km-stand, wat is veel?

Maar dan zitten er toch al wel nieuwe remschijven op neem ik aan?

Lijkt me wel als ie 7 ton heeft gelopen ;)
Of ze moeten nooit geremd hebben.

Bij 1-pitters schijnt dat je rond de 50.000km aan groot onderhoud zit (lees nieuwe zuiger + cilinder, evt. krukas) over 29.000km laat ik het jullie weten :P
 
eigenlijk is het heel simpel, verkoop je een motor is de kilometerstand te hoog, koop je een motor is de km stand niet veel voor die motor.
 
Mijn R1 '99 heeft er 52.500 km opzitten en hij rijdt nog als een zonnetje. Wel onderhoud volgens het boekje en af en toe een knuffel.
 
Laatst hoorde ik het verhaal over een Honda Pan-European waarbij met 100.000km pas nodig was om de kleppen te stellen.

Maar er zijn zoveel motoren te krijgen met een lage km-stand dat ik me voor kan stellen dat je er eentje koopt/verkoopt met een lage stand.
Zeker ook omdat iedereen nu eenmaal zo denkt. Beetje kip-ei verhaal.

Getallen noemen is lastig, liever 10.000km dan 20.000 bij verkoop... gaat nergens over. Na de 40.000/60.000 daalt de waarde wel heel hard.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon altijd kijken naar het onderhoud als je een motor koopt. Hoe goed is de eigenaar geweest voor het beestje.

Maar even ter indicatie: (uiteraard met goed onderhoud). Er zijn motoren waar 80.000 stunt!! kilometers op gemaakt worden.

Als je goed voor een motor zorgt moet ie makkelijk 100.000 mee kunnen gaan.
 
Volgens mij kan je met elke moderne meercylinder motor tegenwoordig makkelijk 150.000/200.000 euro zonder problemen rijden. (bij goed onderhoud en netjes warmrijden natuurlijk)
Ik heb vroeger al wel lesmotoren in onderhoud gehad met 150.000 km op de teller. (gs 450 l, gs 500 e, gpz 400 etc., en dat zijn toch eigenlijk niet eens echte kilometervreters natuurlijk)

voor 150.000 tot 200.000 euro kan ik ook best wel ver rijden :+
 
Mijn '98 ER-5 heeft er nu 106.000 km op staan, en gaat nog steeds! Is motorisch nog helemaal in orde zegt de dealer. Hij ziet er niet meer 100% meer uit, maar dat maakt me met deze fiets niet zoveel uit eigenlijk.
 
8-) ...nog maar net ingelopen dus!


hier een gevalletje van duurzaamheid,
de Checker Cab...
(Afbeelding)

introductie vanaf 1955,....( van 3.8 (6-lijn) /5.7 (V-8) liter-blokken....
zware constructie, en bekend om kilometrage's van minstens 1miljoen mile's of meer!
:9

gimme'some...

Wat is daar zo anders aan dan andere dikke amerikaanse blokken dan? :?
 
Maar dan zitten er toch al wel nieuwe remschijven op neem ik aan?
Er bestaat zelfs kans dat de motorolie dan ook niet meer origineel is :9

Normaal gesproken overleeft een motorblok meermaals de overige peperdure onderdelen van een motor, nl vering / remschijven & -klauwen en uitlaten, dus het is beter om daar goed op te letten. Immers, bij veel dealers lijken door magische invloeden tellers zelden boven de 40k te staan, ook al staan de billen van de vorige eigenaar in fossiele vorm in de buddy-seat gedrukt :+
 
Ook mijn credo is: beter een fiets die veel gereden heeft, dan een die veel stil gestaan heeft. Van stilstaan wordt een motor niet beter. Ik heb zelf in februari een Yamaha XJ 600 S uit 2000 gekocht met 56.500 km op de teller. Nu staat de teller op 65.500 km. Hij rijdt nog steeds als een zonnetje. *O* *O*
 
Hangt er inderdaad vanaf hoe de fiets onderhouden en gereden werd ...
Mijn Daytona T-595 heeft een recente crash niet overleefd maar had ondertussen reeds 120.000 op de teller en was nog lang niet op z'n eind ...
 
Er bestaat zelfs kans dat de motorolie dan ook niet meer origineel is :9

Normaal gesproken overleeft een motorblok meermaals de overige peperdure onderdelen van een motor, nl vering / remschijven & -klauwen en uitlaten, dus het is beter om daar goed op te letten. Immers, bij veel dealers lijken door magische invloeden tellers zelden boven de 40k te staan, ook al staan de billen van de vorige eigenaar in fossiele vorm in de buddy-seat gedrukt :+
Durf te wedden dat ze de ketting bij de 7 ton toch ook wel een keertje vervangen zullen hebben :+
 
Jullie kijken (bijna) allemaal naar wat het motorblok zou kunnen, mits goed warmgereden, goed onderhouden enz.
Dan kan het blok wel netjes lopen, maar de rest krijgt toch flink op z'n duvel met alle slechte weersomstandigheden en pekel :X
Je betaald dan wat meer voor een motor met weinig kilometers, maar dan heb je in ieder geval geen gedonder met rotte lagers, versleten schokbrekers en andere dure grappen. Probeer later zelf je motor maar eens te verkopen met 40000+ km.
 
Terug
Bovenaan Onderaan