond weer gewheely'd en het houd :)
..totdat de garagehouder beloofde me dood te rijden als ik nog een keer voor ze garage langs reed :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan