km stand terugdraaien ?

basje6

MF'er
8 jul 2008
55
0
ik heb een maandje geleden een nieuw blok op mijn rsv laten leggen met ongeveer 20000 km minder gelopen! nu wou ik eigenlijk de juiste km op mijn teller zetten! is dit mogelijk? het is toch ook gewoon legaal?
 
Of het legaal is: geen idee. Ik heb het in ieder geval een keertje geprobeerd bij een teller van een Honda CB250 (van 1978) die ik op zolder had liggen. Ik kon gewoon een toerentellerkabel erop zetten en deze met een boormachine terugdraaien. Duurt alleen wel lang (ik geloof iets van 15 seconden om hem 1 km terug te draaien). Met een standaard en een boormachine met lock-knopje zou je em in principe een paar uurtjes kunnen laten draaien, maar veel schiet het niet op :N

Het zal bij nieuwere machines toch wel beveiligd zijn ?
 
Laatst bewerkt:
ik heb een maandje geleden een nieuw blok op mijn rsv laten leggen met ongeveer 20000 km minder gelopen! nu wou ik eigenlijk de juiste km op mijn teller zetten! is dit mogelijk? het is toch ook gewoon legaal?


Het is niet legaal.
Want nu verzuim je te melden (of degene die na jou komt) dat de motor zelf ruim 20k meer gelopen heeft.

Maar ik snap het wel. Als op de teller 20k minder staat gaat de waarde omhoog.
Jammer genoeg rijden er al genoeg van deze bikes op straat die veel meer km's hebben gelopen dan dat op de teller staat.

De verkoop van een motorvoertuig met teruggedraaide kilometerteller is strafbaar, indien dit niet expliciet wordt vermeld door de verkoper. Als de verkoper de vervalste tellerstand presenteert als de echte stand, kan het Openbaar Ministerie strafrechtelijke vervolging instellen. Dit valt onder het artikel 329 Wetboek van Strafrecht (‘bedrog bij verkoop’).
De straf kan oplopen tot enkele jaren gevangenisstraf. Dit hangt af van de mate waarin bedrog is gepleegt.
 
Laatst bewerkt:
veel geblaat en weinig wol !!
hier heeft justitie totaal geen interesse in en zeker geen tijd voor, want het gebeurd ontzettend veel !! ik heb al eens een auto ingeruild die na inruil was terugedraaid ( met autopas ) en ook al melde de nieuwe eigenaar het ,door aangifte bij de politie kreeg hij als antwoord dat ze daar geen interesse inhadden om daar tijd in te steken !!! En ook nog de opmerking erbij van meneer het is ook in Uw voordeel dat hij minder aangeeft !! nou daar sta je dan ........... :$
 
wat zijn er buiten het blok nog meer slijtdelen? alleen de wiellagers! verder zie ik geen delen die door mijn kilometerstand beinvloedbaar zijn! mijn spiegeltje of mijn claxon lijd er die 20000km meer niet onder hoor!
 
Een kilometer stand is gewoon een indicatie. Een "gegeven". Net als dat iemand zegt zoveel "rij-uren op de motor" gemaakt te hebben. Het zegt niks per definitie het is gewoon daarom ook een indicatie. En dat is gewoon belangrijk (vind ik) om te weten zodat je naar eigen inzicht je eigen inschattingen kan maken, mede gebaseerd op kilometerstand.

Ik zou dus zeggen laat dat lekker origineel. En reken het verschil er gewoon bij. En bij verkoop vermeld gewoon dat je bij kilometer stand xxxxx een nieuw blok hebt geplaatst die xxxxx km gelopen heeft. Dat zou ik gewoon een veel heldere zaak vinden dan kilometerstanden terugdraaien. Want als je al kilometerstanden kan terugdraaien hoe moet zo iemand dan geloven dat je misschien niet zomaar een km stand hebt neergezet door te sjoemelen met de tellerstand.

Zo zou ik namelijk denken. ;)
 
wat zijn er buiten het blok nog meer slijtdelen? alleen de wiellagers! verder zie ik geen delen die door mijn kilometerstand beinvloedbaar zijn! mijn spiegeltje of mijn claxon lijd er die 20000km meer niet onder hoor!

Vering, transmissiedempers, achterbruglagering, balhoofdlagers, remklauwen, hoofdremcylinder, uitlaten....
Moet ik nog even door gaan?

Je tellerstand terugdraaien alleen omdat er een ander blok onderzit is gewoon dom, en niet voor niks strafbaar.
 
Hulpl nodig?

Advo onderaan:

Kilometer Correctie
Kilometer correctie alle merken Heel Nederland --> 0614920070 <--
www.autocorrection.nl

Ik zou het zelf niet doen. Ik laat de stand voor wat ie is, maar zorg voor een duidelijk, eerlijk en gedocumenteerd verleden van een motorfiets. Of het nou een nieuw H4 lampje, remblokken, schokdemper, tandwiel of heel motorblok is.

Daar heb je als verkoper meer aan, en als klant (koper) ook.
 
Ik heb altijd gedacht:
kmstand is geen vereiste aan een motor/auto, daardoor is een juiste kmstand ook geen vereiste en dus niet strafbaar.

Het is wel strafbaar om een product te verkopen wat niet voldoet aan de omschrijving.
Een auto verkopen als nieuw terwijl hij dit niet is, dat is strafbaar.
Maar een teruggedraaide motor verkopen als 20.000km welke ook rijdt als '20.000'km lijkt MIJ niet strafbaar (er is namelijk voldaan aan de beschrijving en het terugdraaien is niet strafbaar).

Het verkopen van een motor met een 'bekend' gebrek, maar dit niet vermeld is, dat is wel strafbaar.

edit: strafbaar is misschien niet de juiste terminologie, maar ik bedoel dat dit een reden kan zijn waardoor een rechter de koop kan ontbinden. (ofzo)

Of te wel IMHO: terugdraaien niet strafbaar, maar het gebruiken van een verkeerde kmstand om de koper te misleiden wel.
na een gezellige verjaardag klinkt alles acceptabel
 
Laatst bewerkt:
ok snap jullie reactie ook wel, maar hoe zouden jullie denken als jullie een nieuwe motor kopen en ze zeggen dat ie 20000 km gelopen heeft! geloven jullie hem dan! en nogmaals ik wil de boel niet flessen hoor! vandaar daT ik de reacties wil horen! gr
 
gevoon alle nota's bewaren van aanschaf en plaatsing van het andere blok en de tellerstand origineel laten. ook de vering, demping, koppeling en lagers hebben geleden die 20000km. als je de ombouw bij een dealer hebt laten doen is de kans groot dat de kilometer stand ook opgenomen is in de nationale auto pas. als je nu terug gaat draaien zal er bij de verkoop een waarschuwing komen dat de kilometer stand niet klopt. en dat is veel moeilijker verkopen als een motor waar jij door documetatie aan kan tonen dat er bij kilometer stand X een ander blok is in gegaan met kilometerstand X-20000. gewoon eerlijk mee adverteren en je prijs er op aanpassen en er bij vermelden dat alle rekeningen aanwezig zijn en worden meegelevert dan verkoop je een stuk makkelijker en ben je eerlijk bezig.
 
Bla bla bla.

Kleine beetje te snel, is een overtreding van de wet.
relatief kleine boete
Veel te snel of rijbewijs invordering is bij de wet een misdrijf
Bij een misdrijf dus verkrachting van de regels geeft een strafblad, en een hogere boete.

Kilometerteller terug draaien is een economisch delict.
Met het oogmerk om je voertuig met een hogere prijs te verkopen,
Valt onder misdrijf.
Strafmaat is maximaal 50,000 boete of zitten,

En dashbord vervangen is dus niet strafbaar. mits je dit bij de verjkoop netjes vermeldt.
Dit vergeten kan dus een heel duur en naar geintje worden.

Een bumperklever achter je en ff je remlicht aantikken. valt onder wet als poging tot doodslag.
Is dus een misdrijf en reken erop, dat wordt zwaar beboet.

Je moet natuurlijk eerst worden aangehouden en vervolgt door OM.

Er mag heel veel, mits je het eerlijk speelt volgens de spelregels.
Vergeet je de spelregels in jouw voordeel, is dat dus strafbaar.
Zo ben je als verkoper verplicht alle gegevens te verstrekken die worden verlangt ook als ze niet worden gevraagd,

Als later aangetoond wordt dat je iets verzwegen hebt. Kan de rechter de koop ongedaan maken en draai jij voor alle kosten op.

En dat gebeurd vaker dan je denkt.
Lees de jurisprudentie.

Jurisprudentie .... zijn de uitspraken van de rechters.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan