klonk in voorvork gsxr 750 k3

Rennezzz

MF'er
2 mei 2010
41
0
Hallo mensen,

Even een vraagje,
Ben nu 4 weken in het bezit van een gsxr 750 K3 maar met uitveren of op een hobbelige weg "klonkt" de voorvork.
De motor heeft nog garantie dus ik wil er nog niet met mijn vingers aan zitten maar wil wel een beetje beslagen ten ijs komen bij de dealer.Ik laat me dus niet met een kluitje in het riet sturen.
Ik heb reeds gekeken naar de balhoofdlagers , deze vertonen geen speling en heb ook de remklauwen verwijderd maar de klonk blijft.Het lijkt afkomstig uit de vorkpoten maar ik voel het het meest in de remklauwen(wanneer deze weer gemonteerd zijn) en in de velg.Veerspanning veranderen of afstelling dempingskarakter biedt geen soelaas.
Remschijven lijken het ook niet te zijn.
Iemand bekend met dit probleem?
Er staat reeds een topic maar geen uitkomst...

Groet,

Jos
 
het kan ook speling onder de bovenste kroonplaat zijn.
lagers zijn dan goed, alleen de kroonplaat zit niet goed op de stelmoer gedrukt.
geeft een knak geluid alsof de vork niet goed is.

even de bouten losdraaien die waar de kroonplaat de poten mee vastklemt.
en dan de grote moer vastdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Bovenste kroonplaat zit goed vast, geluid lijkt echt onder in de wielophanging te zitten,net of er iets open neer tikt
Volgens mij moet het geheel toch redelijk stil kunnen veren.
 
Of de olie is aan vervanging toe.
Dat is voor een dealer eigenlijk en simpel klusje, kost niet veel dus zal hij graag willen doen om jou tevreden te stellen.
Zoals jij het beschrijft klinkt het mij als "doorslaan" van de voorvork, dus de olievoorraad dempt niet meer genoeg waardoor de poten op hun eindpunt komen.
Maar dat voel je wel.
Wat Bananeman aangeeft is ook een goede optie.
 
Hoe rijm je een wiellager met alleen een klonk bij uitveren,wiel draait overigens goed rond behoudens het geluid van slepende remblokjes.
Was vorige week al even bij de dealer en daar was het verhaal in eerste instantie zo iets van het is een sportmotor ,dus stug geveerd, er kan wel een kapje oid rammelen of een remschijf.
Ja kom op ik ben toch niet gek........dit komt mijns inziens gewoon uit de poten.
Ga het maar lekker oplossen.....Ik ben nu alleen benieuwd of er meer mensen zijn die dit geluid herkennen.Dan kan ik mocht het nodig zijn ze hier mee om de oren slaan.
Ze hoeven dus echt niet aan te komen met het verhaal dat dit hoort.
 
Laatst bewerkt:
een een klonk herken ik niet.....
als het nu een "kleng" of een "knak" was dan wist ik het wel... :+


nee ff serieus, je beschrijving laat ons slecht wat standaarddingen opsommen..

een vork moet verder gewoon werken zonder bijgeluiden...

wat zijn de omstandigheden waaronder je deze mysterieuze "klonk" waarneemt?
 
Laatst bewerkt:
Misschien helpt dit , het is eigenlijk alleen bij uitveren.En het is een metaal achtige klak!
en gewoon reproduceerbaar in de schuur.Dus inveren stil bij omhoogkomen klak,knak. Inveren is eigenlijk niet eens nodig, Even de kuip omhoog duwen of aan de clip-ons trekken is voldoende.
Verder lijkt de schokdemping qua werking voldoende.
 
Laatst bewerkt:
ik sluit me aan bij broos, mijn vorige motor deed ook klonk, nadat er nieuwe glijlagers en olie ingegaan was was de klonk weg.

En als je poten toch openliggen kan je er meteen een paar andere veren in laten zetten, kost niet veel, rijdt wel prettiger is mijn ervaring :)
 
Heb je dit met rijden of als je stil staat en met de rem ingeknepen en de voorvork indrukt/uittrekt?

Als je dit n.l. doet dan zetten de remblokken zich tegen de remklauwen aan, (zit altijd wat ruimte) en hoor je klonk.
Trek je m nu uit z'n veren dan zetten de blokken zich tegen de andere zijde van de klauwen en hoor je wederom een klonk.
Probeer m eens in en uit te veren zonder je rem ingeknepen te houden, is het dan weg dan zijn het je blokken en is er niets aan de hand.

Blijft het geluid dan slaat je binnenwerk op elkaar en hoor je ook een metaalachtige tik.
Dan zou ik je voorvork na laten kijken, waarschijnlijk een olietekort.

Ikzelf heb dit als ik mijn motor bijv. achteruit de schuur in heb gereden en dan geremd heb.
De eerste keer daarna dat ik ga rijden en rem, dan zetten de blokken zich in de juiste richting en hoor ik een klak, niets mis mee.
 
Laatst bewerkt:
Heb je dit met rijden of als je stil staat en met de rem ingeknepen en de voorvork indrukt/uittrekt?

Als je dit n.l. doet dan zetten de remblokken zich tegen de remklauwen aan, (zit altijd wat ruimte) en hoor je klonk.
Trek je m nu uit z'n veren dan zetten de blokken zich tegen de andere zijde van de klauwen en hoor je wederom een klonk.
Probeer m eens in en uit te veren zonder je rem ingeknepen te houden, is het dan weg dan zijn het je blokken en is er niets aan de hand.

Blijft het geluid dan slaat je binnenwerk op elkaar en hoor je ook een metaalachtige tik.
Dan zou ik je voorvork na laten kijken, waarschijnlijk een olietekort.

Ikzelf heb dit als ik mijn motor bijv. achteruit de schuur in heb gereden en dan geremd heb.
De eerste keer daarna dat ik ga rijden en rem, dan zetten de blokken zich in de juiste richting en hoor ik een klak, niets mis mee.


Hij knakt zelfs met de remklauwen eraf... ;(
 
Dan terug naar de dealer en het door hem laten oplossen.
Wat een vorige poster al zei, zet er voor die paar centen extra (100,-) meteen progressieve veren op jouw rijdersgewicht in.
Een heel groot verschil en sturen als Rossi ;)
 
Ik had iets soortgelijks met mijn FZR. Maakte een soort `klak´ geluid. Bleek dat er veel te weinig olie in de vork zat. Nadat de olie was vervangen geen last meer van gehad
 
ik hoor graag wat het is... ik heb een ZX-6r gekocht en bij het uitveren hoor ik ook een geluidje... maar ik heb het gevoel dat het geluidje afkomt van 2 metalen die tegen elkaar 'botsen'.. en dit hoor je alleen bij het uiveren of als je over een hobbelige weg rijd, dan hoor je het goed.

Ik ga morgen in ieder de suggesties uit deze topic nalopen.
 
als ik goed luister lijkt het in de rechtervoorvork te zitten maar jah..
ik denk dus de olie wat hier wordt aangegeven.. maar kun je hiermee rijden zonder dat je iets kapot maakt? maw zo snel mogelijk vervangen/repareren of kan ik nog 500 km mee rijden? ps, in deze toestand heb ik er al 300 km mee gereden tot ik erachter kwam :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan