Knal bij starten

T1moff

Die hard MF'er
25 nov 2006
275
5
Ijsselstein
Hallo allen,

Heb al even zitten zoeken met de zoekfunctie, maar kan nog geen duidelijk antwoord vinden op het volgende;

Mijn Africa twin (bj 1997) geeft bij ongeveer 50% van de keren starten een harde knal uit de uitlaat. Lijkt zeer sterk op onverbrande brandstof die tot ontbranding komt. Bij een tweede keer starten is er ook geen probleem en start de motor gelijk. Ook verder geen problemen tijdens het rijden. Dodemansknop kom ik nooit aan (daar las ik wat over), ik schakel de motor altijd uit met sleutel.

Ik rijd overigens elke dag op mijn Africa twin, woon-werk verkeer.

Weet iemand waar ik moet beginnen met zoeken? Lek in het uitlaatsysteem? Laadsysteem is in orde, accu en voltage is prima. Denk niet dat het daar in zit...

Hoop dat iemand kan helpen, bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
Geen benzinelekjes voor zover ik weet.

Het is over de tijd gekomen, eerst nergens last van maar voor mn gevoel gebeurd het steeds vaker.

Bizarre is dat ik hiervoor nog een africa twin heb gehad, exact hetzelfde model en exact hetzelfde probleem.

Ik vind het niet heel erg, maar vind de klap niet zo fijn voor mn naaste buren. En ik ben bang dat het misschien niet heel gezond is voor mn motor/uitlaat..
 
Gebeurt waarschijnlijk alleen nadat de motor afgekoeld is en je 'm weer "koud" start? Kijk eens naar je brandstof kraantje, als zo'n ding wat lekt dan komt er de tijdens een koude start iets meer brandstof in de cilinders dan dat de bedoeling is én verdwijnt er dus onverbrande brandstof richting de uitlaat.....

[me="wimmel_1"]zette vroeger thuis het kraantje van de gazon zitmaaier (John Deere ding) altijd bewust eerder open zodat 't ding zéker knalde })[/me]
 
Laatst bewerkt:
Ja! Inderdaad alleen bij een koude start. Was ik nog vergeten te vermelden..

Kraantje dicht bij wegzetten zou het moeten verhelpen? Dan kan ik in ieder geval zien of dat het is, zo ja, zet ik er een nieuw kraantje op (of help de huidige te stoppen met lekken :P)
 
Laatst bewerkt:
Het kraantje is "officieel" niet te reviseren: Nieuwe kopen dus. Leg even dealerprijzen en bijv. David Silver spares naast elkaar. Kan soms érg schelen. hiero vindt je hem in ieder geval op CMSNL (€78 ex. verzenden)

Onofficieel: Kraantjes die hier érg op lijken zitten op bijvoorbeeld Kawasaki, en deze zijn wél te reviseren. Je kúnt dus tien Kawasaki / Yamaha revisiesetjes aanschaffen, de popnagels van je kraan uitboren, kijken of je een passende revisiekit hebt, deze monteren, M3 schroefjes tappen en monteren, en de ongebruikte setjes proberen te retourneren. Of het de moeite en tijd waard is, laat ik aan jou over!

Maar als ik even zelf ga brainstormen: Start je met het gas open of dicht? Startprocedure is nml met gas dicht en volledige choke.
 
Laatst bewerkt:
Een klap uit de uitlaat betekent teveel onverbrande brandstof in je verbrandingskamer. Als dit bij een koude motor gebeurt met het starten, dan lijkt het mij logisch dat er brandstof in de verbrandingskamer lekt. Ik zou daarom even je olie(peil) checken om te kijken of er geen brandstof in je blok is gelekt via de zuiger.
 
Een klap uit de uitlaat betekent teveel onverbrande brandstof in je verbrandingskamer. Als dit bij een koude motor gebeurt met het starten, dan lijkt het mij logisch dat er brandstof in de verbrandingskamer lekt. Ik zou daarom even je olie(peil) checken om te kijken of er geen brandstof in je blok is gelekt via de zuiger.

Misschien dat de vraagsteller beter kan beginnen met het brandstofkraantje gewoon in de stand te zetten welke daar voor bedoeld is?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de vele reacties!

Heb vannacht en vandaag overdag het benzinekraantje dicht gezet, dit doe ik normaal nooit. Bij zowel vanochtend wegrijden naar werk als vanmiddag terugrijden naar huis gaf de motor bij starten een zacht knalletje. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt, was altijd of een flinke klap of niets. Er gebeurd/veranderd dus wel iets...

Nog even iets wat ik vergeten te melden was. Als de motor bij starten een knal geeft is dat 100% van de keren bij de allereerste omwenteling van de motor. Dit, samen met het feit dat er een flinke wit/gele wolk uit de uitlaat komt bij het geven van de klap deed mij zeer sterk denken aan een teveel aan benzine in de cilinder, eerder dan een probleem met ontsteking. Wat een hoop van jullie zeggen is dat het probleem bij de bougies ligt, dit las ik ook in andere onderwerpen die ik kon vinden. Zal ze sowieso vernieuwen bij de eerst volgende keer dat mn tank eraf gaat, maar mijn gevoel zegt dat het wat anders is.

Aan de andere kant snap ik de oplossing van het dichtdraaien van de benzinekraan niet helemaal. Het is een motor met carburateurs. Normaal gesproken laat je een benzinekraantje altijd open staan toch? Ik zou eerder verwachten dat de vlotterkamer dan doorlekt naar de cilinder ofzo. Het dichtdraaien van de benzinekraan zou alleen zorgen dat er niet nog meer druk op de vlotter staat, maar het echte probleem zou dan in de vlotter liggen en niet in de benzinekraan. Toch?

Ik hou jullie op de hoogte wat de motor morgen doet bij starten :P
 
Aan de andere kant snap ik de oplossing van het dichtdraaien van de benzinekraan niet helemaal. Het is een motor met carburateurs. Normaal gesproken laat je een benzinekraantje altijd open staan toch? Ik zou eerder verwachten dat de vlotterkamer dan doorlekt naar de cilinder ofzo. Het dichtdraaien van de benzinekraan zou alleen zorgen dat er niet nog meer druk op de vlotter staat, maar het echte probleem zou dan in de vlotter liggen en niet in de benzinekraan. Toch?

als je de benzinekraan dicht draait test je inderdaad de werking van de vlotters : vermits er geen druk meer op staat, kunnen ze ook niet blijven lekken ;)
dus als na een paar weken kraan steeds toe draaien het probleem effektief weg blijft, kraan weer open laten staan : komt het dan terug ligt het inderdaad aan lekke vlotternaalden.
 
Toevallig in het buitenland benzine met een hoog ethanol gehalte getankt waarna het geknal begon ?

(mijn AT, 1998, één keer E10 getankt in Duitsland, zelfde issue. Vlotter naalden hebben rubberen puntjes, kunnen daar niet tegen -O- , na vervanging vlotter naalden alles weer ok)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het verbaast mij dat met de opmerking van Rambabbel en Zot niet verder is gegaan.
Beiden toch niet echt kneuzen in de techniek, je kunt op z,n minst even vragen wat ze bedoelen.
Al is het alleen maar om iets uit te sluiten.
 
Het verbaast mij dat met de opmerking van Rambabbel en Zot niet verder is gegaan.
mij niet
Beiden toch niet echt kneuzen in de techniek, je kunt op z,n minst even vragen wat ze bedoelen.
Al is het alleen maar om iets uit te sluiten.
op dit forum zijn steeds meer de facebook regels van toepassing. Lekker jouw verhaaltje vertellen en dom klikken.
 
Het verbaast mij dat met de opmerking van Rambabbel en Zot niet verder is gegaan.
Beiden toch niet echt kneuzen in de techniek, je kunt op z,n minst even vragen wat ze bedoelen.
Al is het alleen maar om iets uit te sluiten.

Hoe bedoel je? Ik geef toch aan dat ik de bougies tzt ga vervangen?

Als ik op een doordeweekse dag mag kiezen tussen het dichtdraaien van een benzinekraan en het verwisselen van bougies dan kies ik eerst voor de makkelijkste optie om iets uit te sluiten...

Ik wist inderdaad niet dat Zot heilig is, ik ben niet zo van het geloof :)

Nogmaals bedankt voor de hulp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan