km-teller eiken?

Donders

Die hard MF'er
18 jul 2004
473
0
Utrecht
Hallo,

eindelijk ben ik in het bezit van een werkende km-teller. Nu reed ik laats voor iemand die ik ken (deze reed met een auto) en die zegt bij aankomst "man wat rij je hard" Ik hoezo? Lang verhaal heel kort

Het blijkt dat als ik 120 rij ik eigenlijk tussen de 130 en de 140 rij. Nou dan kan ik erop wachten dat de bonnen binnen gaan komen.

Hoe en waar kan ik de teller laten eiken???

tanx !!
 
Beuken kan ook helpen..

Nee effe serieus ander krijg ik nog ruzie met die fundamentele tree-huggers.

Waarom zet je niet gewoon een streepje bij de plek waar je 120 rijd ? Stuk goedkoper dan dat ding helemaal laten ijken.
 
Dus als je straks je metertje geijkt hebt plak je een memootje naast de teller waar op staat: 50 is 55, 100 is 115, 140 is 160 etc........ :P

Voor de duidelijkheid: ijken is het controleren van het instrument door middel van een ander hoognauwkeurig instrument met een herleidbare nauwkeurigheid.
Waarschijnlijk bedoel je justeren. Justeren is namelijk het ijken inclusief het opnieuw afregelen van het instrument.

Waar?
Wat heb je er voor over. Een officielen ijking/justage door een bevoegd orgaan kost je snel een paar honderd euro.
Ik denk dat je een fietskm tellertje erop moet bouwen, dan kijken wat je motorteller afwijkt en iemand met "handige vingers" het zaakje bij laten stellen.
 
Je kunt eerst kijken of je banden maat cq. velgmaat nog wel klopt met het orgineel. Werkt het mechanisme op je as nog wel goed of slipt ie half bij hoge snelheden. En geeft altijd te weinig aan of pas boven een bepaalde snelheid. Want als je werkelijk je teller wilt eiken zul je hem open moeten maken. Een snelheidsmeter werkt als volgt: achter je wijzer zit een magneetje die word aangedreven door je tellerkabel. Aan je wijzer zit een veertje en die bepaalt hoe makkelijk jou wijzer omhoog gaat. Je kunt je wijzer verdraaien op de wijzeras en zo de voorspanning van de veer veranderen en dus zo je teller eiken. Dit kan best arbeids intensief zijn want je moet steeds maar proberen wat het beste is. En je moet het aandurven want de meeste maken liever hun teller niet open.
 
Heb je op je horloge/klok een seconde wijzer ??

Ga de snelweg op en rij ongeveer 120 km/pu

dan doe je exact 30 sec. over een 1 km. (Groene paaljes langss de weg)

doe je er b.v 35 sec. over probeer je het opnieuw met b.v. 125 op je teller en kijkt hoe langs je nu over 1 km doet.

na een paar keer proberen weet je exact wat de afwijking van je teller is.

60 Km/uur is 1 minuut over 1 km.
120 km/u is 30 sec.
240 km/u is 15 sec.

mt. vr. grt. Groen
 
Ja, dat vond ik altijd al een leuke omrekening waarvan als ik er in de 60-er jaren over praatte veel mensen een beetje glazig gingen kijken;
60 per uur = 1 km per minuut
120 = 2 km per minuut
180 = 3 km per minuut
240 = 4 km per minuut
300 = 5 km per minuut

Wen je daaraan dan kun je een erg eenvoudige schaal benutten.
8-)
 
Heb je op je horloge/klok een seconde wijzer ??

Ga de snelweg op en rij ongeveer 120 km/pu

dan doe je exact 30 sec. over een 1 km. (Groene paaljes langss de weg)

doe je er b.v 35 sec. over probeer je het opnieuw met b.v. 125 op je teller en kijkt hoe langs je nu over 1 km doet.

na een paar keer proberen weet je exact wat de afwijking van je teller is.

60 Km/uur is 1 minuut over 1 km.
120 km/u is 30 sec.
240 km/u is 15 sec.

mt. vr. grt. Groen

Tot je er achter komt dat die groene paaltjes niet overal 100m uit elkaar staan...
Er zijn een aantal stukjes weg in Nederland waar dat het geval is!
 
Tot je er achter komt dat die groene paaltjes niet overal 100m uit elkaar staan...
Er zijn een aantal stukjes weg in Nederland waar dat het geval is!

Inderdaad daar kun je geen teller op ijken. Sommigen staan op 99x10E6 micrometer van elkaar en anderen weer op 101x10E-12 Terameter.

Gewoon de snelweg op en met 130 op de teller langs een flitspaal rijden.
Dan weet je voor slechts 30 Euro precies hoeveel je tellertje afwijkt.
 
Doe maar ijken ;)

Een eik erop weet je zeker dat ie het niet meer goed doet :+



:o hehe.foutje bedankt :)



Mensen bedankt voor alle reacties, ik begrijp dat ijken niet echt een optie gezien de kosten.

Ik zal zeker is (laten) uitzoeken of de aandrijving nog wel goed is.

Wat betreft een nieuw (fiets) km-tellertje, ik ben juist zo blij dat ik niet voor deze optie hoefde te gaan. (na lang zoeken een nieuwe teller gevonden)

goed ik zal zien hoe ik dit probleem ga oplossen. wellicht dmv van één van de genoemde opties

Bedankt voor het mee denken.
 
Ach, mijn tellert heeft een afwijking van 17%. Dus als ik 100 op de teller heb staan rijdt ik 117. Onderweg zo nu en dan wat rekenen, maar ik heb nog nooit een prent gehad omdat ik te hard reed (klop, klop).

Ga een keer met iemand rijden, als hij/zij 100 rijdt steekt ie z'n/h'r hand omhoog. Doe dat ook met 50 en je hebt een goed idee van de afwijking.
 
Het wijzertje is toch gekoppeld aan de kilometerteller (afstand).
Om het te controleren hoef je dus niet op snelheid te doen, maar je kan volgens mij ook een afstand zoeken waarvan je weet dat het klopt. Als jouw kilometerstand daar wat anders voor aangeeft, dan klopt hij niet.

Ik heb om een fietsteller te checken weleens een rondje op de atletiekbaan gefietst. Als hij dan precies 400 meter aangeeft, dan is het goed.

Dit kun je natuurlijk met de motor doen over een afstand van 10 kilometer. Dit kun je aardig van de groene paaltjes aflezen. Snelheid maakt niet uit. Kijk of jouw kilometerstand dan ook precies 10 kilometer verder is.
 
Hallo,

eindelijk ben ik in het bezit van een werkende km-teller. Nu reed ik laats voor iemand die ik ken (deze reed met een auto) en die zegt bij aankomst "man wat rij je hard" Ik hoezo? Lang verhaal heel kort

Het blijkt dat als ik 120 rij ik eigenlijk tussen de 130 en de 140 rij. Nou dan kan ik erop wachten dat de bonnen binnen gaan komen.

Hoe en waar kan ik de teller laten eiken???

tanx !!


klinkt bekend...
mijn GPS wijkt 0.5% af (vierkante grids) en de teller in de desbetreffende auto week 12% af... => 120 op mijn teller was daardoor 134 op de autoklok...
ik maak me daar niet druk om.
 
Tja dat teller ijken met hectometerpaaltes doe ik wel 'ns in auto's... maar op de motor heb ik niet echt de tijd/handen vrij/lef/zin om aan 'n stopwatch of m'n chronograaf te gaan zitten :?
 
Inderdaad daar kun je geen teller op ijken. Sommigen staan op 99x10E6 micrometer van elkaar en anderen weer op 101x10E-12 Terameter.

Gewoon de snelweg op en met 130 op de teller langs een flitspaal rijden.
Dan weet je voor slechts 30 Euro precies hoeveel je tellertje afwijkt.
kijk dat zijn nog eens goeie tips :+ :}
(of aan ome baksteen met lasergun vragen of hij je kan lazeren met ??km/u)
 
Tis nochthans nie moeijlijk ...
1:
Men neme een auto. Daarmee rij je op een rustige dag over een stukje snelweg. De kilometerpaaltjes staan daar WEL degelijk redelijk juist (het komt niet echt op één meter he). Rij met die auto (met tweeen in de auto gaat dat best) exact 120km/h over een tiental km. Als het echt rustig is lukt dat perfekt. Rij je even 118, doe dan evenlang es 122, dan heb je gemiddled toch 120. Uiteraard klok je de tijd over die 10km. Daaruit volgt dan je echte snelheid.
Doe je bijvoorbeeld 5minuten 15 seconden over die 10km. Dan reed de auto in werkelijkheid 315 seconden over 10km, ofte 3600/315*10=114km/u. Dit is een heel realistische waarde. Dus een afwijking van 6/120*100=5%. Indien mogelijk doe hetzelfde aan 90km/u. Ook hier moet je afwijking ongeveer hetzelfde bedragen. Niet zo bij hele lage snelheden (hoe lager de snelheid hoe onnauwkeuriger de teller, te wijten aan de tellermechaniekjes zelve)
2:
Pak je motor, stop iemand in diezelfde auto, en spreek af om op opnieuw een stukje rustige weg met een vast herkenningspunt te gaan rijden. Zorg ervoor dat je met je motor ter hoogte van dat herkenningspunt (kilometerpaal zoveel?) exact zelfde snelheid rijdt als de auto. De autobestuurder kijkt dan hoeveel zijn teller aanduid, jij op je motor doet hetzelfde. Doe dit een keer of drie voor verschilende snelheden.
3:
Je hebt nu een gejusteerde autosnelheidsmeter, en een lijstje met motorsnelheden gelinked aan autosnelheden. Je weet wat de afwijking is van de auto, dus nu oo, deze van je motor. het voorbeeld terug:
> Auto toonde 120km/u, zen reele snelheid was 114, ofte 5procent teveel
> De auto reed voor je aan 120, jou motorteller toonde 125km/u.
> Jouw 125 is dan 114 reel, ofte 125/114*100=10procent teveel.
ofwel:
> jouw 87 op teller komt overeen met 84 op autoteller.
> 84 op autoteller was 5procent tevee, dus reeel: 0.95*84=80km/u
> jouw 87 was dus 80 reel, ofte 87/80*100=9procent teveel.

doe dit 2 of driemaal, en haal daar het gemiddlede percentage verschil uit.
Dan kom je al heel close bij de echte afwijking van je teller. je hoeft het toch maar "ongeveer" te weten. Of je teller nu 9 of 10 of 11% afwijkt is niet relevant, wel of het 5 of 10 of 15 procent is .. tkomt niet op een procentje, wel op 5.

Vwala, goejkope en simpele oplossing om je teller te justeren/(niet ijken).
Kost je geen duit, enkel een uurtje van je tijd en een liter of 5 benzine.
 
Terug
Bovenaan Onderaan