km-stand, wat is veel?

he, een forumclown....

Ik bedoel dit serieus, bij welke km-stand kan je een motor beter laten staan.

Maybe handig om te zeggen dat het mij om een sport model gaat (r6, zx6r dat soort)
 
Ligt eraan hoe er mee is gereden en hoe ie onderhouden is.
De mijne heeft nu 68000 staan en rijdt nog prima.
Gixxer 600.
 
ik heb weinig technische kennis, maar met gezond verstand moet je een heel eind komen...

een goed onderhouden (sport)motor kan toch makkelijk 50.000km lopen tot het dubbele toe. Een slecht onderhouden motor kan bij 20.000km of eerder al de geest geven...

Maar kijk maar eens rond op het verkoop gedeelte. 35.000km lijkt misschien al wat veel, maar met goed onderhoud kun je er datzelfde aantal gewoon bijzetten hoor
 
Ligt idd aan de onderhoud van de motor.

de mijne een gsxr 750 w uit '93 heeft nu ook 48.000 gedraait en loopt als een zonnetje.

Ook de technische staat van de motor zegt veel.
Als een motor er verneukt bij staat(lees gehavend met krassen enz.) blijkt dat er ruig mee omgesprongen is.
Dan kun je je idd gaan afvragen of hij ook wel goed warmgereden is en goed onderhouden is.

greets :W
 
Volgens mij kan je met elke moderne meercylinder motor tegenwoordig makkelijk 150.000/200.000 euro zonder problemen rijden. (bij goed onderhoud en netjes warmrijden natuurlijk)
Ik heb vroeger al wel lesmotoren in onderhoud gehad met 150.000 km op de teller. (gs 450 l, gs 500 e, gpz 400 etc., en dat zijn toch eigenlijk niet eens echte kilometervreters natuurlijk)
 
ik heb weinig technische kennis, maar met gezond verstand moet je een heel eind komen...

een goed onderhouden (sport)motor kan toch makkelijk 50.000km lopen tot het dubbele toe. Een slecht onderhouden motor kan bij 20.000km of eerder al de geest geven...

Maar kijk maar eens rond op het verkoop gedeelte. 35.000km lijkt misschien al wat veel, maar met goed onderhoud kun je er datzelfde aantal gewoon bijzetten hoor
Kan je vertellen dat dat bijzonder weinig is, er zijn blackbirds met 7 ton (700.000 km) op de teller, met alleen maar het reguliere onderhoud. En die rijden nog steeds vrolijk door.
In de ogen van mensen is 60.000 km op een motor veel, maar technisch gezien zijn ze dan (mits braaf in- en warmgereden) nog nauwelijks aan slijtage onderhevig.
Er is ook ergens een duur test uit 97 van een Blackbird, waarbij ze er zo'n 60.000 km op hebben gezet, daarna het blok uit elkaar getrokken om te kijken wat er aan slijtage sporen te zien was. Om tot de conclusie te komen dat de motor nog helemaal geen slijtage sporen vertoonde.
Ik zou me er niet te druk om maken.
Zelf ben ik trouwens geneigd om de motorfietsen met de meeste kilometers per levensjaar meer te vertrouwen dan die met laten we zeggen, 5000 kilometer per jaar (wat de gemiddelde nederlandse motorrijder rijdt)
 
r1 van 2 jaar met 43000 km. rijdt nog steeds perfect en geen merkbaar verschil met een even oude met 6000 km.
 
Ligt idd aan de onderhoud van de motor.

Ook de technische staat van de motor zegt veel.
Als een motor er verneukt bij staat(lees gehavend met krassen enz.) blijkt dat er ruig mee omgesprongen is.
Dan kun je je idd gaan afvragen of hij ook wel goed warmgereden is en goed onderhouden is.

greets :W


Mijn fiets woont buiten, rijdt zomer en winter, en een kras meer of minder vind ik niet erg. Maar technisch onderhoud ik hem volgens het boekje, rijd hem altijd warm en heb respect voor de techniek.

On topic: Motoren met een hoog specifiek vermogen en lichte constructies zijn gevoeliger voor hoge kilometrages dan bijvoorbeeld tourbuffels. Grote ééncylinders zijn ook erg gevoelig. En idd is het onderhoud erg bepalend. Per geval bekijken dus.
 
....je moet niet naar de tellerstand kijken!....
je kunt een motorfiets van 25 jaar 'jong' tegenkomen,
met een 80.000/140.000 km....en die kan jou gerust nog blij maken met eenzelfde hoeveelheid aan afgelegde km's....alles valt én staat met de zorg en het onderhoud wat een motorfiets heeft gehad.
Er zijn ook genoeg barrels van slechts 2 jaartjes jong met 12.000 km, waar "zomerridders" op rondgecrost hebben, waar nooit een waardige blik aan gegund is geweest!...dan mag het rijwielgedeelte e.d in orde zijn, maar motorisch volledig naar z'n grootje geholpen, door alleen maar hoogtoerig weg-te-scheuren omdat het toch maar een gebruiksartikel is.
 
....je moet niet naar de tellerstand kijken!....
je kunt een motorfiets van 25 jaar 'jong' tegenkomen,
met een 80.000/140.000 km....en die kan jou gerust nog blij maken met eenzelfde hoeveelheid aan afgelegde km's....alles valt én staat met de zorg en het onderhoud wat een motorfiets heeft gehad.
Er zijn ook genoeg barrels van slechts 2 jaartjes jong met 12.000 km, waar "zomerridders" op rondgecrost hebben, waar nooit een waardige blik aan gegund is geweest!...dan mag het rijwielgedeelte e.d in orde zijn, maar motorisch volledig naar z'n grootje geholpen, door alleen maar hoogtoerig weg-te-scheuren omdat het toch maar een gebruiksartikel is.

Maar waarschijnlijk glimt ie wél heel erg, das natuurlijk ook wat waard :P
 
Pasgeleden een Suzuki SJ413 ( ja een auto, maar is toch een beetje motorfietsblokje ;) ) gesloopt om dat'ie totaal verrot was. Blok had 530.000 km gelopen en liep nog steeds heel redelijk :} :}


8-) ...nog maar net ingelopen dus!


hier een gevalletje van duurzaamheid,
de Checker Cab...
checker-cab-2.jpg


introductie vanaf 1955,....( van 3.8 (6-lijn) /5.7 (V-8) liter-blokken....
zware constructie, en bekend om kilometrage's van minstens 1miljoen mile's of meer!
:9

gimme'some...
 
8-) ...nog maar net ingelopen dus!


hier een gevalletje van duurzaamheid,
de Checker Cab...
http://www2.uol.com.br/bestcars/carros/classicos/checker-cab-2.jpg ((Afbeelding))

introductie vanaf 1955,....( van 3.8 (6-lijn) /5.7 (V-8) liter-blokken....
zware constructie, en bekend om kilometrage's van minstens 1miljoen mile's of meer!
:9

gimme'some...

Lol, heeft gister iemand Rides zitten kijken (of net)

Thanx voor de reacties!!!
 
Lol, heeft gister iemand Rides zitten kijken (of net)

Thanx voor de reacties!!!

Valt wel op het was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik deze post las.

En v.w.b. kilometerstanden, voor een VFR gaat het zelfde praatje op als voor een BMW, onder de ton zijn ze nog niet ingereden.
150.000 km moet makkelijk kunnen met het juiste onderhoud.
 
wat je eerder met hoge km standen hebt dat als je hem wilt inruilen de inruilwaarde veel lager is..

maar idd, bij goed onderhoud kun je erg lang plezier hebben van een fiets
 
als ik zie hoe er geragd word met lesfietsen die dik de 2 ton gereden hebben
en dat die dingen op kromme onderdelen hetzelfde onderhoud vragen als een nieuwe fiets
dan denk ik dat er op een moto aardig wat kmtjes gezet kunnen worden
 
De 4-tact motoren van de grote japanse merken en BMW kunnen echt heel lang mee.
De vroege jaren 70 motoren draaien probleemloos 100.000 km. De modernere versies draaien nog veel meer. Maar heel veel hangt af van de manier van gebruik en van het onderhoud.
Ook de "nevenzaken" kunnen voor problemen zorgen. Denk aan remmen, wiellagers, vering, uitlaten enz.

Als je een motor koopt met een "hoge" kilometerstand (omdat de prijs zo aantrekkelijk is) dan kun je goedkoop rijden. Maar als er binnen twee jaar nieuwe uitlaten, remschijven en veerelementen in moeten dan wordt het toch prijzig.
Maar als je twee rechterhanden hebt dan kun je de kosten goed in de hand houden.

Ikzelf heb een Honda CB-1 van 700 mijl naar 96000 mijl gereden. Volstrekt probleemloos. En deze CB-1 rijd nog (als ik de website van de RDW mag geloven.

Dus ja, wat is veel?
 
Ik heb nog geen duurtest van de moto73 gelezen waaruit zou blijken dat een motor niet met gemak 150000 kilometer zou kunnen lopen. Bij mijn weten waren alle motoren nog rond de nieuw waarden grens. Geen zorgen over maken dus.
 
Ik heb een kawa ZXR750 uit 1993 met nu 66.000km op de klok. Heb hem vanaf 33.000 km en ding loopt als een zonnetje. Compressie is nog gemeten bij 57.000km en was nog 100%. Mijn dealer zegt dattie makkelijk het dubbele haalt, mits je op tijd olie ververst en fatsoenlijk warmrijdt.

Ik ga in ieder geval voor het klokje rond :Y *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan