klokje (en zo)

Nout

Rookie
16 apr 2010
26
0
Alkmaar
Hallo allemaal,

Net in het bezit van een Scarabeo uit 2001, leuke motorscooter maar het klokje werkt niet. Ik heb al op verschillende sites gezocht en uiteraard ook in dit forum, maar ik kan niets vinden. De zekeringen zijn oke, alles doet het verder. Iemand een idee?

De scoot is ook aan nieuwe banden toe, nu zitten er Pirelli's onder, dezelfde eronder of is er iets beters? Voor: 100/80-16", achter 130/80-16".

Wat zijn de kosten van een gemiddelde onderhoudsbeurt? Ik lees zo'n € 100,- gemiddeld, maar dat zal wel afhangen van wat ze vinden.
 
Werkt het klokje op de kabelboom van de scooter of op batterijen?

Mijn Leonardo ('s) hebben / hadden allemaal een klokje met 2 batterijtjes. Uitbouwen is een crime maar eenmaal uitgebouwd zijn de batterijtjes gauw vervangen.
 
Hai

lees ook vaak over die lage bedragen ,maar bij mij gaat die vlieger nooit op
arbeidsloon is bij een aprillia dealer al snel 75 euro per uur ,dus houd er rekening mee
dat het wat meer kost
heb zelf vande week even nieuwe blokken laten steken allen voor, omdat ik zelf geen tijd had
en dat was al 93 euro

grts peter :]
 
als er net veel moet gebeuren bij een beurt en nieuwe banden , kan je wel eens 1000 euro kwijt zijn. als je pech hebt.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik op technische tekeningen kan zien komt de stroomvoorziening van de kabelboom.

Een beurt totaal € 1000,--? Lijkt me wat veel, nu nwe banden gevonden bij Easy Parts voor- en achter voor € 88,-, wel zelf (laten) omleggen.
 
banden, kleppen stellen, nieuwe riem, remblokken, bougie, olie, nieuwe poelie, als het tegen zit, en als de scooter een grote motor heeft,dan zijn de onderdelen ook ineens twee keer zo duur, dan kan het wel eens 1000 euro worden , als alles meezit veel minder.
net wat die dealer allemaal nodig acht.
sommigen dealers zeggen elke 5000km nieuwe olie terwijl het onderhouds boekje zegt elke 10000 km
 
Je kunt het onderhoudsinterval rustig met 50% overschrijden, ik heb zelf een dylan en om de 8000 km moet er een nieuwe bougie in en ik doe het pas na zo,n 12000 km hetzelfde met olie en kleppen stellen. En je kan het e.v.t. nog verder oprekken, want de dylan tuft rustig verder.
 
Je kan ook om de 2 dagen eten inplaats van elke dag.
Goedkoop, maar ook minder goed..
 
afhankelijk van de beurt 10 of 20.000km

10 30 50.000 is kleine beurt

Riem
Rollers
Olie
Filters
Bougie
e.d.

20/40/60 enz is een grote en die kost je minimaal 600,- ex banden
het zelfde als kleine +
Kleppenstellen
injectiehuis schoonmaken
remblokken
 
Bruikbare info, bedankt daarvoor! Bestaat er ook een werkplaatshandboek van mijn Scarabeo uit 2001? Ik kan nergens wat vinden , ook niet op internet!!!!
 
Bruikbare info, bedankt daarvoor! Bestaat er ook een werkplaatshandboek van mijn Scarabeo uit 2001? Ik kan nergens wat vinden , ook niet op internet!!!!
Wat is de motorcode en/of het aantal CC van je machine?

Lastig zoeken op alleen bouwjaar en bandenmaat, ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn Aprilria Scarabeo is dus uit 2001 en telt 200 cc's 12kw massa rijklaar 148 kg volgens kenteken. Hebben jullie daar wat aan?

Ik ben benieuwd of ik met een wph zelf onderhoud kan doen omdat ik in het forum las dat iemand die een beetje handig is dat wel zou moeten kunnen. Vandaar mijn vraag over het wph. Het klokje doet het nog steeds niet, binnenkort ga ik de boel maar eens uit elkaar schroeven. :?
 
kijken op een Torrentsite daar zijn ze meestal wel gratis te downen anders 5 a10,- op marktplaats
 
Laatst bewerkt:
Mijn Aprilria Scarabeo is dus uit 2001 en telt 200 cc's 12kw massa rijklaar 148 kg volgens kenteken. Hebben jullie daar wat aan?

Ik ben benieuwd of ik met een wph zelf onderhoud kan doen omdat ik in het forum las dat iemand die een beetje handig is dat wel zou moeten kunnen. Vandaar mijn vraag over het wph. Het klokje doet het nog steeds niet, binnenkort ga ik de boel maar eens uit elkaar schroeven. :?

Da's net jammer, want daar voorzien de exploded views van easyparts net niet in :/

Heeft jouw scooter trouwens een Yamaha blok of een Rotax blok? (Of een andere?) Mijn Leonardo 250 heeft een Yamaha blok, eveneens met zo'n verdrietig vermogen (14kW).
 
Mijn Aprilria Scarabeo is dus uit 2001 en telt 200 cc's 12kw massa rijklaar 148 kg volgens kenteken. Hebben jullie daar wat aan?

Ik ben benieuwd of ik met een wph zelf onderhoud kan doen omdat ik in het forum las dat iemand die een beetje handig is dat wel zou moeten kunnen. Vandaar mijn vraag over het wph. Het klokje doet het nog steeds niet, binnenkort ga ik de boel maar eens uit elkaar schroeven. :?

Op de site van Aprilia is een aparte sectie met gebruikershandleidingen, klik hier.

In de handleiding staat een onderhoudsschema en ook onderhoudsklussen, zoals olie/remblokken/bougie/lampen vervangen, die door gebruikers zelf gedaan kunnen worden.

Ik heb die van 2001 bekeken en op pag. 40 wordt beschreven waar het frametype en motortype te vinden is, met die gegevens kun je het Net afstruinen op zoek naar een wphb.

(wil je hulp bij het struinen op het Net, plaats de info, maar niet je serienummer)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Karl,

Het uitbouwen is idd een crime en met al dat plasticwerk moet je voorzichtig te werk gaan, maar het is gelukt!

Het klokje doet het weer, èèn batterijtje en daarvoor moet je de heleboel uit elkaar halen. Pffft.
 
even bezig geweest met de rest, de temperatuur van het koelwater loopt hoog op , pakking van de thermostaat lekte dus vervangen, maar de temperatuur blijft hoog. Waar kan dat aan liggen, er zit genoeg koelvloeistof in, kan het een defecte thermostaat zijn en zo ja hoe kom je er achter of die stuk is? :?
 
De thermostaat kun je testen door hem er uit te halen en in een pannetje heet water te leggen.
Als je het water aan de kook brengt moet de thermostaat open gaan.
 
Laatst bewerkt:
Waar zit de themostaat eigenlijk, nu alles er af gehaald op de cilincerkop zit alleen een temperatuurmeter en een slang met koppelstuk. enig idee hoe de therostaat er uit ziet? Kan op de site van bv OEM parts ook niet echt iets zien.

De fan draait ook niet ws heeft dat ook met de thermostaat te maken?
 
Ik zie nu ook dat er een "thermal switch" zit ingeschroefd in de radiateur. Is dit/vervangt dit de thermostaat?

Als deze kapot zou zijn hoe kan je daar dan achter komen? |(

BVD :$
 
Ik zie nu ook dat er een "thermal switch" zit ingeschroefd in de radiateur. Is dit/vervangt dit de thermostaat?

Als deze kapot zou zijn hoe kan je daar dan achter komen? |(

BVD :$



De thermal switch is 'n temp.schak. die de fan inschakelt als de temp. te hoog word in de radiateur. Deze vervangt niet de thermostaat die zit nl. op de zijkant van de cilinderkop in het huis waar de waterslangaansluiting op zit. Daarvan had je de lekke pakking vervangen zei je reeds.
De thermostaat moet openen bij 'n vaste temperatuur zo rond de 80 à 90° C
Dan geeft ie het hele koelcircuit vrij nl. Je kunt 'm inderdaad testen in 'n pannetje water. Dan weet je alleen dat ie opent en/of dichtgaat.

De thermostatische schak. op de radiateur kun je ook testen door te kijken of de electrische verbindingen goed werken (schoonmaken-contactcleaner)anders word het vervangen.
 
Hoi Casey 27,

Als ik naar de cilinderkop kijk zie ik alleen de aansluiting van de waterslang, ernaast zit de temperatuurmeter maar er zit -voor zover ik kan zien- nix wat op een thermostaat lijkt. Ik zal er foto's van maken misschien wordt het dan duidelijker.

De fan loopt wel als ik de contactpunten tegen elkaar hou, is dan de thermo-schakelaar op de radiateur defect?

bvd
 
Hoi Fox,

Zo te zien is dit de 2007 versie, ik heb bv een uitlaat uit een stuk, de rest is ook net wat anders. Toch andere versie? Waar blijft bv de thermo?

Toch bedankt voor de moeite, we gaan weer verder puzzelen............
 
Terug
Bovenaan Onderaan