Knipper vragen LED

jaw

MF'er
3 apr 2004
236
0
Delft
Op mijn R6('99) heb ik achter LED knippers gemonteerd, resultaat: knippert te snel. In een ander topic had ik gevonden dat er dan een weerstand van 10 Ohm tussen moet. Klopt dit? Is dit voor elke type motor hetzelfde? De oude lampjes waren 21 Watt.

Voor wil ik aan de zijkant platte LED knippers monteren en in de koplamp een normaal lampje, zodat tegemoet komend verkeer ook enig idee heeft wat ik ga doen. Hoe schakel ik deze led en gloeilamp? Serie of parallel? En moet ik hier dan ook nog met weerstanden aan de slag?
 
hebben ze dan nog steeds bimetaaltjes in motoren?? Maja

Je kan ook gewoon een potmetertje er in serie tussen plaatsen & langzaam de weerstand op krikken, tot de gewenste knippersnelheid is bereikt.

Daarna kan je eventueel de potmeter verwijderen, ff doormeten met een ohm meter. & Vervolgens kan je de potmeter waar je dan de weerstand van weet, vervangen voor een reguliere weerstand.
 
Ehhhh........ ik ben naast moto-nOOb ook elektronica nOOb! Ik zoek dus eigenlijk meer een kant en klare oplossing! :X

Beetje irritant: De verkoper van Safe wist mij te vertellen dat er absoluut geen problemen zouden zijn met deze knippers..... |(


ik had hetzelfde probleem en heb dat verholpen met een weerstandje idd.
dat van je voorkant...geen idee :X

succes.
 
10 Ohm in serie schakelen gaat je waarschijnlijk niet helpen. Bi-metaaltjes van je knipper-relais is stroom-afhankelijk, dus die moet dezelfde hoeveelheid stroom voor zijn kiezen krijgen.
Het enige dat dan helpt, is een weerstand parallel zetten aan je knippers, zodat het totale stroomverbruik ongeveer hetzelfde wordt.

21W: P=U*I, 21=12*I I= 1.75 Ampere. Je knippers nemen waarschijnlijk iets van 100mA. Dan moet je nog eens de weerstand van de knippers weten, en dan kun je nog eens de totale parallel weerstand gaan uitrekenen. Dat moet nog een hele flinke worden ook (qua vermogensdissipatie).

Lang verhaal kort: je kunt het beste een electronisch knipperlicht "relais" kopen. te verkrijgen bij motozoom.nl bijvoorbeeld. Deze knipperen niet afhankelijk van de stroom die ze schakelen.

En je verhaal van koplamp parallel schakelen aan knippers begrijp ik niet, misschien dat je het iets meer kunt uitleggen.
 
ja heb ik ook last van heb voor in me koplamp me stadslichtje in de hoeke als knipperlichtje gemaakt moet achter die grote discoballe er nog wel afhale en iets anders maar ben bang dat t dan helemaal snel te keer gaat of gewoon nie meer knippert en blijft brande
oja en elektronica heb ik nooit gesnapt duzz ben ook een noob met zoiets
 
Ipv het stadslicht in de hoek van de koplamp, wil ik daar ook een knipper. Dus voor heb ik er dan 2: 1 slecht zichtbaar in/op de kuip en 1 in de koplamp.
 
Ipv het stadslicht in de hoek van de koplamp, wil ik daar ook een knipper. Dus voor heb ik er dan 2: 1 slecht zichtbaar in/op de kuip en 1 in de koplamp.

Dus dan gaat er een klein oranje lichtje (5 Watt) knipperen in je koplamp (55Watt) als je rechts of links gaat? Bedenkelijk, maar goed. Dat gaat totaal niet opvallen.
Die kun je idd parallel schakelen aan je knippers. Probleem is dat je denk ik maar een stadslichtaansluiting hebt, en twee knippers (links en rechts), maar goed, electronisch gezien is dat geen probleem. Maar je hebt ook weer je knipperfrequentieprobleem etc.

Je kunt prima zichtbare kleine knippers krijgen. Koop die liever dan lopen rommelen met je koplamp. Zoals je zelf zegt: je bent niet echt kundig op het electro-vlak. Ga dan ook niet teveel moeilijke dingen doen met cruciale onderdelen zoals je koplamp.
 
Ehhhh........ ik ben naast moto-nOOb ook elektronica nOOb! Ik zoek dus eigenlijk meer een kant en klare oplossing! :X
...

In dat geval zou ik ook kiezen voor een universele clignoteur. Die dingen knipperen onafhankelijk van de aangesloten belasting.

M.b.t. je knippers vóór: ik neem aan dat je spreekt over LED-knippers op de kuip en lampknippers ergens in je koplamp :? Bedoel je dan je twee ex-stadslichies, ofzo? (Kheb 't '99-R6 koplampinterieur niet meer zo gedetailleerd in memory staan :+ , maar zo ja: bedenk dan wel dat die knipperende 5W-pitjes naast een brandend 55W-dimlicht amper zullen opvallen )

En ja: van vóór tot achter alles parallel schakelen. De componenten (LED's en lampen) zijn tenslotte allen gemaakt voor een voedingsspanning van 12V.


Beetje irritant: De verkoper van Safe wist mij te vertellen dat er absoluut geen problemen zouden zijn met deze knippers.....

Ik zou die verkoper eens met z'n eigen makkelijke verkooppraat opnieuw confronteren en 't hem eens lekker (zonder extra kosten) laten oplossen }) . Hij heeft namelijk tegenover jou van een product verwachtingen geschept waaraan het product niet (zonder extra kosten) aan kan voldoen :r .

[me]Xenon heeft blijkbaar wat reacties gemist B| ...[/me]
 
ik heb de navigatielampjes van mijn motor vervangen. orginele lampjes zijn zo 3watt 12V.die ledjes die ik heb gebruikt zijn 3V 20mA. ik heb er weerstanden tussen geplaatst van zo'n 600ohm en het werkt prima.
 
Aangezien het op zondag verrekte lastig is weerstanden te kopen heb ik de oude gloeiknippers even parallel gezet aan de ledknippers: resultaat: werkt prima. Dus voor verwacht ik eigenlijk niet zoveel problemen.
Ben gelukkig wel handig genoeg om een paar draadjes door te lussen/solderen.
Maar ik moet dus een weerstand parallel zetten die gelijk is aan het 21W lampje.

Heb de knippers in de koplamp al bij een paar mensen gezien, niet geweldig zichtbaar. Maar wel mooi! :X

Wat de verkoper van Safe betreft: Het beugeltje voor mijn demper wat ik bij hem kocht, pastte ook al zo geweldig! NOT! Nou ja, dat zal mij leren dit soort dingen op zondag te gaan doen.
 
Laatst bewerkt:
hebben ze dan nog steeds bimetaaltjes in motoren?? Maja

Je kan ook gewoon een potmetertje er in serie tussen plaatsen & langzaam de weerstand op krikken, tot de gewenste knippersnelheid is bereikt.

Daarna kan je eventueel de potmeter verwijderen, ff doormeten met een ohm meter. & Vervolgens kan je de potmeter waar je dan de weerstand van weet, vervangen voor een reguliere weerstand.
Een potmetertje van een dikke 20watt is geen potmetertje meer maar ongeveer zo groot als een koffiekopje.
 
Als ik het goed begrijp gaat het dus niet lukken met een potmeter door de stroomsterkte van dik 1 ampere? Maar dan kan ik dus ook niet eenvoudig een weerstandje halen? Zoals hierboven berekend zou het een weerstand moeten zijn van 6,.. Ohm, maar heb je hier dan niet hetzelfde probleem met de stroomsterkte?
 
Als ik het goed begrijp gaat het dus niet lukken met een potmeter door de stroomsterkte van dik 1 ampere? Maar dan kan ik dus ook niet eenvoudig een weerstandje halen? Zoals hierboven berekend zou het een weerstand moeten zijn van 6,.. Ohm, maar heb je hier dan niet hetzelfde probleem met de stroomsterkte?
Een gewone potmeter is iets van 0.25 watt (hetzelfde als een gewone weerstand)
je wilt echter 21watt disiperen (hetzelfde als je r.a.w.) Je moet hiervoor een vermogens weerstand gebruiken van 6,8 ohm minimaal 11watt omdat je r.a.w. evenlang uit als aan is.
 
5 Watt.

/edit met mijn middelbare school natuurkunde ben ik er al achter dat dat dus te weinig is, vervang tenslotte ook een 21Watt lampje.

Maakt het nog uit dat er niet continue stroom op staat(knipper)?
 
Laatst bewerkt:
5 Watt.

/edit met mijn middelbare school natuurkunde ben ik er al achter dat dat dus te weinig is, vervang tenslotte ook een 21Watt lampje.

Maakt het nog uit dat er niet continue stroom op staat(knipper)?
Het maakt zeker wel uit dat de stroom er niet continue door loopt maar er vanuitgaande dat de lamp zo'n 50% aan/uit is denk ik dat 11 watt voldoende is. Je laat natuurlijk ook niet hele dag je raw. aan staan.
5 Watt is in ieder geval te weinig
 
Bedankt voor de info. :}
Morgen ff de juiste weerstanden halen en hoop dat het dan allemaal werkt. Al deze moeite voor een paar LED knippers |(
Maar ze zijn wel mooi, zal wel ff een piccie posten als het af is.


/EDIT
De juiste weerstanden hebben ze gewoon bij SAFE! Was daar ff voor iets anders. Hele mooie weerstand, 10 Ohm, 25 Watt incl koelblokje voor 4 euro nog wat.
Het werkt nu perfect :]
 
Laatst bewerkt:
Op zondag 04 juli 2004 11:57 schreef jaw het volgende:
Ehhhh........ ik ben naast moto-nOOb ook elektronica nOOb! Ik zoek dus eigenlijk meer een kant en klare oplossing!

Beetje irritant: De verkoper van Safe wist mij te vertellen dat er absoluut geen problemen zouden zijn met deze knippers.....

Nou, da's mooi!
Jij blij *D

En Safe nog blijer *D *D , want naast jou een probleemloos werkend setje knippers te verkopen, slijten ze ook nog eens 2x 4 euro nogwat aan weerstanden, die je voor een probleemloos werkend setje helemaal niet nodig hebt...

Gewoon deze reply negeren: heb 'n zware dag achter de rug B|
 
LOL! Maar naast het bakkie koffie dat ik kreeg heb ik alles bij elkaar toch zeker 2 verkopers een half uur van hun werk gehouden!

Niet dat ze verder nou zo veel te doen hadden.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan