Km teller geeftcte lage snelheid aan

Rolf4you

Rookie
17 sep 2023
12
3
Goede dag...ik heb mij net aangemeld
Ik heb een honda cb 1000 r 2016
Opeens gaaft mijn km teller een te lage snelheid aan.....terwijl hij dat nooit eerder deed .
Kan iemand mij vertellen wat dit zou kunnen zijn ...of mij de juiste richting in dit forum op sturen?
Alvass bedankt

Dan is tie stuk :Y

Edit: geen gekheid. (Mechanische) tellers worden aangedreven door een magnetische koppeling, ofwel een rond magneetje in een aluminium schaaltje en de wijzer wordt teruggetrokken door een veertje. Het draaipunt kan stroef lopen, het veertje strak verontreinigd of het aandrijfmechaniek verslapt. Of istie electronisch, kijk dan eens of een kilometer in het echt ook een kilometer op de teller is, afstand dan heh. Beter 5 of 10 kilometer. Voor beide systemen is dat trouwens een maatgeving. Als je na 10 km maar 7 hebt gereden kan de opnemer fout zijn, met een tellerkabel kan det haast niet, stuk is stuk

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie...maar een cb 1000 r uit 2016 heeft geen mechanische km en op mijlen???...ik ben 54 rij ong 25 jaar ...ff serieus😉.....
Kwam er laatst op snelweg achter dat hij 95 km aangaf ...maar ik reed 125 km...zag ik op mn navi....dus digitaal...
Mvg

Bedankt voor je reactie...maar een cb 1000 r uit 2016 heeft geen mechanische km en op mijlen???...ik ben 54 rij ong 25 jaar ...ff serieus😉.....
Kwam er laatst op snelweg achter dat hij 95 km aangaf ...maar ik reed 125 km...zag ik op mn navi....dus digitaal...
Mvg
Dan toch effe een afstandmetingvergelijking doen. Ik heb een auto van 2023 met mechanische tellers. Het is net wat de hype van die tijd voorschrijft. Maar daar gaat het niet over.
Serieuze voetnoot: hij kan ook nog op knopen staan

Laatst bewerkt:
Nou meneer hoeksteen....ik verwacht op een serieus forum serieuse hulp....
Als zelf benoemd hoeksteen ...ben jij bij uitstek degene dIe dat moet bewaken.....en als je begint met dan is ie stuk...het vervolgd met een verklaring....over een machanische km teller..hoe intressant dan ook...en tot slot begint over je auto....gaat daar wat mis...
Dus niet reageren of iemand doorsturen naar een gedeelte waar ik hulp kan krijgen..
Dan ben je je "eretitel" waard....
Hoop dat ik duidelijk ben en wens je een fijne dag...hoop dat je teentjes niet al te pijn doen

Mvg
Toch zal hij ergens een impuls van krijgen.
Als je hem op miles zet klopt het dan wel of wijkt hij dan ook Af?

Heb je een Werkplaatshandboek of gebruikershandleiding

Misschien heb je hier wat aan? Hetzelfde probleem.

20 mph speedo error???

First thing i would look for is the " tone ring " , it is the perforated black disk inside the rear brake disk.
Put the bike on the center stand and look carefully for any undulations in the disk by slowly rotating the wheel.

This ring interacts with a sensor which is mounted just below the brake caliper rear sliding bolt.
The ring should be flat and not bent in any way, it runs very close to the tone ring and any wobble could send the wrong
info to the speedometer in your case, have a look if the sensor or the bolt is not loose.

Normally and in the case of an abs model this sensor compares the front and rear wheel speed and reacts when the brake is applied to retain traction to the wheels and also transfers the rear wheel signal to the speedometer.

Bedankt...voor de reactie..ik zal hem eens op miles proberen...het is dus geen bekend probleem?....kan het iets met iets van een relais of iets elektronisch zijn?
Mn dynamo is vervangen omdat deze kapot was gegaan door verkeerd afgestelde profesioneel ingebouwde kwick shifter ....dit is verholpen en nu mn km tellen probleem ..kan het 1 met het ander te maken hebben?

Het gaat daar over speedo healer ( vorige eigenaar ging ermee sircuit op)...die heb ik ook...zat er al in toen ik hem kocht 3 jaar geleden ..zou daar iets mee kunnen zijn...
Leuk dat die erop zit maar mag er van mij af

Het gaat daar over speedo healer ( vorige eigenaar ging ermee sircuit op)...die heb ik ook...zat er al in toen ik hem kocht 3 jaar geleden ..zou daar iets mee kunnen zijn...
Leuk dat die erop zit maar mag er van mij af
Dat vind ik wel een handig ding.
Die moet je even opnieuw instellen inderdaad.
Veranderd je aflezing.

Ok..mn quick shifter is nieuwe software opfekomen na mn bobine...zou dat bij mn speedo heater ook zo zijn?

Dat vind ik wel een handig ding.
Die moet je even opnieuw instellen inderdaad.
Veranderd je aflezing.
Wat vind jij een meerwaarde daarvan dan?....ik vind het leuk om te zien dat hij de hoogste snelheid geeft wat ermee gereden is.
250km/ uur...begrensingen hoef ik niet in te stellen....dus wat zou het voordeel zijn om hem erop te houden ,

O..ik denk dat ik het weet....mn speedo healer staat nu op een begrensing natuurlijk...dat mn km teller stopt bij 95 km terwijl ik harder rij....dus begrensing eraf halen...

Wat vind jij een meerwaarde daarvan dan?....ik vind het leuk om te zien dat hij de hoogste snelheid geeft wat ermee gereden is.
250km/ uur...begrensingen hoef ik niet in te stellen....dus wat zou het voordeel zijn om hem erop te houden ,
Ik wissel nog wel eens met tandwielen en hoogtes van banden.
Maar buiten dat maakt het je kilometerteller nauwkeuriger.

Ik wissel nog wel eens met tandwielen en hoogtes van banden.
Maar buiten dat maakt het je kilometerteller nauwkeuriger.
Ja idd...ik doe dat niet....hij zat erop..maar ik gebruik hem niet..dus denk dat bij mij hij geen meerwaarde heeft...maar zal hem eerst resetten of bergenser eraf halen...heb net de gebbruiksaanwijzingg gedownload...zal wel combinatie van knopjes drukken zijn😁

Mijn BMW heeft een kleiner tandwiel achter en de Yamaha een groter voortandwiel en kleinere omtrek band achter.

Tien jaar geleden ook een Speedohealer op mijn ZX-10R gehad, vond het toen juist minder fijn dat 100 km/u ook echt honderd is als het ding (probleemloos) goed afgesteld stond.
Dan kan je niet nog eens 10 km/u harder op de teller. :+

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Ja ik heb eigenlijk bijna altijd mn mobiel in navi stand op mn stuur en kijk daar op mn snelheid...als ik dat al kijk...hoor flitsmeister wel🤣...rij alleen op de weg ...maar een keer goed afstellen is het voor mij denk ik...zal wel op een begrenser zijn geschoten tijdens reparatie...al snap ik niet hoe...badankt voor het meedenken aan een ieder🙏
En @ meneer "Baksteen": kijk zo kan het ook!

Terug
Bovenaan Onderaan