kneedown?? gear-shift down!

Swa

MF'er
2 okt 2002
129
0
Lisserbroek
Hello,
Tijdens m'n vakantie in Duitsland / Eifel afgelopen week heb ik in een mooie bocht m'n Transalp zo plat gelegd dat m'n versnellingspook tegen de grond tikte, en vervolgens een flinke tik kreeg, en nu dus krom is! Ik ging vrij ver voor m'n gevoel, maar ik vraag me af of dit zo mag gebeuren. Ik had wel vaker m'n steppies geschaafd, maar nu dus dit.

Herkent iemand dit probleem, of zou m'n vering misschien iets te slap zijn afgesteld, of iets dergelijks? Of moet ik gewoon meer off-road gaan rijden i.p.v. plat te gaan in haarspeld bochten... :9

En zou t misschien nog voor problemen hebben kunnen zorgen IN m'n blok (lees keringen / lagers)? Het heeft allemaal tenslotte een flinke klap gehad, op die ene naaf (??) waar pookje aan vast zit.

Hoor graag jullie advies.
M.vr.gr.
Niels
 
Hoi,

Ik heb diverse alpjes om zien gaan,met inderdaad behoorlijk verbogen schakelpookjes... Even rechtbuigen met de Leatherman en weer gaan met die motor.
Nog nooit gehoord van problemen in de bak als gevolg van zo'n val.
Met wat voor banden rij jij?
 
Misschien niet duidelijk: ik ben niet gevallen, en dat is juist het "probleem". Als je valt is t logisch dat je dat pokie raakt, maar tijdens het rijden :?

Ik rijd op Michelin Anakee. Maar ik heb t idee dat die in scherpe bochten redelijk snel beginnen te driften.
 
k heb m'n VFR een keer in een bochtje onderuit gegast (grip voorwiel weg, nadat steun en waarschijnlijk middenbok aan de grond kwamen) en toen viel ie 't kleine beetje ook op kuip en pookje.

ik neem aan dat dat toch wel een iets harder klap is dan 't pookjes gewoon aan de grond rijden (tenzij bijvoorbeeld door inveren door een kuil in de weg).

pookje staat krom, maar gelukkig geen schade aan as/lagering. Ik denk overigens dat gezien de constructie daarzo (bij mijn VFR), er ook geen schade aan as/lagering zou optreden, maar wel aan het carter (scheuren...)

Dus...in jou geval; vering aanpassen!
(harder, zodat ie niet meer zover inveert bij snelle bochten)
 
pookje staat krom, maar gelukkig geen schade aan as/lagering. Ik denk overigens dat gezien de constructie daarzo (bij mijn VFR), er ook geen schade aan as/lagering zou optreden, maar wel aan het carter (scheuren...)
Je zou eens moeten weten hoeveel motorfietsen een half jaar na zo'n schade ineens bakproblemen krijgen. Vaak gaat er een schakelarm een pietsje krom waardoor de nokken van de tandwielen (dog-engagement) niet meer volledig inelkaar grijpen. Dan gaat ie na een tijdje vanzelf overslaan.
 
Hmm, Ik heb met m'n Duke ook wel eens last gehad van het versnellingspookje dat aan de grond kwam. Tikte me zelfs een versnelling omhoog waardoor ik rechtdoor de zandbak inging. Heheh, gelukkig voelt ie zich daar ook best thuis.
Maar m'n bak doet het nog. (totnutoe)
Nie meer aan denken, je gaat toch niet preventief je blok openmaken. (toch ?)
 
Beetje verdeelde reacties, maar zoals Folie al zegt: je gaat je blok ook niet openmaken.

Maar ik zal dan maar ff kijken of k m'n vering iets beter ken afstellen, want ik wil t iig niet nog een keer.
 
Je zou eens moeten weten hoeveel motorfietsen een half jaar na zo'n schade ineens bakproblemen krijgen. Vaak gaat er een schakelarm een pietsje krom waardoor de nokken van de tandwielen (dog-engagement) niet meer volledig inelkaar grijpen. Dan gaat ie na een tijdje vanzelf overslaan.

mmmm.... :?

't pookje heeft natuurlijk wel een fikse tik gehad. Maar ik had wel verwacht, dat als 't ernstig zou zijn (lees: krom schakelarmpje) er ook wel wat lekkage langs de keerring zou zijn ontstaan. Niet 't geval. + ruim een jaar verder en de bak schakelt nog steeds zoals altijd (niet super, maar zeker ook niet slecht. Beter dan 50.000 km geleden denk ik zelfs!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan