Klopt het dat je een goeilamp als zekering kan gebruiken?

2712

MF veteraan
4 mrt 2008
4.298
1
Volgende stelling las ik op horizons unlimited.

Je kan schakelingen (bv 12v plugs) via een gloeilamp ergens op je dash laten lopen, zodat wanneer er een probleem is ipv de zekering die knapt de gloeilamp begint te branden.

Het zou een goedkope en makkelijke manier van werken zijn?

Enige gedachten?

mvg
 
Volgende stelling las ik op horizons unlimited.

Je kan schakelingen (bv 12v plugs) via een gloeilamp ergens op je dash laten lopen, zodat wanneer er een probleem is ipv de zekering die knapt de gloeilamp begint te branden.

Het zou een goedkope en makkelijke manier van werken zijn?

Enige gedachten?

mvg




klopt,


een gloeilampje 21watt met fitting, +/- daar 2 draadjes aan die ipv je zekering [meestal steek, maar kan ook glaszekering zijn]



die zet je over/aan die 2 contacten vast.

zou je ergens een kortsluiting hebben terwijl je draden beweegt dan gaat het lampje [feller] branden en heb je geen $$ steekzekeringen nodig.


dit truucje kan je gebruiken als je een zekering hebt die continu doorfikt.
[door kortsluiting]
 
Laatst bewerkt:
Let wel dat dit alleen helpt als je aan het storing zoeken bent, je moet het niet in een 'operationele' omgeving gebruiken :)

oh ik had begrepen dat dit ook als operationeel zou gebruikt kunnen worden.

Ik vertrek zaterdag namelijk op vakantie en wil nog snel wat solderen maar heb geen zekering bij de hand, of toch geen zelfdragend stukje, wel een zekering.

Kzou natuurlijk die zekering ook gewoon tussen de draden kunnen solderen, maar als hij knapt dan werkt de setting niet meer... en om men bout nu mee te nemen... '(

Ik dacht, ff lampje gebruiken, maar dat zal dan wel niet. -O-
 
oh ik had begrepen dat dit ook als operationeel zou gebruikt kunnen worden.

Ik vertrek zaterdag namelijk op vakantie en wil nog snel wat solderen maar heb geen zekering bij de hand, of toch geen zelfdragend stukje, wel een zekering.

Kzou natuurlijk die zekering ook gewoon tussen de draden kunnen solderen, maar als hij knapt dan werkt de setting niet meer... en om men bout nu mee te nemen... '(

Ik dacht, ff lampje gebruiken, maar dat zal dan wel niet. -O-


dat moet je idd niet gebruiken als lapmiddel/permanent, maar alleen om storing te zoeken.


als er een zekering springt is er iets aan de hand met een kortsluiting waarbij meer stroom gaat lopen als dat de zekering aankan.

Het lampje vreet al die extra stroom op maar wordt ook keiheet, en zal uiteindelijk kunnen doorslaan, dus dat is geen oplossing.



wat voor storing heb je eigenlijk?
 
dat moet je idd niet gebruiken als lapmiddel/permanent, maar alleen om storing te zoeken.


als er een zekering springt is er iets aan de hand met een kortsluiting waarbij meer stroom gaat lopen als dat de zekering aankan.

Het lampje vreet al die extra stroom op maar wordt ook keiheet, en zal uiteindelijk kunnen doorslaan, dus dat is geen oplossing.



wat voor storing heb je eigenlijk?

Ik heb geen storing, ik wil gewoon een schakeling toevoegen en zekeren.

Heb geen zin om de canbus van men motor op te blazen wanneer er wat water in men 12v plug sukkelt.
 
Volgende stelling las ik op horizons unlimited.

Je kan schakelingen (bv 12v plugs) via een gloeilamp ergens op je dash laten lopen, zodat wanneer er een probleem is ipv de zekering die knapt de gloeilamp begint te branden.

Het zou een goedkope en makkelijke manier van werken zijn?

Enige gedachten?

mvg


Tuuuuuuuuuuurlijk niet, het draadje van een gloeilamp is anders dan het draadje van een zekering. Hoe snel moet een zekering doorbranden voor de veiligheid en wanneer smelt het spiraaltje van een lamp door ?
 
Tuuuuuuuuuuurlijk niet, het draadje van een gloeilamp is anders dan het draadje van een zekering. Hoe snel moet een zekering doorbranden voor de veiligheid en wanneer smelt het spiraaltje van een lamp door ?

geen idee, mijn schatting is "best snel" wanneer er een kortsluitstroom doorgaat :+
 
Tuuuuuuuuuuurlijk niet, het draadje van een gloeilamp is anders dan het draadje van een zekering. Hoe snel moet een zekering doorbranden voor de veiligheid en wanneer smelt het spiraaltje van een lamp door ?


voor een kortsluiting te vinden zonder die $$steekzekeringen te gebruiken voldoet dat prima. :Y


en steekzekering brandt niet "snel" door, maar pas bij een bepaalde stroom die te hoog wordt als ie erdoorheen loopt..

10A wordt de stroom hoger [meer verbruikers/kortsluiting] en hij brandt door.
15A > je snapt me wel. O-) ;)
 
Laatst bewerkt:
oh ik had begrepen dat dit ook als operationeel zou gebruikt kunnen worden.

Ik vertrek zaterdag namelijk op vakantie en wil nog snel wat solderen maar heb geen zekering bij de hand, of toch geen zelfdragend stukje, wel een zekering.

Kzou natuurlijk die zekering ook gewoon tussen de draden kunnen solderen, maar als hij knapt dan werkt de setting niet meer... en om men bout nu mee te nemen... '(

Ik dacht, ff lampje gebruiken, maar dat zal dan wel niet. -O-

Doordat je een lamp in serie aansluit op de bedrading van betreffend component krijg je een spanningsdeling.
Stel dat het component even veel vermogen trekt als de 21W lamp, zou over beide 6 Volt staan. Een 21W lamp op 6V brand duidelijk zichtbaar zwak.
Heb jij een kortsluiting, dan wordt het component uitgesloten van de stroomkring en komt de volle 12V over de lamp te staan.

Gevolg is dus dat de lamp fel gaat branden.
Op dat moment kun je dus gaan uitpluizen waar de sluiting zit en als je het gevonden hebt zal de lamp weer zwak gaan branden of in geval van draadbreuk uit gaan.
 
2712 overstroomt:


Ik heb geen storing, ik wil gewoon een schakeling toevoegen en zekeren.

Heb geen zin om de canbus van men motor op te blazen wanneer er wat water in men 12v plug sukkelt.

Heb je enig idee wat een can-systeem is ?

Als je b.v. een circuit wil aanleggen voor b.v. een navigatie of luchtbeddenpomp, kan je dat gewoon gezekerd op je accu doen.
Can systeem heeft niks met 12v te maken.

Op mijn R1200RT heb ik voor de druppellader dat ook gemaakt; een continue 12v aansluiting.
Dit omdat de andere 12v aansluitingen door het can-systeem worden uitgezet na 5 minuten.
Een druppellader zou dan niet meer werken.
 
Ik heb geen storing, ik wil gewoon een schakeling toevoegen en zekeren.

Heb geen zin om de canbus van men motor op te blazen wanneer er wat water in men 12v plug sukkelt.

Als je die extra schakeling via de CANbus hebt lopen dan is een zekering niet nodig. Mocht er water in lopen en dat veroorzaakt kortsluiting dan detecteert de CANbus dat en sluit de schakeling af.

Anders is het natuurlijk als je de aansluiting rechtstreeks op de accu zet.
 
Heb je enig idee wat een can-systeem is ?

Als je b.v. een circuit wil aanleggen voor b.v. een navigatie of luchtbeddenpomp, kan je dat gewoon gezekerd op je accu doen.
Can systeem heeft niks met 12v te maken.

Op mijn R1200RT heb ik voor de druppellader dat ook gemaakt; een continue 12v aansluiting.
Dit omdat de andere 12v aansluitingen door het can-systeem worden uitgezet na 5 minuten.
Een druppellader zou dan niet meer werken.

Dat dacht ik ook al.

En zeker op een BMW met can vind ik het knap als je uberhaupt een zekering(houder) vind om een testlampje in te doen.
 
Ik heb geen storing, ik wil gewoon een schakeling toevoegen en zekeren.

Heb geen zin om de canbus van men motor op te blazen wanneer er wat water in men 12v plug sukkelt.

Ik weet het niet hoor, maar als jij stroom van je busdraden afhaalt doet ie helemaal niks meer. En navigatie doet het niet zo goed op datapakketjes (-5V en +5V), wel op 12V continue
 
Dat dacht ik ook al.

En zeker op een BMW met can vind ik het knap als je uberhaupt een zekering(houder) vind om een testlampje in te doen.

Ik ben ze tenminste nog niet in de originele bedrading tegen gekomen, wel in de 2 extra circuits die ik zelf heb aangelegd op de RT.

Maar je kan natuurlijk wel een circuit bouwen dat als je zekering ploft er aan lamp op je dashboard gaat branden.

't Lijkt me niet erg zinvol
 
Ik ben ze tenminste nog niet in de originele bedrading tegen gekomen, wel in de 2 extra circuits die ik zelf heb aangelegd op de RT.

Maar je kan natuurlijk wel een circuit bouwen dat als je zekering ploft er aan lamp op je dashboard gaat branden.

't Lijkt me niet erg zinvol

Circuits worden bij canbus fietsen door een computer geschakeld. :)
 
Als je die extra schakeling via de CANbus hebt lopen dan is een zekering niet nodig. Mocht er water in lopen en dat veroorzaakt kortsluiting dan detecteert de CANbus dat en sluit de schakeling af.

Anders is het natuurlijk als je de aansluiting rechtstreeks op de accu zet.


daar dacht ik ook gelijk aan met z'n zwevende zekering bij de Halfords vandaan.
probleem opgelost toch?



of meet die ECU dan weer dat je iets op de spanningsbron zet en geeft een storing oid?
ik denk het niet, maar ik ken die moderne motorfietsen niet goed. :]



ik lees net van niet, canbus is appart.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan