Km kabel

11 jul 2020
23
5
Mierlo
Hallo mensen,

ik heb een vraagje ... ik heb een Suzuki GSX-R 750 W uit 1995, motor heeft al lange tijd niet gelopen.
Heb hem een grote beurt gegeven en een paar nieuwe bandjes maar nu is mijn vraag:
Als ik aan het voorwiel draai moet dan de km-teller (wijzer) uitslaan?? Er komen wel meters bij als ik draai.

ik hoor het graag
Mvg Jan
 
Ik kan er niet mee rondlopen omdat er nog geen achterbrug in zit daarom de vraag als ik het wiel draai moet de meter dan uitslaan !!
Je zal toch wel best goed moeten doordraaien, gewoon met de hand het wiel te doen draaien gaat de snelheidsmeter niet doen uitslaan, begint meestal pas bij pakweg 10 a 15 km/u. Best "stevig" hoor, als je met de hand je voorwiel die snelheid kan meegeven.

Maar als de odo en trip meter al werken, zal de snelheidsmeter het toch ook nog wel doen?
Btw: hoe heb je gemerkt dat de odo en/of trip meter wel werkt?
Door gewoon met de hand het wiel te draaien ga je de "rolletjes" in de teller niet zien bewegen hoor. Je gaat je een redelijk tijdje zoet moeten bezig houden alvorens er 100m bij op komt op deze manier.

Ken je motor verder niet, maar is die odo en tripmeter nog een analoge? Zo eentje met rolletjes? Geen digitale dus?

Bij de GSX F werd de snelheid vanaf 1998 niet meer op het voorwiel gemeten trouwens, maar op de uitgaande as, en elektronisch, niet meer met zo een middeleeuwse draaiende kabel.

Nou ja, jou GSX R is wel van 3 jaar eerder, dus geen idee bij die van jou.

Edit: ik vroeg me dat af van dat verschil in meting op het voorwiel en meting op uitgaande as, omdat, zoals ik al zei, bij de F is het vanaf 1998 elektronisch gemeten op de uitgaande as, en aangezien de ontwikkelen zich eerder voordoen op de R, en daarna pas overgenomen werden op de F, vond ik 1995 een jaar waar mogelijk de GSX R al elektronische meting had, op de uitgaande as dus. Net beetje gegoogeld, bij de R zou dat in 1996 gekomen zijn.

't is eigenlijk heel simpel, "oude" analoge teller, meting op het voorwiel met draaiende kabel, digitale* teller, elektronische meting op uitgaande as. (Bij die laatste hebben maar weinig mensen door dat andere vertanding en/of andere bandenmaat een (sterke) invloed heeft op je snelheids én odo weergave).

* het is niet omdat de snelheidsmeter zelf, en de toerenteller, een wijzer op een "klok" is, dat het analoog is. Veel auto's en motoren hebben nog wijzers, maar wordt elektronisch gestuurd, niet meer met die rotvervelende kl*te draaiende kabels.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er komen wel meters bij als ik draa

Dan zou de wijzer uit moeten slaan. Je kan de kabel van de adapter loshalen en effe in de accutol zetten, dan looptie ongeveer 100

Ik kan er niet mee rondlopen omdat er nog geen achterbrug in zit daarom de vraag als ik het wiel draai moet de meter dan uitslaan !!
Heb je één uitlaat???
Met twee uitlaten kan je 'm als een kruiwagen door de straat rondrennen...
 
Dan zou de wijzer uit moeten slaan.
Als hij erin slaagt dat wiel 5km/u te doen draaien, heeft hij 1,2 minuten nodig om er 100 meter bij te krijgen.
heb ik dat goed uitgeteld?
Bij 5km/u slaat de snelheidsmeter niet uit.
Pas bij 10 a 15 km/u. Probeer dat maar eens te doen met de hand ;)

Edit: de kabel loskoppelen en op een accu boor/schroefmachientje zetten kan uitslag geven :Y
Maar zoals @Broos zegt, voorzichtig aan daarmee, die kabels hebben niet de gewoonte aan heel veel toeren te draaien, snel kapot als je niet voorzichtig aan doet.
 
omtrek van een wiel is 2 meter, om een uitslag van 10 km/h te krijgen is dus 5000 omw per uur nodig. 5000 / 3600 is 1,36 omw / sec...
 
Terug
Bovenaan Onderaan