klopt dit?

RRowdy

MF veteraan
14 jun 2004
5.516
0
Dordrecht
Ik moest onlangs een nieuwe kettingset aanschaffen en dacht dus weer hetzelfde te nemen (orgineel 16-42). Kennelijk was dit ooit al een keer veranderd en had ik dus een 45 tandwiel achter. Dit vond ik altijd super rijden.
Door een foutjuh heb ik nu dus een 42 tandwiel achter. Om dit te compenseren heb ik nu dus maar een 15 tandwiel voor genomen. Dit zou op hetzelfde neer moeten komen.
Volgens berekeningen staat een verhouding van 16-45 bijna gelijk (het scheelt 0,1) aan een verhouding 15-42. Ik merk dus nu dat het wel degelijk iets uitmaakt. n.l. als ik een wheelie wil maken terwijl ik sta, kost dit dus meer moeite als toen ik reed met een 16-45 verhouding. Op een of andere manier lijkt ie dus net iets langzamer op toeren te komen.
Mijn vraag is dus als volgt: klopt het omdat ik een kleiner achtertandwiel heb, dat de motor meer moeite moet doen om op toeren te komen ondanks dat ik dus een kleiner voortandwiel in de plaats heb genomen.

Tsja...misschien snap ik het niet helemaal, want normaal zou je motor met dat kleinere tandwiel achter juist sneller moeten trekken. Maar dan moet je er voor juist geen kleiner opgooien, want daarmee trek je de verhoudingen misschien wel een beetje recht, maar volgens mij werkt dat kleinere tandwiel voor dus juist averechts. En gezien jouw ervaring zou ik dus wel eens gelijk kunnen hebben. Die 0,1 verschil zou dus inderdaad tot een trager resultaat kunnen leiden.(moet zeggen dat ik deze ervaringen ook heb, maar dan wel op een trapperfietsje).

(kan ook zijn dat ik maar wat onzin hier uit loop te kramen, maar dat komt dan omdat ikzelf geen ketting heb.....heb een cardan :)

Laatst bewerkt:
kleiner achter en groter voor zal iets mindere trekkracht veroorzaken, waarschijnlijk wilde de vorige eigenaar iets meer trekkracht door een groter achtertandwiel te monteren, kost je topsnelheid maar ja hoe vaak rij je volgas langere tijd???

Ik heb wel een progie waar je tandwielverhoudingen mee kan "bekijken". Na ingave van je tandwielverhouding en versnellingsbak verhouding kun je heel makkelijk kijken wat de motor aan top heeft, en dus ook de acceleratie.
Heb helaas geen link waar ik het heb gevonden dus bij intresse mail me ff en ik stuur hem wel. Progie is 280kb.

chalfa@home.nl

het enige dat echt veranderd is dat in de nieuwe situatie de ketting langzamer gaat omdat de straal van de beide tandwielen is afgenomen.

Het vermogen van de motor is hetzelfde gebleven, evenals de omtrek van de achterband.

De verhoudingen van de tandwielen zijn niet veranderd, dus de verhoudingen tussen toerental en snelheid zijn hetzelfde gebleven

theoretisch zou je het dus niet kunnen merken.

Tsja...misschien snap ik het niet helemaal, want normaal zou je motor met dat kleinere tandwiel achter juist sneller moeten trekken. Maar dan moet je er voor juist geen kleiner opgooien, want daarmee trek je de verhoudingen misschien wel een beetje recht, maar volgens mij werkt dat kleinere tandwiel voor dus juist averechts. En gezien jouw ervaring zou ik dus wel eens gelijk kunnen hebben. Die 0,1 verschil zou dus inderdaad tot een trager resultaat kunnen leiden.(moet zeggen dat ik deze ervaringen ook heb, maar dan wel op een trapperfietsje).

(kan ook zijn dat ik maar wat onzin hier uit loop te kramen, maar dat komt dan omdat ikzelf geen ketting heb.....heb een cardan :)

Nou, het klopt idd niet, maar dat geeft niet, je probeert het tenminste.
Het is zowiezo zo(rare zin) dat een motor sneller trekt met een groter achtertandwiel en harder gaat met een kleiner achtertandwiel. Met de voortandwielen is dit net andersom. Dus daar waren we al uit. Nu de rst nog :?

Mijn vraag is dus als volgt: klopt het omdat ik een kleiner achtertandwiel heb, dat de motor meer moeite moet doen om op toeren te komen ondanks dat ik dus een kleiner voortandwiel in de plaats heb genomen.

Je totaalverhouding is primair (krukas-bak) * verhouding versnellingen * secundair (tandwielen). Beschouw (primair * secundair) als trapkracht en maak nu het vergelijk met fietsversnellingen. Hou groter vooraan, oeps, there we go again ;)

Het kan wel kloppen wat je zegt.

Volgens mij heb je nu inderdaad iets minder trekkracht dan voorheen.

Het verhaal van achter 3 tanden meer is hetzelfde als 1 tand minder voor, gaat alleen op als de verhouding van voor tot achter 1:3 is.

Bv. 16 voor en 48 achter of 15 voor en 45 achter.

Jouw verhouding was 16 : 45 , is dus minder dan 1 : 3 !!!

Als je nu achter 1 tandje groter gaat, 15 : 43 , heb je net ff iets meer trekkracht dan dat je voorheen met 16 : 45 had.

Maar volgens mij merk je dit bijna niet, ik denk dat je gewoon ff moet wennen aan je nieuwe gearing.

een groter achtertandwiel met en klein voortandwiel geeft meer trekkracht.
een groter voortandwiel met een klein achtertandwiel geeft meer snelheid.
let wel op dat je het in verhouding houd.
dit is de link voor het programma waar je het mee uit kan rekenen.

www.quaife.co.uk

ga dan naar tapblad PRODUCTS ga dan naar beneden naar de link GEARKIT en daar staat het programma " NEW Quaife Speed Calculator "

groeten
Fast Tommy

Bedankt iedereen, wat ik dacht klopt dus inderdaad hij is een fractie trager met optrekken. Die 0.01 is dus toch wel merkbaar. Hij komt n.l. een fractie later op toeren waardoor je met wheelies e.d. je net ff een beetje power mist t.o.v. de vorige kit. Vooral als je staand een wheelie maakt merk je dit goed. Het is dus gewoon een kwestie van wennen denk ik.

een groter achtertandwiel met en klein voortandwiel geeft meer trekkracht.
een groter voortandwiel met een klein achtertandwiel geeft meer snelheid.
let wel op dat je het in verhouding houd.
dit is de link voor het programma waar je het mee uit kan rekenen.

www.quaife.co.uk

ga dan naar tapblad PRODUCTS ga dan naar beneden naar de link GEARKIT en daar staat het programma " NEW Quaife Speed Calculator "

groeten
Fast Tommy

Gaaf icoontje :} :}

Het kan wel kloppen wat je zegt.

Volgens mij heb je nu inderdaad iets minder trekkracht dan voorheen.

Het verhaal van achter 3 tanden meer is hetzelfde als 1 tand minder voor, gaat alleen op als de verhouding van voor tot achter 1:3 is.

Bv. 16 voor en 48 achter of 15 voor en 45 achter.

Jouw verhouding was 16 : 45 , is dus minder dan 1 : 3 !!!

Als je nu achter 1 tandje groter gaat, 15 : 43 , heb je net ff iets meer trekkracht dan dat je voorheen met 16 : 45 had.

Maar volgens mij merk je dit bijna niet, ik denk dat je gewoon ff moet wennen aan je nieuwe gearing.

ik kan me er wel iets bij voorstellen. optrekken doe je niet op vermogen, maar op koppel, en het koppel op je uitgaande as heeft misschien toch last van de nieuwe overbrenging. bedenk maar als je zit te handje drukken, en je hand wordt achterover gedrukt, kun je veel minder kracht zetten, waarschijnlijk omdat je spieren opgerekt worden ofzo. misschien een krom voorbeeld, maar ik kan me voorstellen dat zoiets ook ook gebeurt met het koppel op je uitgaande as
correct me if im wrong

ps de kracht op je ketting wordt natuurlijk ook een stuk groter, dus die zal ook iets meer slijten. ( ketting gaat langzamer, moet dus meer kracht per tijdseenheid versjouwen = extra slijtage )

Bedankt iedereen, wat ik dacht klopt dus inderdaad hij is een fractie trager met optrekken. Die 0.01 is dus toch wel merkbaar. Hij komt n.l. een fractie later op toeren waardoor je met wheelies e.d. je net ff een beetje power mist t.o.v. de vorige kit. Vooral als je staand een wheelie maakt merk je dit goed. Het is dus gewoon een kwestie van wennen denk ik.

ook dit klopt wel een beetje met mijn verhaal van net.
De overbrenging zorgt er in de praktijk voor dat vermogen wordt omgezet in koppel, dus dat hele kleine beetje zou je echt niet moeten merken. maar het langzamer op toeren komen is dus echt wel een koppel verhaal.

Terug
Bovenaan Onderaan