km teller bij de rdw

sweepie

Die hard MF'er
5 mrt 2006
254
0
mijn motor moet aanstaande maandag naar de rdw in den bosch. Nu is alles tip top in orde alleen kom ik net tot de ontdekking dat de km teller het niet doet. Niet goed dus. Er zit een andere teller op van acewell en die heb ik er niet zelf opgezet, heb er dus ook geen verstand van. Nu las ikd at die mannen van de rdw er vaak op gaan rijden. dus merken ze ook op dat die km teller het niet doet. Zouden ze het goedkeuren als ik er voor de keuring eentje opzet van van sigma(fietsenteller)? Ik moet iemand zoeken die de teller voor me kan maken maar ik vraag me af of ik dat voor maandag geregeld krijg.

alvast bedankt.
 
Ik zou het er niet op gokken, om met een defecte teller op te draven.

wellicht valt het mee, maar het is zonde als je daardoor nogmaals langs zou moeten gaan.

En waarom zou het niet voor maandag gemaakt kunnen worden?
 
wat doet ie niet die acewell, helemaal niks, of alleen geen snelheid aangeven?

wat voor opnemer zit erbij? een magneetcontactje?

zit het magneetje nog op zijn plek? kabelbreukje?



volgens mij mag een deugdelijk bevestigd fietstellertje wel, maar moet er wel verlichting opzitten geloof ik....
 
hij loopt wel op maar tot 1 km per uur, dus achter de komma geeft hij wel aan.

ik dacht ook dat er een of ander magneetje op zou moeten zitten maar die kan ik niet vinden. het is een acewell 3853, toevallig ervaring mee?
 
heb ergens op een (auto) forum gelezen dat zelfs een gps/tomtom met snelheids aanduiding voor de keuring voldoende is.
er staat namelijk nergens hoe die snelheidsmeter eruit moet zien, alleen dat er een deugdelijke snelheidsmeter nodig is.
ik zou de rdw eens bellen of dat werkelijk toegelaten wordt.
 
niet specifiek met dat merk, maar wil je wel helpen met het zoeken naar de oorzaak:

HIER kun je alle acewell handleidingen vinden, zodat je weet wat en hoe het zit met je meter...
ik ga ff de handleiding doorspitten om te kijken wat de opnemer voor iets zou moeten zijn...

edit:

er staat dat de snelheidsmeter (net als een fietscomputer) een magneetsensor is..

kijk even goed op en rond je voor en achterwiel, pobeer de sensor te vinden en kijk goed of er een magneetje, of magnetisch boutje langsaf beweegt als je wiel draait..


mogelijk ben je magneet verloren, of is de sensor te ver van de magneet verwijderd... of een kabelbreukje naar de sensor...
 
Laatst bewerkt:
Doet je KM-teller het niet, of je snelheidsmeter? (of allebei?) Dat maakt nogal verschil. Die 2e is verplicht, die eerste volgens mij niet.

je hebt gelijk, maar als je snelheidsopnemer van dat type weigert, dat doen bijde het niet, zoals in de meeste gevallen het geval is...

;)


9 van de 10 keer is een probleem als dit met goed zoeken en een paar minuutjes sleutelen opgelost...
 
je linkje naar de handleidingen doet het niet. zou je die nog een keer willen posten? dan ga ik ook even op speurtocht heb liever dat het gewoon goed is.
 
je hebt gelijk, maar als je snelheidsopnemer van dat type weigert, dat doen bijde het niet, zoals in de meeste gevallen het geval is...

;)


9 van de 10 keer is een probleem als dit met goed zoeken en een paar minuutjes sleutelen opgelost...
Als het aan de kabel of opnemer ligt vallen ze tegelijk uit, maar als het in de teller zelf zit, kun je alle mogelijke combinaties van problemen krijgen, waarbij de een wel werkt en de ander niet. Het zou jammer zijn als hij heel veel moeite gaat doen voor iets dat geen verplichting is (en gezien het feit dat half nederland snelheidmeters 'km-tellers' noemt, word je hierover heel snel fout voorgelicht)
 
Laatst bewerkt:
Als het aan de kabel of opnemer ligt vallen ze meestal tegelijk uit, maar als het in de teller zelf zit, kun je alle mogelijke combinaties van problemen krijgen, waarbij de een wel werkt en de ander niet. Het zou jammer zijn als hij heel veel moeite gaat doen voor iets dat geen verplichting is (en gezien het feit dat half nederland snelheidmeters 'km-tellers' noemt, word je hierover heel snel fout voorgelicht)

@sweepie:

lees mijn post een stukje terug, daar staan een paar mogelijke oplossingen ;)
linkje doet het inmiddels, was vergeten te doorlinken :+

ik ben er haast van overtuigd dat dit voor maandag op te lossen moet zijn,
en idd desnoods een tomtom op je stuur voor de keuring mocht ik ongelijk hebben ;)


@pooh:

klopt wat je zegt, maar dat komt maar heel erg zelden voor bij een volledig digitale teller unit, dat maak je vaak mee met een analoge of combinatie analoog digitaal, welke ook meestal mechanisch word aangedreven...

het meest waarschijnlijke wat je meemaakt bij dit soort volledig electronische tellers, met magneetopnemer, is dat de puls van de rotatie van het wiel (passerend magneetje langs een spoeltje) niet aankomt in de teller...

meestal 3 voor de hand liggende opties:
-magneet kwijt of defect (ja dat kan)
-opnemer/sensor te ver van magneet, zodat ie niet "gezien" wordt
-kabelbreuk door de veel spanning op de kabel, vaak verkeerde route gekozen voor de kabel...
 
Laatst bewerkt:
Doet je KM-teller het niet, of je snelheidsmeter? (of allebei?) Dat maakt nogal verschil. Die 2e is verplicht, die eerste volgens mij niet.
Als de kilometer teller (niet snelheidsmeter) niet verplicht is hoe willen ze bij de RDW dan controleren wat de motor aan kilometers heeft gereden?

Hierom namelijk : "Als u een auto/motor hebt gekocht in een EU-land, hoeft u geen aangifte te doen van invoerrechten. Voor een nieuwe auto/motor bent u btw verschuldigd voor een gebruikte auto niet. Onder een ‘gebruikte’ auto wordt een auto verstaan die 6000 kilometer of meer heeft gereden of die meer dan zes maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen. "
 
Als de kilometer teller (niet snelheidsmeter) niet verplicht is hoe willen ze bij de RDW dan controleren wat de motor aan kilometers heeft gereden?

Hierom namelijk : "Als u een auto/motor hebt gekocht in een EU-land, hoeft u geen aangifte te doen van invoerrechten. Voor een nieuwe auto/motor bent u btw verschuldigd voor een gebruikte auto niet. Onder een ‘gebruikte’ auto wordt een auto verstaan die 6000 kilometer of meer heeft gereden of die meer dan zes maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen. "

aan de framenummers/type motor kan men een hoop afleiden, vaak lijkt me dat afdoende om aannemelijk te maken dat een motor niet meer ""nieuw" is...
hoe doen ze het met de klokje rond gevallen dan?

lijkt me namelijk een onzinnige eis, ik heb namelijk een motor uit 1989 met maar 3000 kilometer op de teller... ;)
geloof mij maar dat het er meer zijn :+



maarrrrr gaat het hier om import of een andere keuring?

edit:
van mij mag TS best komen sleutelen in mijn rommelhok/garage, ben er ergens van overtuigd dat het simpel op te lossen moet zijn, maar uden is wel een klein stukkie rijden van eindhoven E.O.
 
Laatst bewerkt:
als ik het goed lees moet er dus ergens een sensor verstopt zitten bij het wiel. Ik ga nu zoeken. helaas meot ik zo nog weg dus dan ga ik morgen verder als het nu niet lukt


alvast bedankt allemaal!
 
Als de kilometer teller (niet snelheidsmeter) niet verplicht is hoe willen ze bij de RDW dan controleren wat de motor aan kilometers heeft gereden?

Hierom namelijk : "Als u een auto/motor hebt gekocht in een EU-land, hoeft u geen aangifte te doen van invoerrechten. Voor een nieuwe auto/motor bent u btw verschuldigd voor een gebruikte auto niet. Onder een ‘gebruikte’ auto wordt een auto verstaan die 6000 kilometer of meer heeft gereden of die meer dan zes maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen. "
Geen idee. Kilometertellers zijn niet verplicht (in ieder geval niet voor motoren, misschien wel voor auto's), en het juist weergeven van de hoeveelheid verreden kilometers is ook niet verplicht. Je mag rustig een teller terugdraaien, je mag alleen niet beweren dat de tellerstand klopt als je weet dat die niet klopt (want dat is oplichting).

Wat betreft die 6000km: In de praktijk zal dat natuurlijk nooit een probleem zijn. Vrijwel elk voertuig heeft een km-teller, en verder moet je het gewoon 'aannemelijk' maken, en gelden redelijkheid en billijkheid. Maar je zou inderdaad van een nieuwe auto de teller op 7000 kunnen zetten om de btw te ontlopen. (Overigens betaal je die btw dan in het land van herkomst, dus of je daar veel mee opschiet?)
 
als ik het goed lees moet er dus ergens een sensor verstopt zitten bij het wiel. Ik ga nu zoeken. helaas meot ik zo nog weg dus dan ga ik morgen verder als het nu niet lukt


alvast bedankt allemaal!


:Y

ik ga er voor het gemak van uit dat je geen abs op die fiets hebt zitten, als dat wel zo is heb je meerder sensoren :P

meestal word de magneet op de remschijf of in de boutjes van de schijf gemonteerd, en de sensor ergens aan de vorkpoot...

maar sommige zetten hem aan het achterwiel, kwestie van ff goed kijken, ook of er een extra kabeltje loopt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan