knallen bij gas-los [1 cil. 600cc]

Heb 'last" van knallen in mn uitlaat als ik mn gas los laat.
hiervan wil ik graag vanaf. Sommige vinden het 'cool', kan er zelf niet warm om worden. Het hetreft een 1cilinder 600cc uit 2000. met 40mm carb. + sport demper en openluchtfilter.

-Moet ik mn carb stellen?
-Het kiertje(omdat ze overelkaar heen schuiven) in het midden van mn uitlaat dicht maken? Zodat het mogelijk ontsnapte mengsel niet in mn uitlaat kan ploffen?
-anders?
soms kan het idd.komen door een lek in je uitlaat(bvb dus waar 2 stukken over elkaar zitten)
Heeft te maken met valse(extra)lucht ofzo.
 
Kan zijn dat je ontsteking niet goed op tijd staat, of je carburateur staat niet helemaal goed afgesteld maar het meest waarschijnlijke is denk ik inderdaad naverbranding doordat er een lekje in je uitlaat zit.
 
Knallen bij gas dicht, vooral bij dikke 1 cil., is niet ongewoon. Bij gas dicht wordt mengsel te arm om door bougie te laten onsteken, maar komt alsnog tot ontbranding in hete uitlaat. Gaatje in uitlaattraject verergert dit inderdaad wel, maar hoeft niet oorzaak te zijn. Gewoon geen zorgen maken.
 
soms kan het idd.komen door een lek in je uitlaat(bvb dus waar 2 stukken over elkaar zitten)
Heeft te maken met valse(extra)lucht ofzo.

Om precies te zijn: de benzinedampen die in de beschreven situatie onvermijdelijk in de uitlaat komen kunnen niet ontbranden bij gebrek aan zuurstof. Door een gat/kier/whatever komt er voldoende zuurstof bij om te ontbranden. De benodigde temperatuur was al aanwezig. En dan knalt of rommelt het in de pot.

Over die gaatjes: die zitten onderin de pot om condens af te voeren. Door het temperatuurverschil condenseert het eerste uitlaatgas zolang de uitlaat nog niet op bedrijfstemperatuur is. Het gaatje is dan open zodat het condensvocht, een soort zuur water dus uiterst corrosief, eruit loopt. Door stukjes metaal slim te plaatsen is het gaatje weer dicht als de uitlaat op bedrijfstemperatuur is omdat de stukjes metaal dan voldoende uitgezet zijn. Simpel docht slim bedacht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan