Knallende uitlaat

paultje81

MF'er
12 aug 2004
52
0
Oude Pekela
Een vraag over het volgende:

Als ik doortrek in de versnelling, van mijn Honda CBR 600 F uit 1991 met 30.000 kilometers op de teller, het toerental boven de 6000 en het gas dichtdraai komt er een knal uit de uitlaat.
Wat zou dat kunnen zijn ?

Groetjes
 
Helemaal correct wat hiero boven staat zelfs ik kan het met mijn ER-5je :] . Volgens mij kan iedereen het wel als ze het willen O-)
 
ik heb dr nog een filmpje van hoe dr bij mijn uitlaat een vlammetje uitkomt, maar weet ff niet hoe ik daar een foto van kan maken om dat hiet te posten |(
 
Rij maar is een stukje achter mij, als ik tot vol in de toeren doorga, en dan het gas loslaat is het van 7000 toeren tot 3500 toeren feest, een en al knallen er rommelen van de uitlaat. Mooiste geluid wat er is, idd gewoon van genieten.

Groetjes Yellow
 
Knallen is vrij eenvoudig.

Gewoon ff heel snel je nood(stop)knop uit en weer aan doen. Dan komt er 9 van de 10 keer een leuke steekvlam uit de pijp.
 
Knallen is vrij eenvoudig.

Gewoon ff heel snel je nood(stop)knop uit en weer aan doen. Dan komt er 9 van de 10 keer een leuke steekvlam uit de pijp.
Ik ken iemand die op die manier een keer zijn uitlaat eraf heeft geklapt op deze manier :X

Maar zelfs mijn Rebeltje doet het. Toeren maken, lekker op de motor af laten remmen, PLOF. Lijkt het net een grote-jongens-motor ;)
 
Knallen is vrij eenvoudig.

Gewoon ff heel snel je nood(stop)knop uit en weer aan doen. Dan komt er 9 van de 10 keer een leuke steekvlam uit de pijp.

En op den duur stukjes uitlaatklep :+

Knallen kan geen kwaad, tenzij je een standaard reflectiedemper hebt.
Bij open dempers verbranden de onverbrande benzine mengels in je uitlaat = knallen = genieten :]
 
Het kan zijn dat je klepspelling te groot is, het is inderdaad namelijk onverbrande benzine die dan ontsteekt. Het kan wel degelijk kwaad, je verbrand namelijk je kleppen op die manier ook je uitlaat vind het niet echt fijn, bovendien krijg je dan roet aan de verkeerde kant van je klep in de zittingen waardoor die niet goed meer sluit, gevolg de motor loopt slechter en verbruikt meer. Anderzijds is het natuurlijk wel lollig, maar je blok is er niet blij mee.
 
of dat je mengsel te SCHRAAL staat (nee, niet te rijk)...
als dat het geval is, KAN je uitlaatklep(jes) het heel erg niet leuk gaan vinden.
en dan niet zo zeer voor die knallen, maar door de verhoogde temperatuur.

dat ie te schraal staat komt 9 van de 10 keer door open uitlaat monteren, speciaal luchtfilter enz en dan niet de carbs/injectie opnieuw afstellen.
 
onzin.....mijn air fuel ratio is 13,2 dus bijna perfect en toch komen er uit mijn akra systeem zodra het gas dicht gaat,en daarvoor serieus heb lopen knallen dikke klappen uit de pijp.
met de standaard uitlaten was de "peut lucht" verhouding nog niet half zo mooi,dan weer te rijk,dan weer te arm en ga zo maar door.

ook bij een perfect afgestelde motor met open pijp kan je dus vlammen uit je uitlaat verwachten daar waar ik ook sterk betwijfel of dit uberhaupt schade aan het blok kan veroorzaken.
 
als hij valse lucht trekt wordt dit knaleffect verergerd, controleer even of je uitlaten gasdicht zijn en goed vastzitten in de cilinderkop.
 
Het kan wel degelijk kwaad, je verbrand namelijk je kleppen op die manier ook je uitlaat vind het niet echt fijn, bovendien krijg je dan roet aan de verkeerde kant van je klep in de zittingen waardoor die niet goed meer sluit, gevolg de motor loopt slechter en verbruikt meer.

Dat van die roet had ik nog niet bij nagedacht :X
 
allemaal bedankt ik zal ff de tips hier gaan bekijken op mn moto, hij krijgt nog een beurt want moeten bepaalde dingen aan gebeuren dan kaart ik dit ook ff aan. Ow ja, ff vraagje tussendoor vandaag na stuk touren zet ik em thuis stil en fluit het ergens onder mn buddy echt een soort fluitketel idee. Dacht eerst mn water kookt of iets dergelijks maar mn temperatuur meter stond nog onder het midden dus moet iets anders zijn. Motor heeft wel bijna een jaar stilgestaan dr is in dat jaar zo nu en dan es mee gereden maar geen noemenswaardige afstanden, kan het dus ook gewoon een kwestie zijn van dat alles weer heet wordt en wat gaat uitzetten e.d.??

iig bedankt voor de reacties op mijn vorige vraag
 
hehe lekke band had ik denk ik wel gezien/gemerkt na stilzetten/rijden :9 .
Carterdruk leg uit aan een leek :p
water was goed zoals ik al zei, dus dat is het niet.
 
hehe lekke band had ik denk ik wel gezien/gemerkt na stilzetten/rijden :9 .
Carterdruk leg uit aan een leek :p
water was goed zoals ik al zei, dus dat is het niet.
Afvoertje knel..... wellicht drupt er vloeistof op je uitlaatbochten
klinkt stom maar een accu de kookt!! kan ook ja
 
denk dat dit te technisch voor mij wordt :/
ik denk dat ik morgen maar ff naar de plaatselijke motor boer rij en em ff laat nakijken....zucht ;(
 
a joh valt wel mee.
Vaak wil je spoken zien je bent wel eens te voorzichtig groei je wel overheen
(denk maar aan die dametjes die altijd de garage komen als ze een rammeltje horen,is het achteraf een rolletje pepermunt in het opberg vakje aan de deur.........ik wil hiermee niet zeggen dat je een oud dametje bent hoor :) :) :) :) :) )
 
hehe ja dat zei ik ook al tegen me pa, ik heb de motor net gekocht particulier bij iemand weg hij is van 91. Probleem dat je dan hebt dat ik dan niet precies weet wat ik koop omdat ik de technische kennis niet heb. Dus wat krijg je dan, bij ieder rammeltje, geluidje etc.. denk je van: ow nee toch wat is dat geluidje/rammeltje hij gaat toch niet stuk!!! :D want je bent er blij mee en je hoopt vurig dat alles goed blijft.

ik zal er met de nodige tijd wel overheen groeien
 
Terug
Bovenaan Onderaan