km-stand

grote twee

MF'er
4 aug 2005
35
0
soesterberg
Even het volgende ;Als men het heeft over auto,s zegt men hij heeft pas 40.000km gelopen dat is niks !
Maar hoe zit het nu met de motorfietsen,ik bedoel mijn Dragstar staat op 27000 km dat is niks?

hoeveel gat een gemiddelde motorfirts mee aan km ?
Uiteraars legt dit ook aan de rijstijl mij benieuwd . :]

Gr JP
 
Een beetje motor gaat zeker 100.000 km mee. Die van mij staat nu op 58.000 en er is nog helemaal niks mis mee. Ik denk wel dat de motoren die alleen in de zomer af en toe op een zondagje gebruikt worden om flink mee te racen, wat minder lang meegaan.
 
Ligt natuurlijk aan zoveel dingen als maar kan.... wat meer als bij een auto denk ik. Dat is toch wat lompere techniek over het algemeen.

Rijstijl eigenaren, warm rijden bijvoorbeeld?
Periodiek onderhoud, zoals olie en dingen gedaan?
Korte stukjes, lange stukken?
Type motorfiets?
Productiedag? :+
Enz.

Verder slijt natuurlijk niet alleen je blok, maar ook de rest. Als ik bijvoorbeeld mijn motor kijk, daar is de gaskabel met 37000 km. in het kleppendeksel gaan slijten, dus zit er een geultje in. Noem maar een dom voorbeeld! En dan nog niet eens meegenomen de normale slijtagedelen.

Een motor waarbij je NIKS vervangt of onderhoud kan met 5000 km. al naar ze grootje zijn _O-

Moraal: moeilijk te zeggen.
 
De meesten kunnen minimaal 100.000 km mee er zijn er die 200.000 km of meer halen.

Het gemiddelde wat we rijden is ca 4000 km per jaar.

Toch zijn er onder ons die na 10.000 km het blok al aan gort hebben.

Dat gebeurt ook onder de koekblik rijders.

Gevoelige punten zijn schakel mechanismen. (Stomp em er maar in)
Kleppen ( Gaan met die banaan met een koude motor)
Versleten lagers en primaire kettingen.( Olie verversen ?? moet dat??) (Hema olie is goedkoop)
Lees voor Hema ook gamma, praxis bouwmarkt, etc.
Koppelings platen. (Wheelies en sprintjes trekken)
Motor blok in zijn geheel. ( veel cirquitdagen rijden, Het cirquit op zonder het blok warm te rijden)

Wie zijn brommer netjes behandeld en regelmatig goed onderhoud pleegt kan er zeker 100.000 km mee rond.
 
achwat is veel kilometers??.......
bouwjaar 1985; tellerstand 14.000........
oke, afgelopen december de 99.999 gepasseerd (voor de 2e keer.......)

belangrijkste is regelmatig onderhoud, niet bezuinigen op zaken als olie-kwaliteit en de motor de kans geven om normaal op te warmen.
Heb zelf een redelijk sportieve rijstijl en de motor wordt zwaar belast door het zijspan (de oude dame moet hard werken.....)
De betreffende motor:
Moto Guzzi 1000 SPII, voor die tijd een redelijk sportieve toermotor.
Guzzi's uit die periode hebebn een slechte naam op gebied van electriek (voornamelijk door slechte kwaliteit schakelaars aan het stuur) maar onder de liefhebbers is ook algemeen bekend dat de blokken van de grote Guzzi's (850, 1000 en 1100........) nagenoeg onverwoestbaar zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan