kloppend geluid

philip2470

MF'er
1 nov 2013
106
4
retie
Het gaat over een yamaha virago xv1100 van 1986. Iemand een idee wat het kloppend geluid zou kunnen zijn?
Onduidelijk of het uit de cilinders komt of uit de versnellingsbak.
bedankt

 
Laatst bewerkt:
Je zou alles kunnen demonteren, en dan beoordelen…. :?

Ruilblok lijkt een goedkopere oplossing denk ik….Boonstra.

Maar arbeid in eigenhand en een paar nieuwe lagerschalen weer gaan kan ook mocht de rest niet ‘uitgelopen’ zijn.
 
Dat zijn mooie lagerschaaltjes inderdaad.... Maar de schade aan de rest van het blok zou mee kunnen vallen. Er zitten 2 georotors in het oliepomje. Dus de koppen en de krukas hebben beide een soort van eigen smeersysteem.

Hoe is de krukas er aan toe? Niet zo heel mooi denk ik?!?
 
Gewoon diesel tanken dan klopt het geluid ook weer. tering zeg , wat blijft het dan lang lopen evengoed met deze schade, sucses met de klus als je hem gaat doen.
Is dat een serieus advies? Voor de duidelijkheid, mij wordt keer op keer duidelijk gemaakt dat er in techniek geen ruimte is voor grapjes.
Die uitgelopen lagerschalen leiden bij de sneĺlere blokken tot gebroken kleppen
 
Is bijna 70K niet weinig om een blok om zeep te helpen?
Goed, er kan misschien extreem laagtoerig mee gereden zijn ( hoge belasting, weinig oliedruk)
Maar het is een yamaha-blok? Gaat er wat mis in de oliedruk/toevoer?
 
Olie? Metalic- gruis of metal vijlsel in de motorolie? Virago Heeft een kijkglas: vervuild? En wat anders: carb’s synchroon? Hij kan nog zo mooi lopen, maar bij a-synchroon ‘ klappert’ oa de koppeling. Oliedruk? Heel gemakkelijk te meten bij een Viraga, bij de stijgleiding voorste cylinder
 
Is bijna 70K niet weinig om een blok om zeep te helpen?
Goed, er kan misschien extreem laagtoerig mee gereden zijn ( hoge belasting, weinig oliedruk)
Maar het is een yamaha-blok? Gaat er wat mis in de oliedruk/toevoer?
Werkt met een olieniveaumeter. Afgaande op het kijkglas moest er wel wat meer olie op om het niveaulampje uit te laten gaan.
 
Olie? Metalic- gruis of metal vijlsel in de motorolie? Virago Heeft een kijkglas: vervuild? En wat anders: carb’s synchroon? Hij kan nog zo mooi lopen, maar bij a-synchroon ‘ klappert’ oa de koppeling. Oliedruk? Heel gemakkelijk te meten bij een Viraga, bij de stijgleiding voorste cylinder
Bij demontage kwam er olie uit de leiding, geen idee of er voldoende druk was. Er zit inderdaad metaal vijlsel in de olie nu. Carbs zijn goed en synchroon.
 
Is bijna 70K niet weinig om een blok om zeep te helpen?
Goed, er kan misschien extreem laagtoerig mee gereden zijn ( hoge belasting, weinig oliedruk)
Maar het is een yamaha-blok? Gaat er wat mis in de oliedruk/toevoer?
Geen extreem laag toerental mee gereden. Heeft wel niet meer de originele luchtfilter, zit een powerfilter op. Hogere belasting zou kunnen....
 
Het kan ook zonder oorzaak stuk gaan
Een oorzaak is er altijd, dat je hem niet kan vinden is iets anders.... Bij mij blijft het ook maar een aanname. Er hebben een aantal mensen met meer verstand van motorschade dan ik naar het kapotte blok gekeken en die kwamen wel min of meer tot dezelfde tot dezelfde conclusie. Dus dan zal het wel 🤷‍♂️
 
IMG_20221122_204940530_MFNR.jpg

IMG_20221122_204902993_HDR.jpg

geen al te diepe krassen, maar wel niet meer vlak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan