Knal bij starten

T1moff

Die hard MF'er
25 nov 2006
275
5
Ijsselstein
Hallo allen,

Heb al even zitten zoeken met de zoekfunctie, maar kan nog geen duidelijk antwoord vinden op het volgende;

Mijn Africa twin (bj 1997) geeft bij ongeveer 50% van de keren starten een harde knal uit de uitlaat. Lijkt zeer sterk op onverbrande brandstof die tot ontbranding komt. Bij een tweede keer starten is er ook geen probleem en start de motor gelijk. Ook verder geen problemen tijdens het rijden. Dodemansknop kom ik nooit aan (daar las ik wat over), ik schakel de motor altijd uit met sleutel.

Ik rijd overigens elke dag op mijn Africa twin, woon-werk verkeer.

Weet iemand waar ik moet beginnen met zoeken? Lek in het uitlaatsysteem? Laadsysteem is in orde, accu en voltage is prima. Denk niet dat het daar in zit...

Hoop dat iemand kan helpen, bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
Net te lage spanning om goed te vonken, net voldoende voor startmotor

Da's (IMHO) een tweede waar je naar gaat kijken. In eerste instantie hoort er sowieso al géén overtollige brandstof in de vlotterbakken te kunnen komen nadat je je motorfiets "uit" hebt gezet.

Nou ben ik als IT'er vaak te oplossingsgericht in plaats van dat ik aan symptoombestrijding wens te doen, maar.... We zullen het er waarschijnlijk hier niet over eens gaan worden?
 
Laatst bewerkt:
Da's (IMHO) een tweede waar je naar gaat kijken. In eerste instantie hoort er sowieso al géén overtollige brandstof in de vlotterbakken te kunnen komen nadat je je motorfiets "uit" hebt gezet.

Nou ben ik als IT'er vaak te oplossingsgericht in plaats van dat ik aan symptoombestrijding wens te doen, maar.... We zullen het er waarschijnlijk hier niet over eens gaan worden?

Hoe kom je erbij dat er overtollige brandstof in de vlotterbakken komt?

Als monteur ga ik graag van feiten uit in plaats van aannames. Dat is namelijk handig als je oplossingsgericht wil werken.
 
Gelijk even gemeten; spanning is 13,05V ongeveer 3uur nadat ik een stuk heb gereden.

Lijkt me prima? Accu is dit voorjaar ook nog vervangen voor een verse.

Of je meter klopt niet, of je laadspanning is veel te hoog.
Een accu in rust kan geen 13.05V leveren. Bovendien zijn de spanning tijdens het starten, en de laadspanning 2 veel belangrijkere waardes.
 
Hoe kom je erbij dat er overtollige brandstof in de vlotterbakken komt?

Als monteur ga ik graag van feiten uit in plaats van aannames. Dat is namelijk handig als je oplossingsgericht wil werken.

TS heeft inmiddels al vermeldt dat de "knallen" minder hard zijn op het moment dat 'ie dat kraantje dicht zet (kraantje wérkt dus (goed?)). Dankzij "de wet van de communicerende vaten" blijft er met een ópen kraantje continue druk op de leiding naar de carburateur staan en als de vlotternaalden dan niet helemaal goed af sluiten blijft er continue brandstof aangevoerd worden welke bij een koude start ineens vrij gegeven wordt.

Já.... Met een krachtige(re) vonk explodeert dat spul waarschijnlijk wél in één keer (in de cilinder) maar: Die overtollige brandstof hoort er in eerste instantie helemaal niet te zijn.
 
Laatst bewerkt:
TS heeft inmiddels al vermeldt dat de "knallen" minder hard zijn op het moment dat 'ie dat kraantje dicht zet (kraantje wérkt dus goed!). Dankzij "de wet van de communicerende vaten" blijft er met een ópen kraantje continue druk op de leidingen naar de carburateur staan en als de vlotternaalden dan niet helemaal goed af sluiten blijft er continue brandstof aangevoerd worden welke bij een koude start ineens vrij gegeven wordt.

Já.... Met een krachtige vonk explodeert dat spul waarschijnlijk wél in één keer (in de cilinder) maar: Die overtollige brandstof hoort er in eerste instantie helemaal niet te zijn.
Eerste aanname knallen zijn minder hard.
Tweede aanname communicerende vaten werken niet met een pomp ertussen
Derde aanname vlotternaalden lekken + de pomp
Vierde aanname overtollige brandstof die exact de juiste 1 op 14 verhouding heeft om lekker te knallen.

Eerst diagnose stellen op basis van feiten graag
 
Eerste aanname knallen zijn minder hard.
Tweede aanname communicerende vaten werken niet met een pomp ertussen
Derde aanname vlotternaalden lekken + de pomp
Vierde aanname overtollige brandstof die exact de juiste 1 op 14 verhouding heeft om lekker te knallen.

Eerst diagnose stellen op basis van feiten graag

Je vergeet de vijfde aanname: Het ligt aan de elektra.
 
Wij achten die kans waarschijnlijk genoeg om die als eerste te meten. Diagnose stellen les 1

Als jullie (en dat zijn jij en Rambabbel waarschijnlijk, om nóg maar een aanname te doen) op afstand een 100% diagnose kunnen stellen zónder dat machientje van de TopicStarter ook maar één keer gezien te hebben dan snap ik niet dat jullie nog in deze branche werkzaam zijn.

Ik heb de betreffende motorfiets óók nog nooit gezien en ken de TS niet, maar dat soort boude uitspraken als "jullie" (vaker) durven te doen hier raken ook kant noch wal (Léés jullie reacties even terug en beoordeel vervolgens of de TS op basis van die teksten alleen ook maar iets wijzer had kunnen worden).
 
Laatst bewerkt:
Als jullie (en dat zijn jij en Rambabbel waarschijnlijk, om nóg maar een aanname te doen) op afstand een 100% diagnose kunnen stellen zónder dat machientje van de TopicStarter ook maar één keer gezien te hebben dan snap ik niet dat jullie nog in deze branche werkzaam zijn.

Ik heb de betreffende motorfiets óók nog nooit gezien en ken de TS niet, maar dat soort boude uitspraken als "jullie" (vaker) durven te doen hier raken ook kant noch wal (Léés jullie reacties even terug en beoordeel vervolgens of de TS op basis van die teksten alleen ook maar iets wijzer had kunnen worden).
Je kan niet lezen en wil het niet begrijpen. Waar is een boude uitspraak gedaan?
 
Je kan niet lezen en wil het niet begrijpen. Waar is een boude uitspraak gedaan?

Laadsysteem is in orde, accu en voltage is prima. Denk niet dat het daar in zit...

Ik denk dat wel :Y

goede kans idd

Vandaaruit mag je verder lezen....

Serieus: Ik geloof écht dat je (jullie) een éérste klas monteur bent/zijn en heb dat ook van meerdere mensen welke ik persoonlijk ken mogen horen. De communicatie laat (hier in iedergeval) echter éven te wensen over.
 
Laatst bewerkt:
Als jullie (en dat zijn jij en Rambabbel waarschijnlijk, om nóg maar een aanname te doen) op afstand een 100% diagnose kunnen stellen zónder dat machientje van de TopicStarter ook maar één keer gezien te hebben dan snap ik niet dat jullie nog in deze branche werkzaam zijn.

Veel dingen komen zo veel voor dat je die fiets niet eens hoeft te zien maar dat je na een paar vragen al met 99% zekerheid het probleem aan kunt wijzen. Of we blijven hangen bij de vorige stap omdat de vragen niet beantwoord worden, in dat geval valt er ook geen eenduidige conclusie te trekken en kan je moeilijk iemand aanvallen op het feit dat ie geen onderbouwde reactie geeft. Die onderbouwde reactie zat namelijk in de pijplijn maar blijft daar voorlopig zitten omdat niet op de vraag wordt ingegaan.

Dat gezegd hebbende ga ik weer verder met mn bier + chips.
 
Laatst bewerkt:
Vandaaruit mag je verder lezen....

Serieus: Ik geloof écht dat je (jullie) een éérste klas monteur bent/zijn en heb dat ook van meerdere mensen welke ik persoonlijk ken mogen horen. De communicatie laat (hier in iedergeval) echter éven te wensen over.
als


en


boude uitspraken zijn, kan ik alleen concluderen dat jij je in je doos getrapt voelt en de meest domme excuses er verdraaid bij gaat halen om je domme gelul recht te praten. Wijf!
 
Mannekes, hij kan toch niet weten dat Zot een heilige is op dit forum?
Dus hij denkt: die vent is een zot.
_O-

Ik dacht gelijk..ontsteking slaat een slag over, onverbrande benzine = knal.
Accu en laadsysteem had ik dan nog niet verdacht, meer richting bougies/bobines.
Vaklui.
:}

Bij een tweede keer starten is er ook geen probleem en start de motor gelijk.
Conclusie: accu wordt wakker en heeft net iets meer vermogen? :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan