KLX650C Kleppen stellen

alfaduc

MF veteraan
10 feb 2003
1.368
0
Vogelwaarde
Hoy wie kan mij vertellen hoe ik mijn kleppen moet stellen van mijn KLX 650C van 1993-1995. Het betreft een electrisch gestarte uitvoering. Hoor hier op het forum wel eens kreten over de automatische decompressor. Moet ik tevens rekening houden met merktekens op de dynamo? Wie kan me een duidelijk een begrijpelijke uitleg geven. Tekeningetje of schetsje zou prachtig zijn. B.v.h.d. M.v.g Paul
 
Als je het nog nooit gedaan hebt, lijkt het me beter als er iemand bij is die met je mee kijkt of dingen voor doet.
Iets met automatische decompressor of merktekens hoef je niet te zetten bij het stellen van de kleppen.

Voor jouw type, gemaakt van 1992-1996 moeten de inlaat kleppen bij een koude motor tussen 0,10-0,20 MM zitten.
De uitlaat kleppen op 0,15-0,25 MM . Althans, volgens het Duitse Louis :P
 
het kontroleren is niet zo moeilijk het stellen is wat anders.

je moet nl eerst met voelermaatjes opmeten wat de klepspelling is
als die niet klopt moet je de nokkenassen er uit halen.
om die er uit te kunnen halen moet de nokkenas ketting los.
dan kun je de klepstelplaatjes er uit halen en kijken (opmeten) hoe dik die zijn.
dan nieuwe klepstelplaatjes bestellen en de boel weer monteren.
bij het monteren moeten de nokkenassen en nokkenas ketting wel weer op tijd gezet worden.
het is dus wel belangrijk op naar de merktekens op je vliegwiel en je nokkenassen te kijken.
ook is het aan te raden om meteen even te kijken of je nokkenas kettingen nog goed zijn want als je de boel toch los hebt kun je die maar beter ook vervangen.

gr nico.
 
het kontroleren is niet zo moeilijk het stellen is wat anders.

je moet nl eerst met voelermaatjes opmeten wat de klepspelling is
als die niet klopt moet je de nokkenassen er uit halen.
om die er uit te kunnen halen moet de nokkenas ketting los.
dan kun je de klepstelplaatjes er uit halen en kijken (opmeten) hoe dik die zijn.
dan nieuwe klepstelplaatjes bestellen en de boel weer monteren.
bij het monteren moeten de nokkenassen en nokkenas ketting wel weer op tijd gezet worden.
het is dus wel belangrijk op naar de merktekens op je vliegwiel en je nokkenassen te kijken.
ook is het aan te raden om meteen even te kijken of je nokkenas kettingen nog goed zijn want als je de boel toch los hebt kun je die maar beter ook vervangen.

gr nico.

Blaaaaat :z
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft de klx ook gewoon stelplaatjes hoor, dan klopt het aardig wat ie zegt :)
 
Hoy, ik ben al 30 jaar actief sleutelaar en vanaf 1980 monteur. Ook ben ik al vanaf 1979 motorrijder. Dus wat sleutelen aan de motor betreft heb ik wel de nodige ervaring. Maar voor ik het kleppendexel er af haal wil ik niet voor verassingen komen staan. Ik heb al meerder malen in een forum gelezen over de decompressor. Dus mijn vraag is eigenlijk. Is deze decompressor ook aanwezig in een KLX650 blok met electrische start. En wat zijn de gegevens om deze af te stellen. Bij warme motor tikken de kleppen iets. De kleppen stellen is geen probeem voor me. M.v.g Paul
 
aan de decompresor is niets af te stellen maar als de motor wat meer kilometers heeft gemaakt kan hij wel een beetje gammel worden.
ik heb hem er af gehaald en een zwaardere accu gemonteerd omdat hij dan meer compresie heeft met starten en dus moeilijker rond gaat.
ik heb nog wel ergens een werkplaatsboek over het 'top end' in pdf formaat dus als je dat wilt hebben moet je het maar even zeggen.

gr nico.
 
Terug
Bovenaan Onderaan