klx250 vraagjes

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Hallo,

Ik zou graag een klx 250 willen kopen (van kawasaki)
Hij heeft 0,17 kw/kg en 18 kw in totaal.
Nu dacht ik dus dat het een lichte fiets is, maar het is een zware motorfiets door de kw/kg regel (max 0,16/kg)
Dat wordt dus begrenzen en een testbank mocht ik hem kopen.
Hoe kan ik dit het goedkoopste en 'legaal' doen? heb niet zo veel geld helaas.
Een prop/plaatje in de uitlaat, of een langere gasschuif zat ik aan te denken.
Ik zag op internet die 25kw setjes maar die kosten 150 euro.. dat vind ik een beetje onzin voor een paar ringetjes.
Maakt het dus uit op wat voor manier je hem begrensd, moet dat perse door de dealer of met zo'n speciale kit? Of kan ik ook gewoon naar een zaak gaan, een prop in de uitlaat zetten en een testrun laten maken die de verzekering goed keurt?


mvg, Stuart
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik zou graag een klx 250 willen kopen (van kawasaki)
Hij heeft 0,17 kw/kg en 18 kw in totaal.
Nu dacht ik dus dat het een lichte fiets is, maar het is een zware motorfiets door de kw/kg regel (max 0,16/kg)
Dat wordt dus begrenzen en een testbank mocht ik hem kopen.
Hoe kan ik dit het goedkoopste en 'legaal' doen? heb niet zo veel geld helaas.
Een prop/plaatje in de uitlaat, of een langere gasschuif zat ik aan te denken.
Ik zag op internet die 25kw setjes maar die kosten 150 euro.. dat vind ik een beetje onzin voor een paar ringetjes.
Maakt het dus uit op wat voor manier je hem begrensd, moet dat perse door de dealer of met zo'n speciale kit? Of kan ik ook gewoon naar een zaak gaan, een prop in de uitlaat zetten en een testrun laten maken die de verzekering goed keurt?

mvg, Stuart

Op een testbank zetten en met uitdraai verzekeren is NOOIT legaal! Het wordt soms gedoogt omdat agenten weten dat je motor net boven de 0,16 kw/kg zit. Maar als het puntje bij het paaltje komt (zoals bij de wegmisbruikers teams etc.) dan ben je onverzekerd en rij je zonder rijbewijs.
Mochten er wel officieele kitjes voor zijn, dan die je er toch verstandig aan om die te kopen en het papier werk door een dealer te laten afhandelen. Mocht je een keer een fietser raken, dan ben je ook gewoon verzekerd en kan de verzekeringsmaatschappij niets op jou verhalen (mits je je wel aan de regels hielt uiteraard).
 
Geen enkele agent zal weten of een KLX250 0,16kw/kg is of 0,17kw/kg.
Motoragenten wisten vroeger niet eens of mijn Suzuki TS50X een brommer of motor was.

Je kan de KLX op een onofficiele manier knijpen (bijv. gasbegrenzing) en dan verzekeren bij de KNMV incl. uitdraai op testbank. Daar zwart op wit laten zetten dat ze weten van deze begrenzing en dan ben je gewoon verzekerd. Enige wat je kan krijgen is een boete omdat je op een zware motor rijd, maar geloof mij ; 250cc 1-pitters zien ze gewoon als lichte motor.
Het belangrijkste is dat je verzekering gewoon goed voor elkaar is en dat kan dus bij de KNMV.
 
Op een testbank zetten en met uitdraai verzekeren is NOOIT legaal! Het wordt soms gedoogt omdat agenten weten dat je motor net boven de 0,16 kw/kg zit. Maar als het puntje bij het paaltje komt (zoals bij de wegmisbruikers teams etc.) dan ben je onverzekerd en rij je zonder rijbewijs.
Mochten er wel officieele kitjes voor zijn, dan die je er toch verstandig aan om die te kopen en het papier werk door een dealer te laten afhandelen. Mocht je een keer een fietser raken, dan ben je ook gewoon verzekerd en kan de verzekeringsmaatschappij niets op jou verhalen (mits je je wel aan de regels hielt uiteraard).

Weet u misschien hoeveel het gaat kosten om het papierwerk te laten doen door de dealer?
Dan gaan ze hem denk ik herkeuren etc..
Als ik dan een prop in de uitlaat zet, zouden ze dat accepteren?

De verzekering zal ik goed inlichten en het zwart op wit laten zetten dat ze accoord gaa
 
als je hem op een testbank gaat zetten zul je de motor zelf moeten begrenzen. Dealer maakt alleen een dyno-run en print de grafiek uit. Dat zal je hooguit een paar tientjes kosten.

Qua begrenzen, een prop in de uitlaat is meer voor tweetakten. In jouw geval kun beter ervoor zorgen dat gasschuif niet maximaal opengaat. Maar tot hoever dat moet gaan zul je zelf moeten uitvogelen.

Als ik jou was, dan ging ik opzoek naar een tweedehands kitje en spreek daarna een mooie prijs af met een dealer over het inbouwen en afhandelen. Een beetje marktplaats en ebay in de gaten houden en je scoort voor 30 tot 50 euro een kitje, dan laat je het voor z'n 75 euro door een dealer fixxen en je hebt er nooit geen gezeik meer mee!

:W
 
heel erg bedankt voor de informatie!
Ik zal op zoek gaan naar een kitje dan (of gasschuif begrenzen)
Weet u misschien ook hoe het met de 2e typegoedkeuring zit? dit is me ook niet helemaal duidelijk :/

argh, t scheelt maar 0,01 kw per kg '(..
 
Laatst bewerkt:
Motoren die je op de legale manier wilt begrenzen moeten daar aan voldoen. Dat houdt in dat de motor eerst in Nederland toegelaten moet zijn. Dus een motor die je uit (bijv.) Duitsland importeert, kan hier niet meer teruggevoert worden tot 'lichte motor'.

Je zou ook je motor kunnen exporteren naar Duitsland, daar afvoeren en dan opnieuw importeren naar NL. Dan wordt er ook het vermogen gemeten en nieuwe papieren gemaakt. Hoe je de motor begrenst kijkt dan niemand naar. Dat zou ook een mogelijkheid zijn, en aangezien je motor al wat jaartjes oud is, kost dat ook niet zoveel meer.
 
was is 'niet zoveel'? :P de motor is uit 1994
Ik heb geen idee wat dat allemaal kost en waar de motor dan naartoe moet worden gebracht.
 
oke, de enige manier om het 100% legaal te doen is dan in en uitvoeren. Ik zal dat dan maar doen.

Weet iemand eigenlijk of plusminus 110km/h een normale max snelheid is voor zo'n klx250 met groot achtertandwiel (heeft wel 300cc cilinder)
Aangezien een brommer met 110cc al snel dezelfde snelheid haald met een redelijke uitlaat. Zal wel een verschil tussen zitten door 2(brommer) en 4 tact maar toch..
 
Laatst bewerkt:
110 rijden op een crosser is niet relax. En veel harder zal het ook niet gaan, daar zijn ze simpel weg niet voor gemaakt. Wat betreft brommertjes, rij maar eens met een dergelijke opgevoerde brommer een paar uur achtereen op die snelheid. Kun je gelijk weer een beurtje eraan spenderen.

Waarom blijf je eigenlijk met die KLX klooien, als je voor een nieuwere crosser gaat met kenteken heb je dat gezeik niet. Die staan allemaal als lichte motor geregistreerd (ook al zijn ze dat niet)
 
heb ik helaas geen geld voor, alleen cr zie ik wel eens voor rond de 1000-1200 maar 2 tact wil ik liever niet.
Die klx was best wel leuk :), en niet zo duur.
 
110 rijden op een crosser is niet relax. En veel harder zal het ook niet gaan, daar zijn ze simpel weg niet voor gemaakt. Wat betreft brommertjes, rij maar eens met een dergelijke opgevoerde brommer een paar uur achtereen op die snelheid. Kun je gelijk weer een beurtje eraan spenderen.

Waarom blijf je eigenlijk met die KLX klooien, als je voor een nieuwere crosser gaat met kenteken heb je dat gezeik niet. Die staan allemaal als lichte motor geregistreerd (ook al zijn ze dat niet)

300cc met groot achtertandwiel en dan 110km/u? Dan trekt ie aardig hard op denk ik. Kleiner achtertandwiel en je moet 130km/u wel kunnen halen.

Ennuh een nieuwe crosser die als lichte motor geregistreerd staat -> Nee, dat is lekker legaal :o


Invoeren/uitvoeren is een heel gedoe, doe het nu zoals ik het zei. Begrenzen tot 25kw en dan een uitdraai en bij KNMV verzekeren. Na 2 jaar de begrenzing eruit en 'm weer verkopen. Is legaal zat, alsof de politie alle vermogens van motoren weet. 250cc zien ze als een lichte motor.
 
jah, optrekken doet ie wel :p.
Vond het wel heftig, maar dat is alles vergeleken met mijn 50cc schakelbrommertje uit 1980 hahaha.

Ik woon in Rotterdam dus dan is de kans dat ze je aanhouden wel ff wat groter dan in rustigere gebieden. Vandaar dat ik ook knipperlichten, spiegels, toerenteller moet gaan aansluiten als ik hem koop (die zijn verplicht?). Als zo'n motor dat alemaal heeft is de kans op controle ook weer kleiner :P

Maar vind het leuk om iets te hebben om aan te werken en te leren dus dat is niet zo erg, vandaar dat ik hem nu op me 17e koop. Kan ik er tot me 18e aan werken (misschien sm maken) en daarna rijbewijs halen :] .
 
Laatst bewerkt:
Hoezo is de kans in Rotterdam groter? Als jij normaal rijd, hebben zij geen reden om je aan te houden. Spiegels en knipperlichten zijn verplicht. Ik zou niet eens zonder spiegels willen rijden.
Toerenteller niet aangesloten? Hoe zit dat bij het blok dan?
 
Op zich rijd hier best veel politie, kom ze met regelmaat tegen.
Ik heb nog even gevraagd of er een opening is voor de toerenteller in het blok, wist hij niet zeker.
Maar las ergens dat je hem ook op een andere manier aan kan sluiten.
Ga ik nog even naar kijken.
 
Heeft de KLX standaard een toerenteller in de cockpit? Dan is er een opening.. zo niet, lekker zo laten. Ik heb ook geen toerenteller.
Edit : KLX250 zou er eentje moeten hebben.
En anders zou je misschien nog volgens mij via je bougiekabel misschien de pulsen op kunnen vangen en digitaal tonen op je cockpit.

En dat er veel politie rijd, wil niet zeggen dat ze altijd tijd hebben om motorrijders staande te houden. Je rijd dan motor he, een brommer is heel wat anders, die houden ze wel veel aan omdat daar vaak wat mis mee is.
 
Laatst bewerkt:
Noujah, als ik er toch een dashboardje op ga zetten of ga bouwen is het wel handig om die toerenteller meteen erbij te doen als die verplicht is.
Zo'n stilhangend wijzertje vind ik ook niks :P Zit wel standaard op het dashboard van een klx.

Een opening in het blok kan ik niet vinden, wel onbekende openingen waar een schroef in zit in de cilinder en de cilinderkop waar die kleppen als het goed is zitten (4-tact is nieuw voor me)
Weet je waar die moet zitten? volgens mij altijd in het blok?
Er zit ook een vreemde schroef in de buurt van het vliegwiel, maar of dat voor de toerenteller is...... denk het niet eigenlijk :p

Noodoplossing zou zijn om het via de cdi of bobine te doen, als dat wijzertje realistisch beweegt ben ik al blij.. gaat om het idee en dat de politie er geen probleem in ziet.
Hoe moet je zoiets doen? de kabel vertakken met zo'n wit kastje?

De klx is er in 2 versies geloof ik, de een is meer gericht op het enduro/offroaden en de andere heeft electrische start etc. en is meer voor de weg. Ik heb als het goed is de r (off road) versie en kan zijn dat op deze niks aangesloten is orgineel.

Maar ik ben nog steeds hard info aan het winnen over deze mooie kawa's dus zou kunnen dat het anders is hoor.
Als iemand er wat over te vertellen heeft : graag! :}
 
Laatst bewerkt:
Toerenteller is niet verplicht, alleen een snelheidsmeter. Op mijn motor zit helemaal geen toerenteller.

Meestal zit de opening voor de toerenteller een beetje vooraan het blok. Je zou wat foto's moeten maken, dan is het wellicht aan te wijzen. OF kijk eensop www.bikepics.com naar de KLX250 en vergelijk de kabels die uit het blok komen met die van jou, meestal zie je dan wel waar jij een kabel mist welke de motor op de foto wel heeft.

Je hebt idd een KLX en KLR. Net zoals je een XL en XR hebt.. en een XT en een TT enz enz.
 
Oh oke, dacht dat dat verplicht was.
Een legaal offroadje moet dus dit hebben:

-snelheidsmeter
-knipperlichten
-spiegels

fietsentellertje zit erop, het lastigste worden dan de knippers..
 
Knipperlichten was wat mee geloof ik... wettelijk moet het vanaf een bepaald bouwjaar, maar als de motor is geleverd met knipperlichten, moesten ze er dacht ik op zitten...
Maar dan nog, knipperlichten zijn altijd makkelijk vind ik... je hand uitsteken is zóóó 1960.

De knippers zitten standaard op een KLX, maar als de draadboom half is weggeknipt, dan wordt het lastig ja.. of zit het ergens weggemoffeld achter het frame?
 
Als ik tjd heb ga ik even beter kijken.
Had de kappen er afgehaald maar de kabels zitten ingewikkeld, het is een beetje lastig te zien.
Waar komt de bedrading vandaan voor die knippers?

Er komt dus een draadje uit de kabelboom, die gaat naar een schakelaar en die schakelaar zit verbonden aan de 4 knipperlichtjes???
Zo zie ik het voor me :p
 
Heb er 1 gevonden van een klx650, die is wel heel handig.
Maar als ik hem gedownload heb moet ik hem met word openen en verschijnen er allemaal rare tekens..
Dus heb er niet zo heel veel aan maar wel bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan