Knal bij starten

T1moff

Die hard MF'er
25 nov 2006
275
5
Ijsselstein
Hallo allen,

Heb al even zitten zoeken met de zoekfunctie, maar kan nog geen duidelijk antwoord vinden op het volgende;

Mijn Africa twin (bj 1997) geeft bij ongeveer 50% van de keren starten een harde knal uit de uitlaat. Lijkt zeer sterk op onverbrande brandstof die tot ontbranding komt. Bij een tweede keer starten is er ook geen probleem en start de motor gelijk. Ook verder geen problemen tijdens het rijden. Dodemansknop kom ik nooit aan (daar las ik wat over), ik schakel de motor altijd uit met sleutel.

Ik rijd overigens elke dag op mijn Africa twin, woon-werk verkeer.

Weet iemand waar ik moet beginnen met zoeken? Lek in het uitlaatsysteem? Laadsysteem is in orde, accu en voltage is prima. Denk niet dat het daar in zit...

Hoop dat iemand kan helpen, bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
alsenboude uitspraken zijn, kan ik alleen concluderen dat jij je in je doos getrapt voelt en de meest domme excuses er verdraaid bij gaat halen om je domme gelul recht te praten. Wijf!

Heb je ooit vaker last van dit soort aanvallen? Da's nie goed, niet....
 
Laatst bewerkt:
Mag ik vragen of je er een ander uitlaatsysteem op hebt zitten, incl bochten?

en heeft hij hydraulische NAKS, zijn je kleppen gesteld, en wat heeft hij gelopen????

Er zit een leovince sbk demper op,maar dr bochten zijn origineel. Zat er ook al op toen de motor nog geen knallen gaf. Naar mijn weten de originele naks, kleppen zijn niet al te lang geleden gechecked, ong 75dkm gelopen.

Bougies wou ik destijds met kleppen stellen ook vervangen (had ze al gekocht). Had echter de originele bougiesleutel niet bij de hand en dan is het een lastig klusje. Toen besloten om de oude iridiums te laten zitten die grofweg 20dkm geleden erin zijn gezet...

Ik kijk nu het truukje met het brandstofkraantje een aantal dagen aan, maar lijkt het probleem niet op te lossen.

Ga vanmiddag eens even aan de elektra zitten en wat doormeten. Laatste keer dat ik heb gemeten was de laadspanning in orde, maar zoals al werd gezegd is de accuspanning bij rust wat hoog. Misschien dat daar wat in zit. Bougies binnekort ook alsnog maar vervangen.
 
Zullen we eens proberen te analyseren wat er gebeurt?

Koude start, dus waarschijnlijk met choke dus rijk mengsel..
( als je de choke niet gebruikt even melden, want dat is belangrijk voor analyse)
Rijk mengsel kan TE RIJKzijn waardoor er niet genoeg zuurstof in de verbrandingskamer komt om een brandbaar mengsel te krijgen..
probeer eens met minder choke te starten, b.v. half of helemaal niet

Start je wel op de juiste manier?

Ik sleutel regelmatig, en soms hebben mensen de gewoonte om de startknop maar EVEN
in te drukken, en dan weer gelijk los te laten, in de veronderstelling dat even de startknop of sleutel te bedienen voldoende moet zijn
Startknop ingedrukt houden tot de motor ook echt loopt
Doe je dit niet kan er onverbrande benzine in je uitlaatsysteem komen, en die ontbrandt mee met de eerste explosieslag

Klep kan doorlekken, waardoor er toch iets van ontbranding in je uitlaat kan ontstaan, als zich daar een brandbaar mengsel bevindt, en een open demper kan daar in meehelpen, omdat er bij een open demper makkelijker zuurstof via de uitlaat naar binnen kan stromen, dit is na de eerste verbrandingsslag weg omdat er dan een stroming UIT de uitlaat ontstaat....

dus kijk eerst even of de bovenstaande mogelijkheden op jouw van toepassing zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan