knallen bij gas-los [1 cil. 600cc]

Dennis the Menace

Die hard MF'er
26 feb 2003
270
0
Belgie
Ik heb dat ook bij m'n R6, vooral als ik hoog in toeren ga en dan m'n ga loslaat en de motor volledig laat zakken in toeren.
Klinkt wel tof!!!???

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.125
2
38
Hoorn (Noord Holland)
www.zomerpop.nl
Heb 'last" van knallen in mn uitlaat als ik mn gas los laat.
hiervan wil ik graag vanaf. Sommige vinden het 'cool', kan er zelf niet warm om worden. Het hetreft een 1cilinder 600cc uit 2000. met 40mm carb. + sport demper en openluchtfilter.

-Moet ik mn carb stellen?
-Het kiertje(omdat ze overelkaar heen schuiven) in het midden van mn uitlaat dicht maken? Zodat het mogelijk ontsnapte mengsel niet in mn uitlaat kan ploffen?
-anders?
soms kan het idd.komen door een lek in je uitlaat(bvb dus waar 2 stukken over elkaar zitten)
Heeft te maken met valse(extra)lucht ofzo.

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Kan zijn dat je ontsteking niet goed op tijd staat, of je carburateur staat niet helemaal goed afgesteld maar het meest waarschijnlijke is denk ik inderdaad naverbranding doordat er een lekje in je uitlaat zit.

bkraan

MF'er
24 jan 2003
204
0
49
Breukelen
Knallen bij gas dicht, vooral bij dikke 1 cil., is niet ongewoon. Bij gas dicht wordt mengsel te arm om door bougie te laten onsteken, maar komt alsnog tot ontbranding in hete uitlaat. Gaatje in uitlaattraject verergert dit inderdaad wel, maar hoeft niet oorzaak te zijn. Gewoon geen zorgen maken.

Ferrekau

MF veteraan
Donateur
27 jul 2002
22.558
1
elst
Dan is dat om het vocht er in te laten? :)
L :+ L

maar ik dacht ook idd dat dat dat gaatje was (leuke zin eigenlijk)

Ik heb het ook, zijn meer plofjes en een beetje geknetter/geborrel. Voor mezelf vind ik het niet zo erg, wel grappig eigenlijk

5 mei 2003
105
0
soms kan het idd.komen door een lek in je uitlaat(bvb dus waar 2 stukken over elkaar zitten)
Heeft te maken met valse(extra)lucht ofzo.
Om precies te zijn: de benzinedampen die in de beschreven situatie onvermijdelijk in de uitlaat komen kunnen niet ontbranden bij gebrek aan zuurstof. Door een gat/kier/whatever komt er voldoende zuurstof bij om te ontbranden. De benodigde temperatuur was al aanwezig. En dan knalt of rommelt het in de pot.

Over die gaatjes: die zitten onderin de pot om condens af te voeren. Door het temperatuurverschil condenseert het eerste uitlaatgas zolang de uitlaat nog niet op bedrijfstemperatuur is. Het gaatje is dan open zodat het condensvocht, een soort zuur water dus uiterst corrosief, eruit loopt. Door stukjes metaal slim te plaatsen is het gaatje weer dicht als de uitlaat op bedrijfstemperatuur is omdat de stukjes metaal dan voldoende uitgezet zijn. Simpel docht slim bedacht.

5 mei 2003
105
0
Tsja ik ga er wel van uit dat afstelling (carb & onsteking) volgens specs is, anders heeft het geen zin om te filosoferen over een mogelijke oorzaak.