Knallen uit uitlaat

YamahaWR450

Yamaha WR450F 2004
20 feb 2019
66
20
Hoi mede Motor-forummers,

Ik merk dat mijn Yamaha WR450F uit 2004 vaker knallen maakt wanneer ik het gas los laat, soms klinkt zo’n knal een beetje te hard naar mijn mening.

Wat kan ik hier aan doen om het te verminderen? En is dit slecht voor de motor al die knalletjes uit de uitlaat?


Ik hoor het graag!
 
Omdat je toevallig perse wil horen wat paul zegt?????

Terwijl 20 anderen zeggen dat je moet genieten van dat knallen omdat het hoort??? Ga hem eerst maar helemaal terugbouwen naar standaard dan.
Je kan het niet afstellen omdat het buiten het geregelde gebied zit!!!!!! Motor loopt toch mooi? Dat kan alleen maar minder worden.
Hij krijgt een mengsel waarmee hij stationair, 800 - 1000 toeren mee moet lopen, dat mengsel is te slecht om bij 4000-6000 toeren te verbranden en komt onverbrand in de uitlaat terecht tot het genoeg verzadigd is om daar tot ontbranding te komen, met de verbale gevolgen van dien., daarom ook RESTGASVERBRANDING (niet te verwarren met affakkelen, waar dit trouwens wel op lijkt)

:(


Ben ik er ook weer ingetrapt :+ ?

Ik vroeg me gewoon af wat het afstellen van de motor ongeveer zou kosten, dan had ik zelf nog altijd de overweging kunnen maken of ik dit ook daadwerkelijk zou doen.. De motor loopt perfect zoals ik al eerder aangaf en ik blijf er gewoon op rijden :] (ja, ook met de knallen:+). Ik waardeer jullie reacties enorm, begrijp me niet verkeerd O-)

Greetz
 
Misschien is het trouwen weg als je bij decelereren een klein streepje gas geeft, te weinig om vermogen te geven... Probeer dat es?
 
Het is een goed advies van Paul.
Het pas dom om stom weg door te rijden, terwijl er misschien wel wat aan de hand kan zijn.
Harde klappen hoort niet.
Een beetje ploffen is niet zo erg.
Het kan iets simpelste zijn als een lekke uitlaat, of het mengsel is niet goed.
En dat kan je zeker wel stellen.
Heb al zo vaak gemerkt dat klappen minder worden met een rijker stationair mengsel, en meer worden met een te arm mengsel.
Door stationair te verrijken wordt het mengsel ook rijker tijdens deceleren op 4000 toeren met gas dicht.
Dat het mengsel dan niet ideaal is klopt, maar het heeft wel invloed
 
Wat jij zegt klopt, maar als je van een goed afgestelde motor uitgaat, wat overal uit blijkt, moet je omwille van wat akoestische evenementen niet de afstelling vergriepen
 
Of er nu mensen zijn die het leuk vinden, ongevaarlijk, toch gevaarlijk, bruut, vervelend, cool of stom..... alleen topicstarter neemt de beslissing.

We kunnen advies geven of meningen opdringen.... maar laten we proberen een objectief antwoord te geven en niet dit topic gebruiken om onze mening door een ander z'n strot te duwen :)

Topicstarter: Er is geen fabrikant die een nieuwe motor aflevert terwijl die uit z'n uitlaat knalt.
Althans, dat is niet zijn bedoeling.

Over het algemeen is het niet goed voor een motorfiets.
Als je moet vragen of je dat afstellen zelf kan doen, dan ga er maar vanuit dat je het niet zelf kunt doen. Het is een klusje waar ervaring toch wel handig bij is.
 
Of er nu mensen zijn die het leuk vinden, ongevaarlijk, toch gevaarlijk, bruut, vervelend, cool of stom..... alleen topicstarter neemt de beslissing.

We kunnen advies geven of meningen opdringen.... maar laten we proberen een objectief antwoord te geven en niet dit topic gebruiken om onze mening door een ander z'n strot te duwen :)

Topicstarter: Er is geen fabrikant die een nieuwe motor aflevert terwijl die uit z'n uitlaat knalt.
Althans, dat is niet zijn bedoeling.

Over het algemeen is het niet goed voor een motorfiets.
Als je moet vragen of je dat afstellen zelf kan doen, dan ga er maar vanuit dat je het niet zelf kunt doen. Het is een klusje waar ervaring toch wel handig bij is.

Bedankt voor de duidelijke reactie :}

Ik heb op dit forum van alles gelezen over het draaien van de ´fuel- en air-screw´. Zou dit iets kunnen oplossen? Lijkt mij vrij onschuldig om zelf te doen gezien het feit dat ik deze gewoon kan terugdraaien naar de stand waar ze nu op staan :P
 
Heb je enig idee wat die feul-and-air screw voor functie heeft en wat er veranderd als je daaraan gaat draaien ?
Je knallen hoorde je, zoals je zelf zei, tussen de 4 en 6.000 toeren.

Als je het antwoord weet op de vraag waar mijn reply mee begint, dan weet je het antwoord op je vraag of draaien aan die instelling iets gaat veranderen.

Ik zou eerst een kijken of er extra lucht mee komt de carburateur in. Valse lucht of extra lucht.
Met een busje startspray ( of deodorant, het gaat om de erg vluchtige brandbare drijfgassen ) met een stationair draaiende motor een beetje rondom de aansluitingen van de carburateur spuiten. Zowel aan de motor zijde als aan de luchtfilterzijde. Als je niet hoort dat hij even sneller gaat draaien dan heb je dat uitgesloten.

Daarna zou ik kijken naar de air cut off valve. Use Google. Dat is ook een goede verdachte voor jou probleem.

Een carburateur is een onderdeel waar veel verschillende onderdelen in zitten die invloed kunnen hebben. Ga je aan het ene sleutelen dan heeft dat invloed op andere onderdelen. Alles heeft invloed op elkaar. Zomaar ergens aan draaien zonder dat je van te voren weet waar je aan draait en wat voor invloed dat waarop heeft is erg onverstandig.
Op zich kun je niets acht kapot maken, maar je kan de boel wel enorm ontregelen en dan moet je goed weten wat je doet wil je dat weer goed krijgen.
Het is allemaal niet moeilijk, maar zorg dat je weet wat je doet.

Het knallen is voor 99% zeker vrij eenvoudig op te lossen....als je weet wat je doet.
 
Heb je enig idee wat die feul-and-air screw voor functie heeft en wat er veranderd als je daaraan gaat draaien ?
Je knallen hoorde je, zoals je zelf zei, tussen de 4 en 6.000 toeren.

Als je het antwoord weet op de vraag waar mijn reply mee begint, dan weet je het antwoord op je vraag of draaien aan die instelling iets gaat veranderen.

Ik zou eerst een kijken of er extra lucht mee komt de carburateur in. Valse lucht of extra lucht.
Met een busje startspray ( of deodorant, het gaat om de erg vluchtige brandbare drijfgassen ) met een stationair draaiende motor een beetje rondom de aansluitingen van de carburateur spuiten. Zowel aan de motor zijde als aan de luchtfilterzijde. Als je niet hoort dat hij even sneller gaat draaien dan heb je dat uitgesloten.

Daarna zou ik kijken naar de air cut off valve. Use Google. Dat is ook een goede verdachte voor jou probleem.

Een carburateur is een onderdeel waar veel verschillende onderdelen in zitten die invloed kunnen hebben. Ga je aan het ene sleutelen dan heeft dat invloed op andere onderdelen. Alles heeft invloed op elkaar. Zomaar ergens aan draaien zonder dat je van te voren weet waar je aan draait en wat voor invloed dat waarop heeft is erg onverstandig.
Op zich kun je niets acht kapot maken, maar je kan de boel wel enorm ontregelen en dan moet je goed weten wat je doet wil je dat weer goed krijgen.
Het is allemaal niet moeilijk, maar zorg dat je weet wat je doet.

Het knallen is voor 99% zeker vrij eenvoudig op te lossen....als je weet wat je doet.

Als ik het zo lees lijkt het me inderdaad verstandig om dan maar even overal van af te blijven :Y

Voorlopig laat ik het even voor wat het is.. In de tussentijd ga ik eens rustig rondkijken voor motorzaken in de buurt die mijn WR450 zouden kunnen afstellen.


Ik dank jullie allemaal voor jullie bijdragen aan dit topic, voor nu weet ik even genoeg :}
 
Ik had eigenlijk het idee dat je juist nog helemaal nix weet. :+

Lijkt me wel interessant om te horen of je het ook daadwerkelijk weg krijgt... Ik heb 4 4-cilinder 4-takten en die doen het allemaal, de een wat meer als de ander en ook in de uitlaat van een volledige standaardfiets hoor ik het ook, alleen dat is zo gedempt dat het niet erg opvalt
 
Ik had eigenlijk het idee dat je juist nog helemaal nix weet. :+

Lijkt me wel interessant om te horen of je het ook daadwerkelijk weg krijgt... Ik heb 4 4-cilinder 4-takten en die doen het allemaal, de een wat meer als de ander en ook in de uitlaat van een volledige standaardfiets hoor ik het ook, alleen dat is zo gedempt dat het niet erg opvalt

Als het gewoon wat geroffel/geplof was geweest had ik dit topic hoogstwaarschijnlijk nieteens aangemaakt. Echter omdat het soms echt harde, schelle knallen zijn baarde dit mij wel een beetje zorgen als leek zijnde :o
 
Toch: niemand houdt je tegen om even naar de sproeierbezetting te kijken. Door de uitlaat terug te bouwen ben je aan de achterkant al klaar, controleer de voorkant, kijk of er geen stukken uit de airbox zijn geknipt, of er werkelijk een (standaard) luchtfilter in zit, probeer effe in de carb te kijken of de originele sproeierbezetting er in zit, zo ga je steeds dichter bij fabrieksstandaarden zitten, ben je lekker zelf bezig en kan je feitelijk nik vergriepen.
Je kan nog een experiment doen met de hoogte van de gasnaald of het stationair mengsel (of!!, niet en).
Wegbrengen kan dan altijd nog.
 
Tijdens de TT-nacht op de camping ben de man met een knallende uitlaat, de Duitsers hebben daar een soort nationale volkssport van gemaakt, vaak gelijktijdig met een hevig rokende achterband.
Een aantal Nederlanders proberen het ook onderhand. Wel een veterbroek, wit T-shirt en een hesje aandoen dan, kapsel van Scooter met een matje in de nek om het kompleet te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan