Klinkschakel hard genoeg geklonken zo?

..Thijs..

MF veteraan
31 okt 2004
1.769
12
omg. Venlo
Zoals de topictitel aangeeft. Dit is mijn eerste keer dat ik een ketting geklonken heb met een klinkapparaatje. Onder het mom van liever twee keer klinken dan in een keer te hard even deze post.

33d9gys.jpg


Heb ik de klinkschakel zo hard genoeg geklonken, of moet ie nog een slagje extra hebben?


grz Thijs
 
De rolletjes draaien fijn soepel, de schakel scharniert soepel op beide pennen, genoeg vet gebruikt tijdens montage... Dan zal het dus wel goed zijn :P.

Thanks!

Ik moet er overigens wel bij zeggen dat het plaatje (schalm) welke over de pennetjes valt er niet met de hand op te drukken was, maw behoorlijk strakke passing. Die heb ik er echt met het klinkapparaatje op moeten drukken.


grz Thijs
 
De rolletjes draaien fijn soepel, de schakel scharniert soepel op beide pennen, genoeg vet gebruikt tijdens montage... Dan zal het dus wel goed zijn :P.

Thanks!

Ik moet er overigens wel bij zeggen dat het plaatje (schalm) welke over de pennetjes valt er niet met de hand op te drukken was, maw behoorlijk strakke passing. Die heb ik er echt met het klinkapparaatje op moeten drukken.


grz Thijs


Hoort ook lijkt perfect toch?
 
Inderdaad, belofte maakt schuld :P. Ik moet overigens zeggen dat de handleiding die erbij zat niet blaakte van duidelijkheid, maar met een beetje gezond verstand is het allemaal wel goed gekomen :P.

Overzichtplaatje:
6q89bm.jpg

Helemaal links ligt de aandrukstempel voor de schalm aan te drukken.
Daarnaast ligt de pen die bedoeld is voor de pen uit de schakel te drukken. (met de dunne kant uiteraard)
Rechts het klinkapparaat zelf.

De achterkant van de aandrukstempel. Het gat dat erin zit past over de dikke kant van de pen die in de bout van het klinkapparaat valt.
2yxf0k3.jpg


De breek/klinkpen is nu in de bout gezet, apparaat staat nu in de breekstand*.
23kvqf6.jpg


De breek/klinkpen staat nu in de klinkstand*.
6t03rp.jpg


Het gereedschap staat nu in de aandrukstand*.
29qf761.jpg


De tekeningen op de beschrijving waren nauwelijks te lezen, dus met een beetje nadenken kwam het allemaal wel goed.

* Het onderste deel van de breek/klinkgereedschap kun je in twee standen zetten. (en uiteraard uit elkaar schuiven, anders zou je altijd met dat ding om je ketting zitten :P)
In de ene stand (op dit ding stand A) staat de breekpen recht tegenover een gat. Deze stand is bedoeld om de ketting te breken, OF aan te drukken. (dan moet je de stempel er dus inzetten en de pen omdraaien met de dikke kant naar beneden)

Helaas vergeten op de foto te zetten, de onderkant van het gereedschapje, dus dan zul je het met mijn ASCII tekenkunsten moeten doen ;).

In de onderkant van het gereedschap zitten 3 gaten. 1 gat helemaal door het gereedschap heen (voor het breken) en twee gaatjes aan beide zijden van dat betreffende gat. Die twee kuiltjes zijn er voor bedoeld om de pennen in te laten vallen op het moment van de schalm aandrukken en het daadwerkelijke klinken van de ketting.

Ziet er ongeveer zo uit: o O o
(de dikgedrukte O is het gat, de kleine de kuiltjes.)

Zodra je daarwerkelijk gaat klinken dan zet je het gereedschap in stand B en dan zit de stempel niet meer tegenover het gat**, maar tegenover 1 van de kuiltjes. Daardoor steunt de ketting netjes af en kun je fijn de ketting klinken. Voor de andere kant verschuif je het gereedschap 1 pennetje op de ketting en peer je em weer aan. That's it.

** Het plaatje laat je eruit met klinken, dat doe je weer met de pen zelf!


grz Thijs
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan