Klopt de richting van het profiel op mijn banden?

The Passion

MF veteraan
12 feb 2009
4.103
0
Hallo,

Ik ben een nog vrij onervaren motorrijdster en heb vorig seizoen mijn achterband vervangen en kort geleden mijn voorband.
Nu zag ik dat de richting van het profiel van mijn voorband precies andersom is, als ik kijk naar de richting van het profiel van mijn achterband. Ik heb gezocht naar een pijl voor de looprichting van de band en het tekentje dat toch echt op een pijl lijkt, wijst op dit moment de goede kant op. Maar dan zit het profiel op beide banden wel andersom. Is dit normaal op een motor, of klopt er bij mij toch iets niet?
De banden die ik er onder heb zitten zijn Bridgestone Battlax Bt-016.

Groeten,
Marloes
 
Laatst bewerkt:
Het viel mij net op dat de motor van mijn vrouw en ik(XJ en CX met BT45's er onder) op verschillende manieren zijn gemonteerd.
De banden onder mijn CX staan met de pijl de niet-rij-richting in en onder de XJ staan ze met de rijrichting mee !?!?

Gebeurt wel eens. Alleen een vooband op voorraad, wel de juiste maat. Dan wordt die andersom achter er op gelegd.

Gebeurt vaker met de kleinere, lichtere en oudere modellen (ivm de maat van de achterband).

Even sjekken of het een F of een R versie is :)
 
Ben niet overtuigd. Ik denk eerder dat hoe de krachten in de band werken wordt bepaald door de inwendige lagen en opbouw. Niet door het uitwendige profiel.

Hier een uitleg van Continental:
OllieNL in "Looprichting Continental Roadattack"

Gaat in dit geval dus om cupping bij een bijna versleten band.

@Marloes, de pijltjes zijn leidend. Zeer scherp omgemerkt voor iemand die zich "onervaren" noemt *O*

Er is aboluut meer dan enkel het profiel :Y En ik ben zeker geen bandenexpert.

Ik weet wel dat het profiel het enige is dat je uitwendig kunt zien (normaliter), en ik ga er vanuit dat karkas, opbouw, compound en profiel op elkaar afgestemd zijn.

Hoe is het imiddels met TS?
 
Dan zullen ze er bij een van de twee wel verkeerd om opzitten :+
Bij een motorzaak om laten leggen ? Dan zou ik er eens mee terug gaan.
De voorband moest al vervangen worden dus ik ga wel terug naar dezelfde zaak. Wellicht valt er iets te regelen qua kosten en anders pech!
en de achterband is al 2maal omgelegd(eerste keer er nieuw op en de tweede keer ter reparatie) en het is niemand(mij ook niet tot gisteren) opgevallen :N

Gebeurt wel eens. Alleen een vooband op voorraad, wel de juiste maat. Dan wordt die andersom achter er op gelegd.

Gebeurt vaker met de kleinere, lichtere en oudere modellen (ivm de maat van de achterband).

Even sjekken of het een F of een R versie is :)
R-versies..Zowel op de CX als op de XJ :Y
 
De zon van het pijltje op de band gaat niet altijd op... Als je een achterband op de voorvelg zet, moet ie juist verkeerd omzitten vanwege met karkas... Bij een achterband is het karkas zo gewoven dat het straktrekt bij optrekken. Monteer je die aan voorzijde, dan zou het karkas slapper worden door de remkrachten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan