Klinkschakel vet

Djarum

Rookie
12 okt 2015
5
0
Goedemiddag allen,

Ik heb zojuist een nieuwe D.I.D. ketting gemonteerd op mijn motor, echter doordat de klinkschakel zeer lastig in de ketting te duwen is heb ik al het bijgeleverde vet voor de klinkschakel gebruikt (door het gepiel op de grond gevallen en niet meer bruikbaar.. :X )

Welk type vet kan ik gebruiken om in de klinkschakel en tussen / binnen de O-ringen te smeren? De ketting is nu dus nog los.

Dank!
 
Spuitbussen zat, kettingvet ook, maar de vraag is dus welk type vet er in de schakel gaat.

Er zat dus een klein zakje wit vet bij geleverd, mijn vraag is dus of ik normaal kettingvet ook kan gebruiken voor de montage of dat normaal kettingvet alleen voor de buitenkanten van de ketting is (dus na montage en als normaal onderhoud)

Maar gezien de reacties denk ik dus te moeilijk en kan ik normaal kettingvet gebruiken voor de montage van de klinkschakel. Dank voor de reacties.
 
Je moet tussen de schakels invetten. Daar zitten rubbertjes zoals je hebt kunnen zien en dat moet soepel blijven.

Dus ja, kettingvet gebruiken voor er tussen. Het type vet is kettingvet.

De buitenkant inspuiten heeft weinig nut. Als je daar de zijkant mee bedoelt.
 
Laatst bewerkt:
Lekker inspuiten met kettingvet. :Y

full


Dat het in een spuitbus zit maakt het niet minder goed dan het losse zakje..
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf liever vet uit een spuitbus ipv uit een potje!

Blijft minder zand en troep aan kleven en is makkelijker aan te brengen vind ik.
 
Ik gebruik zelf liever vet uit een spuitbus ipv uit een potje!

Blijft minder zand en troep aan kleven en is makkelijker aan te brengen vind ik.
Dat hangt zal best wel verschillen tussen de merken/types.
En een kettingspray voor een crosser kleeft minder dan standaard kettingspray.

Voor de circuitmotor gebruikte ik altijd kettingspray voor de gewone fiets.
Kleeft een stuk minder.

Toen ik net ging motorrijden sprayde ik de super klevende motorfietskettingspray op de ketting van mijn nieuwe mountainbike.
Nou dan moet je trappen!!!!! _O- _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Zo'n tube vet is lekker handig elke keer dat je de ketting moet invetten. Alsof je na 1 keer smeren met deze tube nooit meer naar de ketting hoeft te kijken.

Met een borstel vet aanbrengen is uiteraard makkelijker dan het er tussen spuiten. :/
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien ook echt een grootverpakking die tube. ;)
En dat borsteltje zal snel vies zijn, veroorzaakt mogelijk haren tussen de schakels.
Doseren lijkt mij lastig.

Een kart of een 'weg'motor zou ik ook niet met hetzelfde spul bewerken.

Tenzij je met de kart veel woon-werk gaat doen in wisselende omstandigheden - plakkende O-ringen kettingvet / of andersom met de wegmotor alleen met mooi weer binnen/buiten op circuitjes rijden - droog smeermiddel zonder sterk plakkende werking?
 
Laatst bewerkt:
Er zitten vluchtige stoffen in het goedje wat je met de spuitbus op je ketting spuit en die verdampen !!!!!!!!en het vet blijft achter dus scheikundig gezien valt het goedje uiteen in verschillende stoffen.
Of zijn een aantal lezers hier toch meer op Biologie gefocust???
 
Ik heb toch echt opgelet bij scheikunde was vast ziek die dag. Nu gebruik ik altijd een spuitbus maar vraag me toch af wat je bedoeld.

Vet uit een pot verandert niet of nauwelijks van viscositeit (begrip waar ik op doelde). En is dus altijd te dik om overal goed tussen te komen en te dun om lang te blijven zitten.

Kettingvet uit een spuitbus is heel dun als het er uit komt zodat het overal goed tussen kruipt, en droogt na enkele uren op tot het bijna verf is.
 
Vet uit een pot verandert niet of nauwelijks van viscositeit (begrip waar ik op doelde). En is dus altijd te dik om overal goed tussen te komen en te dun om lang te blijven zitten.

Kettingvet uit een spuitbus is heel dun als het er uit komt zodat het overal goed tussen kruipt, en droogt na enkele uren op tot het bijna verf is.

ik smeer de ketting met vet altijd meteen na een rit, ik hoop dat de 'warme' ketting het vet wat doet smelten.
 
Vet uit een pot verandert niet of nauwelijks van viscositeit (begrip waar ik op doelde). En is dus altijd te dik om overal goed tussen te komen en te dun om lang te blijven zitten.

Kettingvet uit een spuitbus is heel dun als het er uit komt zodat het overal goed tussen kruipt, en droogt na enkele uren op tot het bijna verf is.

Ok, dat had ik ook bedacht. Ik dacht dat je bedoelde dat uit een spuitbus een chemische reactie te weeg zou brengen waardoor het beter zou werken. o.i.d.
 
Terug
Bovenaan Onderaan