kloppend geluid bij bak/ketting SRAD

xingmarx

MF veteraan
10 dec 2007
1.034
0
Hoofddorp
Hoi!!

Sinds kort doet mijn SRAD dit:
Dit filmpje is opgenomen staand op een paddockstand en in zn 1.

Tijdens het rijden is het geluid het ergst met veel gas en weinig toeren.
Als de motor op toeren komt valt het geluid kompleet weg, maar dat kan ook komen door de snelheid + motorgeluid.

Nog even voor de duidelijkheid. De motor maakt dus een kloppend/tikkend geluid wat tijdens het rijden het best te voelen is in het linker stepje.

Ik heb nog niks opengehaald, maar ga vanmiddag of morgen even beginnen met mn voorste tandwiel bekijken.

In de tussentijd: Wie o wie kan met ideeen komen wat het kan zijn!?
 
vastgerotte schakels klinkt uhm... makkelijk te verhelpen met een berg kettingvet.
De ketting is overigens om de 500/1000km ingespoten geweest geworden, alleen de motor slaapt wel buiten wat hem kwa roestvorming geen goed doet.
 
vastgerotte schakels klinkt uhm... makkelijk te verhelpen met een berg kettingvet.
De ketting is overigens om de 500/1000km ingespoten geweest geworden, alleen de motor slaapt wel buiten wat hem kwa roestvorming geen goed doet.
Schakels roesten ook van binnen, achter de o- ringen.
Daar kun je geen vet in krijgen.
 
2cm? Wat denk je wat er gebeurt als je een vluchtheuvel neemt?
Weet niet hoe zwaar je bent.

Ik weeg 68 kg.
Ketting is inderdaad gesteld zonder iemand erop. Volgens een vriend van mij (die erg veel sleutel en circuit ervaring heeft) zei dat dat niet nodig was.
Mogelijk dus dat mijn ketting te strak staat?
Naja, morgen even kijken :):)
 
Als je je ketting slelt is de na controle 2 maal rijd na de eerste keer voelen altijdeen meter voorruit vaak zul je merken dat je ketting op een andere spanning staat.
En vast geroeste schakels kan je alleen controleren door ze 1 voor 1 te buigen.
Ik zou het wel doen voor je eigenveiligheid als het vast geroest is breekt dat ding geheid met alle gevolgen van doen
 
Ik weeg 68 kg.
Ketting is inderdaad gesteld zonder iemand erop. Volgens een vriend van mij (die erg veel sleutel en circuit ervaring heeft) zei dat dat niet nodig was.
Mogelijk dus dat mijn ketting te strak staat?
Naja, morgen even kijken :):)
Daar ga ik geen oordeel over geven :), Mijne staat op 3/3,5 ofzo maja met kleren aan etc over 100kg en slappe vering dus beetje drempel zit ik al onder in.
 
klinkt als een vaste schakel inerdaad. ketting slap laten hangen en linkje voor linkje kijken of het vrij is. Als er iets goed vast zit is dat je dader, maar ik denk niet dat een berg vet je gaat helpen. iets minder kettingspanning zal het loppen minder maken, maar da's meer het probleem onder het kleed vegen...
 
Ergste geval lager uitgaande as gaar ? Haal je ketting eraf en draai aan je voortandwiel gaat deze stroef of hakkelig ?

Te strak gespannen geweest ?
 
Laatst bewerkt:
Een kapot lager van de uitgaande as zou je denk ik wel de hele tijd horen als een soort geschraap. Ik heb er nog nooit eentje gehoord, maar ik denk dat ik me wel een goede voorstelling kan maken van hoe dat klinkt. 'RRRRRRRRR' of 'SCHCHCHCHCHCHCHCH. ;)

Ik vind je ketting in het filmpje best strak staan.

Maar hij springt ook de hele tijd, en dat betekent dat hij ergens blijft haken bij het rondgaan. En DAT komt weer omdat één van je tandwielen haaietanden heeft. Versleten dus.

Je 9000km geleden de ketting vervangen. Als je niet gelijk de tandwielen mee hebt vervangen, dan heb je grote kans dat je versleten tandwielen de ketting versneld versleten hebben. Als je een ketting vervangt kun je het beste meteen de tandwielen vervangen.

In ieder geval altijd het voortandwiel. Want doordat die zo klein is wordt hij sneller slecht dan het achtertandwiel.

Ik denk dus dat het een combinatie is van een slecht voortandwiel, een te strak gestelde ketting en een mogelijk inmiddels door dat voortandwiel versleten ketting. Check de speling op de schakels.
 
Sorry dat het zo lang duurde voor antwoord.

Ketting ondertussen slap gehangen, alle schakels stuk voor stuk met de hand nagelopen en kon ze allemaal nog relatief goed buigen.
Kapje van mn voorste tandwiel eraf gehaald, bleek dat de ontwateringsslangen van mn motor in die ruimte waren gekomen!? Slangen eruit gehaald, tandwiel bekeken. Zag er in mijn ogen nog allemaal prima uit.
Motor weer gestart en laten lopen... Probleem is nog precies hetzelfde...(ook met een slapper hangende ketting)
2012-04-13



Morgen ga ik er even samen met een maat naar kijken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan