Klusbrommert: Yamaha xvz 1300 tf 2005

Vorige week, zoals in de video te zien was, de 4-cilinder weer aan de praat gekregen. Liep niet echt soepel. Carbs nagekeken, schuiven en naalden gereinigd maar hetzelfde resultaat. Lijkt op 2 poten te lopen. Met choke helemaal 'uit' het beste resultaat. Maar choke 'in' stalt de motor direct.
Blijkt dat de brandstofpomp een beetje staat te hikken en te tikken maar niet echt loopt/zoemt. Het Cobra alarmsysteem onderbreekt ook nog ff de bedrading dus de hele bende losgehaald en dit gaan we opnieuw, zonder alarm dit keer, monteren.

Gisteren de pomp niet meer aan de praat gekregen. Diode blijkt hemelen, schijnt een (Yamaha/) Venture probleempje te zijn. Nieuwe besteld, woensdag in huis.

2022-07-03 21.04.21.jpg
 
Vanavond de brandstofpomp vervangen en getest: de flow is weer perfect!

Het starten niet. Soms loopt de Venture op 2 of 3 poten: zodra de gashendel wordt aangeraakt houdt het op. Start alleen met choke uitgetrokken (= aan). Brandstofleiding naar de carbs gecontroleerd: ruim voldoende flow. Pomp stopt netjes na opbouwen druk. Maar twee van de uitlaatbochten worden warm, de andere twee niet. Alle 4 de bougies gecontroleerd: niet of nauwelijks nat en een mooie vonk.

Tank van de motor af en carburateurs vrijgemaakt van de bovenkant: slecht te zien of er daadwerkelijk brandstof in komt en hoeveel. Schuiven en kleppen werken, naalden zijn schoon. In ieder van de 4 carbs een scheutje benzine gedaan en een los tankje op de brandstofleiding: lopen als een trein gedurende 10 seconden. Daarna weer einde oefening: er wordt weinig brandstof uit het tankje gehaald.

We hebben dus een 'brandstofaanvoerprobleem'. Van het weekend de carbs maar eens loshalen. We denken dat e.e.a. nogal vervuild is. Nader bericht volgt :) .
 
Dat is wel te verwachten na zolang stil gestaan te hebben. Het beste zou zijn de carbs ultrasoon te reinigen, en dan weer op te bouwen. Let dan ook op eventuele membraams, boven de gasschuiven, of die geen scheurtjes vertonen.
Als alles weer net en goed is, weer opbouwen en afstellen. Gezien jullie kunde met deze motor weer zo mooi te krijgen, gaat ook dat jullie wel lukken hoor!
 
Hoe zijn de aanzuigrubbers er aan toe, scheurtje en verhard gezien de leeftijd. Kan eindeloze zoekttocht zijn. Ps is wel heel mooi geworden.
 
Zo, de hele boel uit- en in elkaar geschroefd en 4 x een revisiesetje van Roukama aangeschaft en gemonteerd. Al het roestige ijzerwerk (choke/beugeltjes) weer recht gemaakt en voorzien van poedercoating. Leuk om hier ook eens mee te experimenteren.

Morgen gaan de carburateurs er weer op. Vanavond ook de koelvloeistof nog ververst want het spul wat er in zat had een wel heel onbestemde kleur (en geur...). Fingers crossed voor morgen!

IMG_7985.JPG
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er weer netjes uit zo! Ik zou als ik jou was, de carbs ook synchroniseren, ze zijn uit elkaar geweest. Dan wil de afstelling vaak, eigenlijk altijd, van slag zijn.
 
Na twee weken buffelen eindelijk witte rook, figuurlijk gesproken dan en met hulp van Danny's Motorservice in Ter Aar (Nieuwkoop). Het geheel van het falen van het starten van de motor is aan ons zelf te wijten.

Bloopert: Gele olie/ethanol i.p.v. echte benzine. Ik had nog een beetje Aspen 4 staan van de grasmaaier. Kon wel eens een jaar of 8 oud zijn. Da's dus die gele ellende in het linkerpotje. Alles verstopt inclusief de stationairsproeiers. Alles schoongemaakt, doorgeblazen en in het ultrasoonbad. Aantal filtertjes, pakkingen en ander sproeiers nieuw besteld. Rechts op de foto verse '98.

IMG_8038.JPG


Daarna pomp en filter weer los, met verse benzine laten spoelen en weer dicht de boel. Daarna 5 liter 98 met 1 flesje Forté 1 en 1 flesje Forté 2 in de tank en alles weer monteren. Had nog nooit een losse carburateur in mijn handen gehad en nu 4 tegelijk. 3 sproeiers in 1 carburateur?? Afijn, dit was het resultaat:


Komend weekend volgt er een video waarbij er met de Yamaha op de weg gereden wordt. Mooi projectje van een jaar geweest!

 
Terug
Bovenaan Onderaan