"kloppende" koppeling

Chiti

Die hard MF'er
13 mei 2003
516
0
hi,

ik heb een raar geluid van de koppeling op mijn Fazer 600 van '98 43000 km gelopen ongeveer.
bijvoorbeeld in neutraal soort van kloppen dat erger wordt naarmate er meer toeren gedraaid worden. soort kloenk kloenk kloenk. het klinkt niet erg levensbedreigend lang niet zo erg als een nokkenasketting die aangespannen moet worden ofzo.
als ik de koppeling intrek is het geluid weg. het zit dus in de koppeling. de koppelingskabel staat bij de hendel op de goede "stand"
iemand een idee wat het is? en wat er aan te doen is?

alvast bedankt
 
Lees het relaas nog eens. Met ingeknepen koppeling is het geluid weg!
Doordat de koppelingsplaten dan niet meer zo goed in een eventueel ingeslagen groef van het koppelingshuis vallen wordt de koppeling wel degelijk stiller.
Dus wat de vorige schrijver neergezet heeft, heeft wel degelijk een kern van waarheid.
Hou er rekening mee dat als je de koppelijng inknijpt er een behoorlijk deel van je aangedreven massa wegvalt, waardoor de massatraagheid van deze delen ook wegvalt, hierdoor wordt het drijvende gedeelte ook stiller.
Het is dus nog lang niet duidelijk voor mij wat hier precies aan de hand is..............
 
Doordat de koppelingsplaten dan niet meer zo goed in een eventueel ingeslagen groef van het koppelingshuis vallen wordt de koppeling wel degelijk stiller.
Die logica ontgaat me volledig.
Hou er rekening mee dat als je de koppelijng inknijpt er een behoorlijk deel van je aangedreven massa wegvalt, waardoor de massatraagheid van deze delen ook wegvalt, hierdoor wordt het drijvende gedeelte ook stiller.
Het is dus nog lang niet duidelijk voor mij wat hier precies aan de hand is..............
 
Die logica ontgaat me volledig.
Toch is het logisch.
Als je koppeling ingeknepen wordt, komt het totale platenpakket ongeveer 3 mm los, dwz dat iedere plaat zich een percentage van die 3 mm verplaatst (afhankelijk v/d hoeveelheid platen), waardoor de slijtagegroeven niet meer in lijn vallen met de kopp. platen, hierdoor verminderd de speling, en wordt de koppeling dus stiller.
 
Toch is het logisch.
Als je koppeling ingeknepen wordt, komt het totale platenpakket ongeveer 3 mm los, dwz dat iedere plaat zich een percentage van die 3 mm verplaatst (afhankelijk v/d hoeveelheid platen), waardoor de slijtagegroeven niet meer in lijn vallen met de kopp. platen, hierdoor verminderd de speling, en wordt de koppeling dus stiller.

Speling :? Op een koppelingspakket dat zo hard bij elkaar geperst wordt dat het het gehele motorvermogen kan hebben :? Vreemd.
 
Toch is het logisch.
Als je koppeling ingeknepen wordt, komt het totale platenpakket ongeveer 3 mm los, dwz dat iedere plaat zich een percentage van die 3 mm verplaatst (afhankelijk v/d hoeveelheid platen), waardoor de slijtagegroeven niet meer in lijn vallen met de kopp. platen, hierdoor verminderd de speling, en wordt de koppeling dus stiller.

Ik ga mee in je verhaal en begrijp je punt ook, toch zou het ook het lager kunnen zijn..... Maar dit zijn gokjes, de boel zal toch open moeten als de wilt weten wat er precies mis is. Dan pas kun je zien en meten wat er mankeert!
 
Ik ga mee in je verhaal en begrijp je punt ook, toch zou het ook het lager kunnen zijn..... Maar dit zijn gokjes, de boel zal toch open moeten als de wilt weten wat er precies mis is. Dan pas kun je zien en meten wat er mankeert!

Ik schrijf ook niet voor niks dat het voor mij nog lang niet dudelijk is wat er hier precies aan de hand is, ik heb gewoon wat meer gegevens nodig/wil het zelf ff horen en voelen.
 
Ach jongens en meisjes,

Een beetje kloppen in de koppeling is niet zo heel erg, waarschijnlijk slijtage in de spiebanen. Deze slijtagespeling wordt opgeheven wanneer je de hendel inknijpt, hierdoor wordt de koppenling strakker op de as gedrukt.

Trouwens, wanneer je bij een verkeerslicht een paar minuten naast een Duuc, in zijn vrij met de hendel uit, staat en je daarna weer wegrijdt, valt alles in het niet 8-) . Het blok van een Duuc klinkt als een dozijn knikkers in een koekblik. Komt door de droge koppeling die zij gebruiken "Elk voordeel heb zijn nadeel!" aldus een welbekende ex-voetballer
 
Zeg er dan ook bij dat dit als een trechter werkt, en op deze manier de kogels weer strak ingeklemd worden, waardoor het lager weer spelingsvrij is.
Dat leest/begrijpt wat makkelijker........

Das mijn grote probleem. Iets duidelijk uitleggen met woorden. Ik heb altijd plaatjes of het object zelf erbij nodig. Geldt ook voor mijn eigen vermogen om te leren trouwens.
 
Das mijn grote probleem. Iets duidelijk uitleggen met woorden. Ik heb altijd plaatjes of het object zelf erbij nodig. Geldt ook voor mijn eigen vermogen om te leren trouwens.
Is ook helemaal niks mis mee, uiteindelijk gaat 't erom dat je begrijpt waar je mee bezig bent, en wat dat betreft heb je volgens mij niks te klagen!
Ga dus zo door ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan