kilowattknijper
MF veteraan
Ik kon deze topic nergens meer vinden daarom heb ik deze opnieuw leven ingeblazen.
Het ging om een motor die slecht reed bij vorst.
Er wordt beweerd.
Sorry dat is een ander fenomeen (flashen, simpelweg gebeurt dan dit: de
druk gassen gaan weg, alcohol achter de damp verdampt vanwege de
energie afgifte door drukverlaging, maar slaat neer door de kou van het
glas)
en lijkt me voor je carburateur niet toepasselijk. omdat je in heel je
carb systeem niks onder overdruk zet dmv gassen
Ben heeft grotendeels gelijk.
bij lagere druk verdampt water sneller
denk maar na mensen die bergen beklimmen kunnen slecht eten koken omdat
het water al kookt ver beneden de 100 graden
je hoge drukpan doet eigenlijk het omgekeerde door de hoge druk gaat je
water bij een hogere temperatuur koken en is je eten eerder klaar.
Ik blijf erbij dat het weinig met vochthuishouding te maken heeft,
anders zou je motor op zeer vochtige dagen ook enorm bagger moeten
lopen.
Oplossing.
Als lucht uitzet geeft het geen energie af maar neemt die juist op.Daarom koelt gas (lucht) af als het uitzet.
Even een test doen betreft de alcohol die neerslaat. Kan iedereen thuis proberen.
Een pvc-electriciteitsbuis is beter want daar kan je een eind doorheen kijken.
Blaas zo hard als je kan in een doorzichtige fles (pvc-pijp met je vinger afstoppen): druk opbouwen dus. Je krijgt er een paar bolle wangen van als het goed is.
Laat dan de druk plots afnemen, en wat zie je dan,nevel. En als je nuchter bent weet je zeker dat het niet van de alcohol komt. De nevel zit ook niet tegen het glas maar overal.
Dit verschijnsel doet zich overal voor waar lucht geexpandeert wordt en waar ook een beetje vocht in opgelost is, nagenoeg overal in nederland ook al is het niet altijd goed zichtbaar.
Het drukverschil bij de carburateur komt doordat in de carburateur constant lucht wordt aangezogen, de buitenlucht is dus in dit geval de hogere druk.
De drukverschillen zijn ook laag maar het is er wel.Vergeet niet dat iedere minuut duizenden liters lucht door de carb. stroomt. Een klein effect wordt daardoor sterk vergroot.
De temp.verlaging komt doordat benzine verdampt, ook hierdoor condenseert water. Dit is de hoofdoorzaak van bevroren carb.
Om dit soort problemen te voorkomen worden de carb. in auto's verwarmd.
Het kookprobleem van de bergbeklimmer is een ander fenomeen. Maar dat hoef ik niet uit te leggen, iedereen weet dat. Ze moeten gewoon het water goed zout maken dan krijg je kookpuntsverhoging , een graadje of zo, kan net genoeg zijn.
Op grote hoogte kookt het water enkele graden beneden de normale 100 graden celcius zoals op zeeniveau.
Pfoeh, dat was een hele ruk.
Ga mijn motor weer poetsen.
Gr. Henk
Het ging om een motor die slecht reed bij vorst.
Er wordt beweerd.
Sorry dat is een ander fenomeen (flashen, simpelweg gebeurt dan dit: de
druk gassen gaan weg, alcohol achter de damp verdampt vanwege de
energie afgifte door drukverlaging, maar slaat neer door de kou van het
glas)
en lijkt me voor je carburateur niet toepasselijk. omdat je in heel je
carb systeem niks onder overdruk zet dmv gassen
Ben heeft grotendeels gelijk.
bij lagere druk verdampt water sneller
denk maar na mensen die bergen beklimmen kunnen slecht eten koken omdat
het water al kookt ver beneden de 100 graden
je hoge drukpan doet eigenlijk het omgekeerde door de hoge druk gaat je
water bij een hogere temperatuur koken en is je eten eerder klaar.
Ik blijf erbij dat het weinig met vochthuishouding te maken heeft,
anders zou je motor op zeer vochtige dagen ook enorm bagger moeten
lopen.
Oplossing.
Als lucht uitzet geeft het geen energie af maar neemt die juist op.Daarom koelt gas (lucht) af als het uitzet.
Even een test doen betreft de alcohol die neerslaat. Kan iedereen thuis proberen.
Een pvc-electriciteitsbuis is beter want daar kan je een eind doorheen kijken.
Blaas zo hard als je kan in een doorzichtige fles (pvc-pijp met je vinger afstoppen): druk opbouwen dus. Je krijgt er een paar bolle wangen van als het goed is.
Laat dan de druk plots afnemen, en wat zie je dan,nevel. En als je nuchter bent weet je zeker dat het niet van de alcohol komt. De nevel zit ook niet tegen het glas maar overal.
Dit verschijnsel doet zich overal voor waar lucht geexpandeert wordt en waar ook een beetje vocht in opgelost is, nagenoeg overal in nederland ook al is het niet altijd goed zichtbaar.
Het drukverschil bij de carburateur komt doordat in de carburateur constant lucht wordt aangezogen, de buitenlucht is dus in dit geval de hogere druk.
De drukverschillen zijn ook laag maar het is er wel.Vergeet niet dat iedere minuut duizenden liters lucht door de carb. stroomt. Een klein effect wordt daardoor sterk vergroot.
De temp.verlaging komt doordat benzine verdampt, ook hierdoor condenseert water. Dit is de hoofdoorzaak van bevroren carb.
Om dit soort problemen te voorkomen worden de carb. in auto's verwarmd.
Het kookprobleem van de bergbeklimmer is een ander fenomeen. Maar dat hoef ik niet uit te leggen, iedereen weet dat. Ze moeten gewoon het water goed zout maken dan krijg je kookpuntsverhoging , een graadje of zo, kan net genoeg zijn.
Op grote hoogte kookt het water enkele graden beneden de normale 100 graden celcius zoals op zeeniveau.
Pfoeh, dat was een hele ruk.
Ga mijn motor weer poetsen.
Gr. Henk