Knee-down

Fastcruiser

Explorator
Crew
14 aug 2001
19.793
11.157
Zuid-Limburg
Instagram
Volgens mij zijn de reflexen van de rijder een stuk minder als hij met een knee-down bezig is (niet dat het mij lukt, maar ja '( ...), althans, aangezien hij naast de motor hangt zal hij minder snel kunnen reageren.

Wordt er alleen met de knieën over het asfalt geschoven in overzichtelijke situaties (klaverkladen e.d.) of zit iedereen hier overal te knee-downen, incl. bebouwde kom en zo.
 
in de bebouwde kom zijn niet direct veel goeie bochtjes te vinden om je knie te zetten denk ik, of misschien een rond punt

en de mannen die dit overal doen gaan er vroeg of laat, of als ze echt veel geluk hebben nooit, eens uit
natuurlijke selectie heet dat
 
Ik doe het op de openbare weg vrijwel alleen maar in bochten die ik goed ken, en daarvoor geschikt zijn (overzichtelijk, op- afritten enzo). Ergens maar blind insturen en hopen dat het goed afloopt is niet mijn stijl, want dan ga je er gegarandeerd een keer knoerthard af. Ben afgelopen weekend in Eifel en Ardennen geweest, en zegge en schrijve slechts 1 kneedown gepresteerd in duizenden bochten. Die was dan ook superoverzichtelijk met superstrak schoon asfalt. Op het circuit zijn bijna alle bochten zo. Even afgezien van de Nordschleife, want dat is door al die blinde bochten, kadetjes en bussen met bejaarden echt link.
 
Op 2001-08-14 17:59, schreef jonas:
in de bebouwde kom zijn niet direct veel goeie bochtjes te vinden om je knie te zetten denk ik, of misschien een rond punt = rotonde (voor de nederlanders!!.. :) )

en de mannen die dit overal doen gaan er vroeg of laat, of als ze echt veel geluk hebben nooit, eens uit
natuurlijke selectie heet dat
 
Meestal knee-down ik alleen idd op de overzichtelijke stukken, tenzij je met een groep bent en dus de voorste eerst de bocht in gaat om te kijken, waarna de rest kan volgen met een knee-down.
Ook schoon asfalt is wel makkelijk.....voor de grip. Altijd oppassen dus.. 8-)
 
Meestal knee-down ik alleen idd op de overzichtelijke stukken, tenzij je met een groep bent en dus de voorste eerst de bocht in gaat om te kijken, waarna de rest kan volgen met een knee-down.
Ook schoon asfalt is wel makkelijk.....voor de grip. Altijd oppassen dus.. 8-)

Zelfs met zo'n 'voorrijder' lijkt het me nog link om zonder zelf gekeken te hebben er achteraan te duiken... Verschillen in de fietsen onderling, rijstijl en massa maakt ook nog een hoop uit.... Waar je 'voorrijder' het wel haalt, kan een kneedown voor jou wel eens niet haalbaar zijn...
 
Is het nou lastig om te kneedownen?

Hangt natuurlijk van de motor af: sommige motoren hebben meer grondspeling, waardoor je schever kan.
Ook steken kneesliders behoorlijk uit (in het begin althans).

Dat je een goede bocht moet hebben lijkt me logisch.

Is het nu voornamelijk naast de motor hangen , voldoende vaart maken zodat normaal je stepjes het asfalt raken en zorgen dat je knie lekker ver uitsteekt (zonder je balans te verliezen dan).

Of is het allemaal een stuk lastiger: nog schever dan normaal, echt ver buitenboord hangen etc.

Zo te zien lijkt het eenvoudig, maar ik hoor dat mensen er soms maanden over doen om het voor elkaar te krijgen.

En kan je nu ook daadwerkelijk sneller een bocht pakken dan wanneer je (min of meer) recht op de motor blijft zitten.
 
Ik heb gisteren ( na mijn koppeling opnieuw afgesteld te hebben ) twee goede overzichtelijke bochten gevonden waar ik me op ga concentreren om eens een bedoelde knee-down te maken.

Ooit 1x eerder in knee-down gemaakt, echter onverwacht. Regenbroek aan gort, spijkerbroek stuk, stukkie vel van mijn knie, en mijn hart in mijn strot, en mijn onderbroek vol. Was dus ik ben niet bevallen, maar was meer aan het schuiven en sliden, wat goddank goed is afgelopen.

Het viel me gisteren alleen wel heel erg op, toen ik samen met een maat de knee-doen aan het proberen was, dat ik schuiner en harder moet rijden om met mijn knie richting de grond te kunnen.

Kan iemand dit misschien serieus verklaren?
 
Het id PUUR een kwestie van techniek.

In het begin moest ik voor mijn idee mijn knie BELACHELIJK ver naar buiten steken (gaat al lastig met een leren broek met sliders), en dan ging het nog maar half...

Ik doe het ZELDEN op de openbare weg, alleen als ik weet dat een bocht mooi strak en schoon is. Ik heb het lef niet om het overal te doen (lees: ik ben verstandig genoeg...).

Op Zandvoort kreeg ik mijn knie in ELKE bocht aan de grond, maar voor mijn gevoel had je daar ook grenzeloze grip...

Op 'ons' niveau zitten we nog LANG niet op de technische grens van wat de motor kan...dus als JIJ denkt dat je wel HEEL ERG plat gaat, dan kan het waarschijnlijk nog VEEL platter...

Ik heb zelfs mijn stepje aan de grond gekregen op Zandvoort!! Lijkt niet zo moeilijk...maar ik heb een Suzuki SRAD! (vraag maar eens aan een kenner hoe enorm hoog die stepjes zitten! :) )

Kwestie van VEEL oefenen...zoek een mooi strak klaverblad op, of ga naar een industrie-gebied en draai gewoon grote rondjes...
 
zou het met mijn suzuki gs ook te doen zijn een knee-down te maken??

ik denk dan aan een afrit van de autostrade of zo, ik ga af en toe wel eens heel plat met de kont al een stuk van het zadel en de knie uit en denk wel dat het kan lukken, maar zonder motorbroek en uit schrik om plots de vangrail in te gaan hebben mij tot nu toe in toom gehouden

je moet trouwens enorm hard de bocht in/accelleren om plat genoeg te kunnen dan! misschien moet ik een scherpere bocht zoeken
 
120 is hard... als je over een vluchtheuvel moet
120 is traag... als je op de snelweg rijdt

zou de bocht moeten zien om te weten of ik het zou kunnen tegen die snelheid of niet
 
Is aardig snel, Jonas...

Met de auto haal ik daar (als het leeg is) met heeeeel veel mazzel & goede omstandigheden 80 -85 midden in de bocht.... En dan glijdt het alle kanten op.... Bocht knijpt namelijk ook nog iets... Kan er wel met 130 uit komen, maar ik denk dat ruud hier wel de bochtsnelheid bedoelt...
Ligt vaak wat losse zooi langs de kant, dus je kan niet heel ruim insturen, je kan ook niet de hele bocht doorkijken (bomen).

Als dat tenminste dat stuk is aan het einde van de A 15 (rechtdoor Bemmel, eerste rechts Nijmegen, tweede rechts (de leuke!) Arnhem....
 
DeGroteMuis

Het is de 2e afslag...liggen vlak bij elkaar....niet de A325 (??) op, maar vlak daarna...
Richting Arnhem geloof ik ja....ook kan je daar richting Bemmel....

Dat filmpje van mij is daar opgenomen...

(Weet je niet wat ik bedoel? Klik http://ruud.web-developer.nl/misc/kneedown.avi (hier) en http://ruud.web-developer.nl/misc/kneedown2.avi (hier) )
 
Vanuit de richting R'dam naar Bemmel, linkerbaan aanhouden (rechts is ri. Nijmegen) en weefvak op, toch? Dan dooracceleren, weefvak aanhouden & weer de bocht in de A15 op, op het weevak blijven, bocht weer in ri. Nijmegen, maar op het weefvak weer meteen de bocht in = rondje, toch?

Leuke bochtjes.... :9~

_________________
Nog 26 dagen voor het examen... Maar wel al een bike! :)

[ Dit Bericht is bewerkt door: DeGroteMuis op 2001-08-17 20:24 ]
 
Op 2001-08-16 12:14, schreef Mustang Sally:
Ik heb gisteren ( na mijn koppeling opnieuw afgesteld te hebben ) twee goede overzichtelijke bochten gevonden waar ik me op ga concentreren om eens een bedoelde knee-down te maken.

Oja? Regio Utrecht? Waar zijn die bochten dan? :9~
Ja, zeggen McKlerk, niet voor jezelf houden, ik wil ook meedoen!!!!!! BTW. alweer je koppeling afgesteld?
 
Kaartje Knpt Ressen:

ressen.jpg


Route: Van rechts naar links, tweede krul naar boven (van onder de A15 naar boven de A15), tweede krul (boven de A15) naar links, eerste krul (boven de A15) naar beneden, eerste krul (onder de A15) naar links.... En je bent weer terug bij het begin... :9~

_________________
Nog 26 dagen voor het examen... Maar wel al een bike! :)

[ Dit Bericht is bewerkt door: DeGroteMuis op 2001-08-17 20:50 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: DeGroteMuis op 2001-08-17 20:51 ]
 
Voor mensen die er aan twijfelen, je hoeft echt geen supersportbike te hebben om een kneedown te maken:
2494.jpg



Had liever een kleinere foto laten zien, maar daar past een goldwing niet helemaal op

_________________
"If you feel you're in control you're going too slow!"

[ Dit Bericht is bewerkt door: TurboTeunis op 2001-08-17 21:05 ]
 
Hij hangt wel heel erg over met die goldwing (zie positie linkervoet), maar toch... kijken of het eens met de Pan lukt :9~

Nu alleen de vraag: eerst een kneedown maken en daarna kneesliders aanschaffen of deze meteen maar aanschaffen en de eerste tijd er maagdelijk bijlopen :( . En als het dan niet lukt... |( .
 
Als je op een pan-european rijd neemt waarschijnlijk niemand het je kwalijk wanneer je je knee-sliders niet gebruikt.
Als je ze wel gebruikt op je pan. daar in tegen: :}
Anders moet je wanneer je gaat oefenen even een kneeslider of des noods een klosje hout even aan je pak tapen, en als het daadwerkelijk een keertje lukt }) snel de juiste uitrusting aanschaffen!
 
Net nieuwe kleding gekocht, Uiteraard alles in puur leer, dus ik voel me weer iets veiliger (broek was een beetje op). Zonder kneesliders. Op lange afstanden schijnen die dingen niet echt comfortabel te zitten, en het is de vraag of ik ze ooit nodig zal hebben. Nu ook laarzen met slijpstukken, en dat bleek al snel een goede aankoop (knooppunt Ressen).

Heb thuis nog ergens skate-kniebeschermers liggen, die lijken me wel ok om knee-downs te oefenen. Eerst wat leuke bochten vinden (Regio Utrecht... wie heeft er tips?
 
Terug
Bovenaan Onderaan